Event Löpning Moa

Race rapport Women’s Health Halvmarathon

womens health halvmarathon duo

Åh vad härligt det var att gå i mål efter Women’s Health Halvmarathon Duo med Emma! Så stolt och glad över vår halvmarathon där vi delade sträckan. Jag är så imponerad av Emma som blev mamma för bara ett år sedan och jag som inte kört någon som helst löpning på tid efter utmattningen förra året. Båda med en förkylning i bagaget den senaste veckan. Hur skulle det gå?

Starten gick och 3000 brudar sprang iväg, så mäktig känsla. Det var blåsigt och lite kyligt. Jag hade min pulsklocka från TomTom på armen och saktade ner varje gång pulsen började bli för hög. Det känns nu i efterhand som en bra metod för att få ett skönt lopp. Jag har så lätt att ryckas med och gasa på i början annars. Så här blev det en bra upplevelse med mer löparglädje och energi kvar, trots att det ibland kändes tyngre i gårdagens motvind.

whhm

Jag sprang första sträckan på 12 km och bytte till Emma som körde finalsträckan på 9 km. ”Stafettpinnen” var ett bälte där man fäste en nummerlapp med tidtagningschip. Vi slutade på plats 24 i Duo-klassen med tiden 1.52. Och då hann vi prata lite och krama om varandra i bytet. När Emma tagit över andra sträckan glömde jag först bort att springa in i mål och började promenera, men kom på mig och sprang in de sista 100 m i mål.

armband whhm

Vid målgången fick alla en goodiebag, alkoholfritt bubbel och ett fint armband i stället för medalj. Så mycket bättre, något man faktiskt vill använda! Efter loppet bjöds det på laxwrap och banan, sen promenerade vi bort till Karlaplan och tog en fika på Broms.

Nu är jag sugen på att boka in mig på fler lopp. Sprang du i lördags, hur gick det? Jag är så nyfiken!

Event Löpning

Förberedelser inför Women’s Health Halvmarathon Duo

womens health halvmarathon

Bild från Women’s Health när vi körde backträning på ett event i våras.

På lördag är det dags för Women’s Health Halvmarathon. I år springer jag Duo-klassen där jag delar de 21,1 km med min vän Emma i en stafett.

Precis som förra året och inför andra lopp, tar jag det lugnt veckan före så att kroppen är pigg och fräsch utan träningsvärk på loppdagen. Sedan i påsk har jag känt av en förkylning så vilan har varit extra viktig, håller tummarna för att jag känner mig helt hundra imorgon. Jag har inte kört så mycket långpass nu i vår, men känner mig ändå lugn eftersom Tunnelrun för ett par veckor sedan gick så pass bra.

På loppdagen går jag upp i god tid så att jag hinner äta frukost minst tre timmar före starten. Samma frukost som alltid. Magen brukar inte gilla att testa nya grejer inför lopp. Kvällen innan ställer jag fram mina väl insprungna skor och löparkläder som jag vet sitter skönt. Jag kommer åka ut till Djurgården i god tid för att hinna hämta nummerlapparna och stafettbältet, värma upp lite och nervöskissa.

Ser fram emot starten när vi är tusentals som springer iväg samtidigt. Och målgången såklart, de bästa bitarna 😉  Återkommer med en race rapport!

Vilka mer ska springa på lördag? Hur känner ni inför loppet?
Om du hämtar din nummerlapp imorgon så passa på att tajma in Erikas gratispass Some Move och löparcoach Sanna Hed som ger tips inför loppet. Här kan du läsa mer.

Kram

Moa Resa Yoga

Konstrundan på Österlen

simrishamn

Varje år öppnar konstnärer i Skåne upp sina hem och ateljéer över påsk under Konstrundan. Nu har jag nyss kommit hem efter några dagar med familjen där vi åkt runt på Österlen, kollat på utställningar och firat påsk.

kivik

I Kivik knoppade sig äppelträden, så vackert där med alla odlingar och utsikt över havet.

kivik fiskare

naturreservat simrishamn

moa quist

Vi bodde i Simrishamn, även om jag kommer från Skåne så var det första gången jag gick runt just där. En mysig ort med hus i regnbågens färger. Önskade att det målades så på fler ställen.

Jag tog med mig min nya yogamatta och bärrem från Yogish på resan. När man umgås hela dagarna blir min ensamtid med yoga och fokus på andningen extra viktig. Om det så bara är 10 minuter innan jag går och lägger mig.

Ana Kuni Moa Quist

En av mina favoritutställningar var den här med Ana Kuni från Sydafrika och svenska konstnären och fotografen Linnea Frank. Så många tavlor jag skulle vilja sätta på väggen. På den gamla höskullen i ladan där utställningen hölls kunde man följa en av Ana Kuni´s stora målningar växa fram.

Så är ni i Skåne över påsk kan jag verkligen rekommendera Konstrundan!

Mat Moa Vegetariskt

Snabba picklade morötter med ingefära (utan socker)

picklade morötter med ingefära

Jag tycker det är så gott med något syrligt till maten. Picklade morötter med smak av ingefära går snabbt att göra och äta som tillbehör. I vanliga fall är det ganska mycket socker i picklade grönsaker men jag brukar köra utan sockret och tycker att det blir lika bra. Kanske något för påskbordet?

Jag åt på Holy Greens i Moodgallerian förra veckan och fick då så goda picklade morötter så jag testade att göra egna. (De har färgsprakande goda sallader, hett tips!)

Recept: Picklade morötter med ingefära

ingredienser picklade morötter

Ättika
Ingefära
Morötter
Vatten

Riv eller hyvla remsor av morötter med en potatisskalare. Riv några centimeter färsk ingefära eller skala den och skär i tunna skivor. Blanda vatten och ättika. Jag använde 24 % ättika och spädde den med sex delar vatten. Häll allt i en tät burk, vänd den ett par gånger och förvara i kylen.

picklade morötter

Jag testade att göra både rivna morötter med riven ingefära och picklade morotsremsor med bitar av ingefära. Skulle även vilja testa att mjölksyra morötter, det kanske får bli nästa projekt.

Mat Vegetariskt

Rawfoodbollar med lime och kokos – påskgodis

rawfoodbollar kokos lime

De här godingarna tänkte jag göra igen nu till påsk. Rawfoodbollar med rivet limeskal och kokos, ett lite mer hälsosamt alternativ (eller komplement) till allt godis. När det gäller kost är jag allergisk mot förbud men gillar att lägga till bra grejer, som de här.

rawfoodbollar lime kokos

Lägg 12-15 st dadlar i blöt. Mixa valfria nötter så att lite bitar fortfarande finns kvar. Jag använde runt 3 dl naturella mandlar och valnötter och hällde i 0,5 dl rostade kokoschips på slutet. Skölj och riv skalet från en lime. Mixa ner dadlarna, limeskalet, saften från en halv lime, lite flingsalt, 2 msk raw kakao och en nypa vaniljpulver.

Rulla till bollar. Krossa rostade kokoschips och rulla bollarna i det. Njut!

rawfoodbollar lime