Moa Moa testar OCR Styrketräning Tips & trix Träning

Att lära sig göra chins – 3 tips!

 

Chins och pullups är trixiga och kräver mycket övning och tålamod. Ett mål jag har i år är att kunna göra fler chins och pullups, vilken skön känsla det vore! Jag har nyligen lyckats göra min första chin och den bästa av dagar har jag lyckats med två pullups. Det finns flera saker du kan göra för att så småningom orka dra dig upp en eller flera gånger.

 

Vid chins är handflatorna vända från kroppen och greppet om stången bredare. Vid pullups är handflatorna vända mot kroppen och greppet en aning tätare. Målet är att kontrollerat dra sig upp så att hakan kommer över stången. En tung övning för de stora ryggmusklerna och armarna. Pullups är ofta lättare att börja med än chins.

Så, hur tänkte jag då lyckas göra fler?

Starkare rygg och armar

För att orka dra upp vår kroppsvikt behöver vi vara starka i rygg och armar. En sak jag lagt till i min träning är tyngre latsdrag i maskinen på gymmet då jag ännu inte är så stark i ryggen. Jag gör få repetitioner med tyngre vikt för att öka maxstyrkan. Utöver latsdrag är bra övningar rodd med skivstång och bicepscurl. Vissa gym har även en chinsmaskin där man står på en platta som hjälper till att lyfta.

Bromsa dig ner

Även om latsdrag liknar chins så är det än viktigare att göra den faktiska chins-rörelsen. När man som jag ännu inte orkar göra flera chins kan man öva på det genom excentriska chins (eller pullups). Håll i stången och hoppa eller kliv upp så att hakan är över stången. Öva sedan både på att hänga kvar i den positionen och på att sakta och kontrollerat sänka dig ner.

Gummiband

För att träna på att dra sig upp i en chin är ett bra tips att ta hjälp av ett gummiband. I början ett tjockt gummiband som avlastar mer och gör att du orkar hela vägen upp och sedan succesivt byta till band med lägre motstånd. Trä bandet genom sig själv runt stången, sätt knäet i bandet och dra dig upp. Har du inget gummiband är ett alternativ att ta hjälp av en kompis som håller i dina ben och hjälper att lyfta.

 

Se fram emot träningsvärk efter bara ett par gånger av någon av dessa övningar!

Kan du göra chins? Eller ska vi satsa på att klara det här tillsammans och peppa varandra? 🙂

Kram, Moa

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply