Tanja

Hitta mig här

Det har varit en ära att få skriva för Svenska Fitness och Womens Health i alla dessa år. Ett sätt att få vara hemma för mig, även om jag bott borta så länge. Mitt jobb fortsätter såklart som vanligt, men inte hos WH då vi lägger ner i årsskiftet. Ni är välkomna att hitta mig på min egen blogg

www.tanjadjelevic.com

eller helt enkelt få mitt nyhets brev så att ni kan följa med i svängarna. Förhoppningsvis kan vi träffas på en retreat eller föreläsning! Elel kanske bara på min youtube kanal. Men tills vi ses och hörs igen, ha ett fantastiskt avslut på året God Jul och Gott Nytt År!!

Live Loud!!

Tanja

Att leva väl-ness

 

Det här med att ha möjlighet att leva ett liv som känns fullt på alla sätt en gåva. Alla har vi dagar, veckor, månader och kanske år som inte känns lika bra, starka, häftiga eller pepp som andra. Nuförtiden tittar vin dagligen på social media och ser hur andra har det och det sätter om möjligt ännu mer press på oss. Hur letar man sig ur perfektions träsket, för att finna glädje och lycka i det man har framför sig? Det är ju framför allt där all glädje och lycka finns. Eller hur ligger det till egentligen?

Helt självklart så är jag någon som verkligen tror på att man kan ha rörelseglädje. Det betyder inte att man måste rå-träna som en atlet varje dag, men det är viktigt att röra på sig och skicka runt blod och syre så kroppen känner sig frisk och stark. En halv-timme om dagen, 5 dagar i veckan enligt Anders Hansen i boken ”Hjärnstark”!

Sedan måste man ju nära själen. Det kan vara tid med familjen och köra, eller att läsa en bok helt enkelt. Vad det än kan vara som när själen, gör lite mer av det. Du bestämmer!

 

En annan viktig komponent är ha en mening i sin vardag. Vad det än är man har att bidra med, är en viktig och unik del av oss. Vi är alla elever, och lärare på samma gång. Ingen gåva är för liten eller stor. Alla bidrag räknas. Du betyder något för någon!

Att inte se vad som finns rakt framför oss är delvis mänskligt, och delvis ett resultat
att vi är så distraherade av att oroa oss för vad vi inte har. Att träna ”uppskattnings muskeln” är minst lika viktigt som att träna benen! Börja med att påminna dig själv om vad du uppskattar just nu, medan du sitter här och läser.

Ett väl levt liv, är således en kombination av hur vi hanterar stress moment som vi alla hamnar i på olika nivå, huruvida vi valt att ta hand om vår fysiska kropp, och vår tänkande knopp. Även om förutsättningarna, var vi börjar, är olika så är det är ALDRIG försent att börja.

Live loud!

Tanja

Att må bra är inom räckhåll

Att säga att vi har rätt att leva och må bra varje dag med att ta livet för givet. Vi vill nog alla mår bra har roligt och inte bli distraherad varje dag av smärta och här och där eller känna oss stressade och överväldigande. Det är riktigt bra om vi förstår att det där med att må relativt bättre, är något vi kan göra någonting åt och välja. Men vi måste agera! Bästa stunderna i livet kan bli distraherade av små smärtor, knä ont, låg energi och allmän depp känsla. Jag vill hjälpa dig fixa detta genom att ge dig små dagliga tips om hur du kan gå tillväga. Helt gratis. Allt jag vill är att du ska må lite bättre!

Ok, låt mig förklara vad jag menar. Om det finns saker var det som distraherar dig från att skapa en gerar på dig och må bra, låt oss tillsammans fundera ut hur vi kan gå till väga för att du ska må bättre! Kan vi skapa Livskraft tillsammans?

Exempel: ”Att springa jag känner mig stark och energisk men på senaste tiden har mina knän börjat göra ont så jag kan inte springa lika mycket. Att springa ofta och länge utan att förbereda kroppen eller att återhämta kroppen, Kan göra att man får ont i knän höfter och fotled. Om det inte är en allvarlig skada och bara vardagsont, så kan man göra följande #dailyFix! Använd en skum rulle rulle lite bandet på sidan av ditt lår. Ta några bollar rulla undersidan av foten. Sträck sedan i ut baksida sida framsida lår och dina vader.  Stark därefter din rumpa och dina lår muskler progressivt med några enkla övningar. Anpassa din löpning under din rörelseterapi i några veckor och se hur det känns. 

Exempel: ”Jag vill leka med min fem åring men när jag kommer hem från jobbet så har jag absolut ingen energi kvar. Det här gör mig så ledsen!” Visste du att det är bevisat att rörelse skapar energi? Jag kan tänka mig att en dålig diet och kanske dålig energi management Kan vara problemet. Din #dailyFix Är att planera in 20 minuter powerwalk jag eller en medium löprunda vad är ni vänner som kan få upp dina maskin varje dag i fyra veckor. Till detta lägger du till en grön super smoothie. Den är packad med energi i form av näring! Testa detta och se hur det går och om det kan hjälpa dig och få mer energi så du kan komma hem och leka den där extra timmen med din fem åring. Och det i sig själv ger ju livskraft!

Gratis Gröna Smoothie Recept & Pantry Tips

Häng med på min instagram och få dina #dailyFix! Skriv till mig och säg vad du funderar på. Det kommer hjälpa mig och välja vad jag vill lägga upp. Detta är gratis!! Jag vill bara hjälpa till. Du är den som bestämmer, och jag tillför med tips och råd.om vi alla mår lite bättre, djupare in i själen, så kanske vi kan påverka på världen  runtomkring oss med kärlek och välmående och välbefinnande. Det måste väl ändå vara en bra grej för världsfreden? 

Live LOUD!!