Löpning Moa

5 lärdomar om löpning


En orädd fågel på löpturen.

Sedan jag började springa har jag lärt mig flera saker som gjort löpningen lättare. Här är fem av dem!

1. Variera skorna

Investera i minst två par bra skor. Dels så att de hinner torka ordentligt mellan passen men även för att de belastar fötterna lite olika. Jag har t ex ett par med tunnare sula för intervaller. Skorna måste vara riktigt sköna, när det väl blir skoskav är det svårt att bli av med och det kanske inte går att springa alls.

2. Tänk på annat

I början när jag sprang tänkte jag ofta ”andas in, andas ut, fortsätt springa, andas in…”, särskilt på löpband. Dels för att det var jobbigt, men tankesättet gjorde det jobbigare än nödvändigt. Här tycker jag det hjälper att lyssna på något intressant, som en podd. Eller att springa utomhus där miljön hela tiden ändras. När tankarna får löpa fritt och drömmer sig iväg går långpassen mycket snabbare. 

3. Det är kul med statistik

Det gav mig mycket att mäta puls, avstånd och tempo med min pulsklocka med GPS från TomTom. Att komma hem, ladda in statistiken och se hur pulsen förändrades under passet, exakt hur lång rundan var eller hur många sekunder snabbare man lyckades springa än förra veckan var peppande.

4. Gå på toa

Annars kan det bli (skit)jobbigt. Löparmage pratas det inte ofta högt om men jag har förstått att det är väldigt vanligt. Särskilt som ovan löpare – magen är väl inte van att skumpa runt så mycket. Jag tycker att det försvann med tiden men även att magen mådde bäst av att springa på morgonen.

5. Ta nya tag

Det kan alltid hända saker man inte tänkt sig – att motivationen tryter, livet kommer emellan eller du blir skadad. Ta nya tag och hoppa in där du slutade. Det är inte försent! Att ta nya tag och fortsätta efter motgång gör att du lyckas.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply