Forskning Moa Psykisk hälsa Tips & trix

8 beteenden hos de gladaste människorna

the how of happiness

50 procent av vår lyckonivå är genetisk. 10 procent beror på omständigheter som jobb, ekonomi, boende, kriser etc (även om vi generellt sett tror att detta påverkar vår lycka mer). Den goda nyheten är att hela 40 procent av vår glädje och lycka kan vi påverka genom våra intentioner och beteenden. Detta enligt forskning på området som sammanställs i boken The how of happiness av Sonja Lyubomirsky.

Det finns åtta beteenden som karaktäriserar de personer med högst nivåer av glädje i deras studier. Något att inspireras av!

  1. De ägnar mycket tid åt sin familj och vänner, de vårdar och njuter av relationerna.
  2. De uttrycker tacksamhet över det de har.
  3. De är ofta de första att erbjuda hjälp till medarbetare och förbipasserande.
  4. De övar på att vara optimistiska när de fantiserar om framtiden.
  5. De njuter av livets nöjen och försöker leva i nuet.
  6. De har gjort träningen till en vana, en eller flera gånger i veckan.
  7. De är djupt engagerade i livslånga mål och ambitioner. Som att bekämpa orättvisor eller lära sina barn sunda värderingar.
  8. Deras hemliga vapen är att hantera utmaningar med balans och styrka. Även de gladaste människorna upplever stress, kriser och tragedier som påverkar dem starkt känslomässigt.
Moa Moa testar Outdoor Resa

Surfa i Galicien

När jag fick möjligheten att följa med Surfakademin för att lära mig surfa tvekade jag inte en sekund. Några dagar innan avfärd bokade jag sista minuten-biljetter till vad som kallas den sista orörda delen av Europa. Galicien. Längst ut på Spaniens nordvästra udde utanför Cedeira väntade ett surfparadis med dramatisk natur. 600 meter höga klippor som stupade ner i Atlanten. Doften av halstablett från de stora eucalyptusskogarna och drickbart källvatten direkt i kranen. Vildhästar och vildväxande hortensior. Harmoni och öde stränder långt ifrån semestrande turister.

Efter frukost tog vi våra surfbrädor på taket av minibussen och åkte till stranden med bäst vågor för dagen. Tidvattnet gjorde att havet varierade med så mycket som 3 meter till och från under dagen.

Vi blev ett grymt gäng, jag åkte som många andra själv men var långt ifrån ensam. Här är mina två underbara roomies Hanna och Frida.

Vissa hade surfat tidigare, andra var nybörjare. För mig var det första gången. Att surfa var svårt, jättesvårt! Jag har nog svalt några liter havsvatten, ramlat på alla tänkbara sätt, fått brädan i huvudet och salt i ögonen. Kroppen blev mörbultad. Men jag lärde mig. Och känslan av att väl lyckas ta en våg och surfa på den gjorde det värt att fortsätta! Det var så häftigt.

Vi surfade 3-4 timmar per dag, på lektioner och på egen hand. Lusten att leka i vattnet väcktes till liv igen. Som när jag var liten, glömde tiden och badade timme efter timme.

Välbehövlig powernap efter lunchen innan det var dags att hoppa upp på brädan igen.

Vi bodde i ett fint hus med utsikt över havet. Där lagade vi luncher och middagar tillsammans. Spelade pingis, drack sangria, sjöng allsång och hade filmkväll utomhus när solen gått ner.

Låt dig inte luras av bikinin, det var 16-17 grader i vattnet så under surfen var det våtdräkt som gällde. Som vi har krånglat av och på de där våtdräkterna den här veckan, tajta som korvskinn. Första dagen lyckades jag spräcka en i rumpan.

Vi surfade bland annat på stranden Pantin, som är en av världens bästa surfstränder och ett av stoppen på världscupen.

Jens Holmer och Peter Sahlberg startade Surfakademin för 12 år sedan och ordnar surfcamps världen över.

De har verkligen lyckats skapa något fint, där gemenskapen under veckan är minst lika viktig som surfen.

Tack alla instruktörer och nya vänner för en fantastisk vecka! Och stort tack Josefine och Surfakademin för möjligheten att haka på! Nu är jag sugen på mer surf.

Foto: Frida Cewrien Sollerhag och Moa Quist

Event Löpning Moa

Rooftop Run Club

Att få springa på taket av DN-skrapan var magiskt! Förra veckan var jag inbjuden till Rooftop Run Club med RedBull och Mårten Nylén, en kväll jag sent kommer att glömma. Vi sprang ett svettigt intervallpass på 45 minuter. Tiden bara flög iväg – och vi med för den delen.

Med musiken pumpandes ur högtalarna och endorfiner som rusade hejade vi på varandra och skrek så högt vi kunde ut över stan. Och utsikten, wow! Solnedgången över Stockholm i 360 grader var så vacker. Det var svårt att slita sig därifrån och efteråt stannade vi kvar, latjade, dansade och drack ingefärashots. Önskar att det fanns en sådan här klubb att gå ut på varje helg.

Moa Yoga

”Jag är för stel för yoga” – så kommer du igång

för stel för yoga

Ofta när jag pratar med vänner och bekanta om yoga så är det många som har en önskan om att testa yoga men känner att de är stela eller inte tillräckligt smidiga och därför avstår. En vanlig fråga är, finns det ingen yoga för oss som är osmidiga?

Jag förstår den funderingen helt. Det gör mig även lite ledsen att så många nyfikna känner sig ”utestängda”. Ofta är yogabilder tagna i utmanande positioner. Bilder som valts ut för att de ser extra häftiga, fina eller roliga ut. Bilder som nog i de flesta fall inte alls symboliserar hur större delen av passet såg ut. Det har jag själv varit med och bidragit till.

Yoga är för alla och går att lägga på exakt den nivå där du befinner dig idag. Såväl nybörjare och smidig som ett kylskåp som erfaren yogalärare. Så svar på frågan: Du behöver inte vara det minsta smidig för att yoga (men du kommer troligtvis att bli det efter ett tag)! På samma sätt som att vi inte behöver vara snabba för att börja springa. Det fina är att det alltid går att vila när som helst under ett pass. Att ligga i savasana (på rygg med armar och ben ut) eller i barnets position (som en liten boll) och bara andas är nog så värdefullt. Bilden här ovanför visar en av de stunder som betydde mest för mig under yogaeventet tidigare i veckan.

Och det finns så mycket mer än rörligheten som yogan ger. Som att bygga styrka, bättre balans, minskad stress och framförallt en ökad närvaro. Här listar jag 10 vinster med att börja yoga som jag upplevt.

Ni som är sugna på att testa, gör det! Utgå från dig själv och jämför dig inte med de andra på klassen. Någon kanske är överrörlig eller har tränat i tio år för att komma dit den är idag. Min upplevelse är att de flesta är så fokuserade på vad de själva gör under passet att de inte kan kolla runt en massa på vad andra gör. Många yogalärare uppmanar även till det.

Ett utmärkt sätt att testa är även att yoga på egen hand hemma. Det är så jag själv började och gör för det mesta. Ibland i fem minuter, ibland i en timme. Jag har tipsat många gånger tidigare om Adriene, följ henne på Youtube och du har en grym start om du vill börja utforska yoga. Ett annat tips är Yogobe som har en mängd yogapass på svenska för alla nivåer.

Lycka till!

Event Moa Vegetariskt Yoga

Yoga och ekopicknick på Djurgården

yoga picknick

Igår hade jag en så mysig kväll tillsammans med det här härliga gänget! Josefine hade bjudit in till yoga och picknick på Djurgården med Tropicana eko. Hennes pass är magiska och får mig att drömma mig tillbaka till Indien! Precis som där började vi med shaking till förbipasserande turisters förvåning och glädje haha.

yoga stockholm

Det är verkligen något visst med utomhusyoga. Att känna vinden i håret, höra fåglarna kvittra och titta upp på himlen.

Stunder som den här är verkligen värdefulla.

Träffade min fina Instagramkompis Stina som precis börjat blogga om yoga, spana in hennes blogg här.

Och bästa Malin som håller yogaretreats med Josefine.

Efter en timmes skön yoga hade vi picknick i gräset.

Jag börjar nästan dregla av att se all den här goda frukten.

Vi åt sallader från Pom och Flora med sötpotatis, fetaost, guacamole, rostad blomkål och en massa annat gott i.

Mårten Nylen

Juicen var det bäst att hålla hårt i så att inte den här påskkärringen knyckte den 😉

Vi satt kvar tills det blev allt för kyligt. Kan inte tänka mig en mycket bättre kväll efter min utmaning med att ta blodprovet.

Tack alla <3