Event Mat Träning Vegetariskt

Träningsfrukost med fokus på tarmarna

Moa Quist träning

Förra veckan var jag inbjuden till en härlig träningsfrukost där vi lärde oss mer om tarmarna och våra goda bakterier.

Foto: Alexander Donka

Roligt att träna ihop med dessa inspirerande kvinnor. Bland annat Lovisa ”Lofsan” Sandström, Sofie Lantto, Erika Kits Gölevik, Erika Rosenbaum, Frida Werander, Anna Lissjanis och Sanna ”Tasty Health”.

Foto: Alexander Donka

Vi möttes upp på nyöppnade Homie Fitness på Östermalm.

Foto: Alexander Donka

Det ösregnade ute och jag kom dit dyngsur, det byttes snart ut mot svett.

Foto: Alexander Donka

Frukosten hölls av Lofsan och Actimel som lanserar en ny shot utan socker – men mängder av goda bakterier. Bakterierna är ju våra bästa vänner, iallafall de goda som i stor grad påverkar hur vi mår genom att förebygga olika sjukdomar och hålla de elaka bakterierna i schack. Jag och Erika antecknade för fullt när Marina Sjöberg, förbundsdietist på Svenska Friidrottsförbundet berättade mer om hur kost och träning påverkar immunsystemet. Jag tycker det är så spännande med all ny forskning om våra tarmars betydelse. Visste du till exempel att:

  • I tarmen finns runt 100 000 miljarder bakterier som tillsammans väger 1,5 – 2 kilo.
  • 70 procent av vårt immunförsvar byggs upp i tarmen.
  • 90 procent av serotoninet bildas i mag-tarmkanalen! En mage och tarm i obalans kan öka risken för depression.

Både träning och stress är stora påfrestningar för vårt immunförsvar. Desto viktigare att ta hand om det lite extra och göda de goda bakterierna. Många blir sjuka efter träning just för att de slarvar med återhämtningen – de tränar för hårt och äter inte tillräckligt mycket och bra före och efter passet. Tar vi hand om oss så kan träningen stärka vårt immunförsvar.

Foto: Alexander Donka

Lofsan visar en av alla övningar – hoppa in med fötterna utanför händerna, kliv fram med händerna till planka, hoppa efter med fötterna. Gillar hur koncentrerade (förskräckta) vi ser ut. Men passet var så roligt!  Jag fick det av Lovisa och ska lägga upp alla övningar så att ni kan ta del av dem och testa hemma om ni är sugna. Vi rullade bland annat på golvet som små sälar, jobbade med kroppsvikt och rörligheten integrerades i övningarna.

Foto: Alexander Donka

Känslan efteråt!

Foto: Alexander Donka

Att teama ihop sig och träna tillsammans ger mig en sådan boost.

Foto: Alexander Donka

Efteråt bjöds vi på en god frukost med juice, smarrig overnigh oats med goda bakterier från Actimel serverad med äpplekompott, groddat rågbröd med pumpakräm och ägg med frö- och algströssel. Lyx!

Foto: Alexander Donka

Matkreatören Johanna Ljunggren, aka Detox life, hade komponerat frukosten utifrån säsongens råvaror. Namnet Detox life kommer inte ifrån att göra en detox i vanlig mening utan syftar till att välja bort allt med dieter och bantningskurer – grymt tycker jag som är allergisk mot förbud och strikta dieter.

Foto: Alexander Donka

Foto: Alexander Donka

Tack Lofsan och Actimel för en rolig morgon!

Moa Tips & trix Yoga

Så lär du dig att stå i brygga

brygga

Bakåtböjningar öppnar upp framsidan av kroppen. Många av oss sitter mycket framför datorn och är stela eller framåtroterade i bröst och axlar. Yogapositioner som bryggan kan hjälpa till att öka rörligheten, ge en energiboost och släppa på stress och spänningar. Bakåtböjningar kan därför ibland få olika känslor att bubbla upp till ytan. Det stärker även handleder, armar, ben, rumpa, rygg och mage.

Så hur gör man då för att stå i brygga? En rolig men även ganska utmanande och kraftfull position som kräver såväl styrka och rörlighet som modet att böja sig bakåt vilket många kan tycka är lite obehagligt, vi vill ju skydda vårt bröst och strupe mot inkräktare som attackerande lejon. Om du inte är van vid bakåtböjningar kan en halv brygga vara en bra förberedelse för att bygga upp styrka och rörlighet. I början kan det vara svårt att komma upp i en hel brygga just för att musklerna på framsidan av kroppen är stela – de är ju så vana att böja sig åt andra hållet.

brygga

Värm upp och välj en plats där du har bra grepp (helst något mer bekvämt än en stenhäll, som en yogamatta). Jag tycker om att vara barfota för att inte glida.

Så står du i brygga:

  1. Lägg dig på rygg och placera fötterna höftbrett isär nära rumpan, se om du når hälarna med fingertopparna.
  2. Placera händerna bredvid huvudet, med fingrarna riktade mot fötterna och hela handflatan i marken.
  3. Andas ut och pressa händer och fötter mot marken. Andas in och rulla upp längs ryggen så att du börjar lyfta höfterna och kan placera toppen av huvudet mot marken.
  4. Ta ett nytt andetag, sträck på armarna och benen upp i bryggan. Pressa ner händer och fötter och försök hålla kvar knäna höftbrett genom att rotera låren inåt.
  5. Låt huvudet vara avslappnat. Ta några andetag och känn hur det öppnar upp bröstet.
  6. Gå försiktigt ner samma väg – böj armarna, lägg försiktigt ned huvudet och rulla ner längs ryggraden. Ligg kvar och vila en stund.

stå i brygga

När du känner dig stabil i bryggan kan du experimentera med olika variationer som att lyfta hälarna, flytta in händer och fötter eller försiktigt lyfta ett ben – det är en utmaning! Jag har precis lärt mig men det har tagit mycket övning. Viktigt att låta det ta sin tid för att inte skada sig.

Undvik bryggan om du till exempel har ryggskador, hjärtproblem eller problem med blodtrycket. Och kom ihåg att det ska kännas kul och spännande, pressa inte dig själv och det ska absolut inte göra ont. Ta det steg för steg!

Vad känner du inför att stå i brygga?

Forskning Hållbar livsstil Psykisk hälsa

Hur mår vi i Sverige?

trädet yoga

Idag är det världsdagen för psykisk hälsa (World mental health day) där WHO, FN och initiativ världen över uppmärksammar hur vi mår och vill öka kunskapen om psykisk hälsa. Alla människor ska ha möjlighet att uppleva sin tillvaro som meningsfull, vara delaktiga i samhället och uppleva att de har möjlighet att hantera livets motgångar.

I år är temat mental hälsa på arbetsplatsen. Arbetsmiljön där många av oss spenderar stor del av vår vakna tid är otroligt betydelsefull för vår psykiska hälsa. Arbetsplatser som tar initiativ för att stärka de anställdas mentala hälsa och aktivt stödjer medarbetare som mår psykiskt dåligt får inte bara anställda som mår bättre utan har även visat sig vara mer produktiva. Motsatsen däremot kan ha förödande konsekvenser. En ny studie från WHO visar att bara kostnaden för minskad produktivitet på grund av ångest och depression är mer än 1 biljon dollar per år globalt.

I Sverige gör Folkhälsomyndigheten en undersökning varannat år över hur befolkningen mår och jag tänkte passa på att lyfta några intressanta siffror ur den. Två av tre säger att de mår bra psykiskt, men undersökningen visar även att den psykiska ohälsan ökar. Folkhälsomyndigheten säger att det är outforskat varför och att de ska titta mer på vad som främjar psykiskt välbefinnande. Här tror jag att arbetet är en av flera viktiga faktorer.

  • Stress är vanligast bland kvinnor, särskilt unga (16-29 år) där 29 procent känner sig mycket stressade. Det här tycker jag är så oroväckande.
  • Var tredje kvinna går igenom en eller flera depressioner under livet. En av de vanligaste folksjukdomarna i världen idag.
  • 36 procent har besvärats av oro eller ångest. Ångest är vanligast bland kvinnor och unga.
  • 44 procent av kvinnorna har drabbats av sömnbesvär i någon form.

Hur ofta känner du dig stressad?

Event I samarbete med Vitamin Well och Barncancerfonden Löpning

Run of Hope i Hagaparken

Igår sprang vi för att barn ska få vara barn som får leka och springa. För att samla in pengar till forskningen mot barncancer. Vi var ett grymt gäng med så mycket pepp! Att vara ambassadör för loppet och uppmärksamma en så viktig fråga tvekade jag inte en sekund på. Run of Hope arrangeras av Vitamin Well och Barncancerfonden och hölls på 200 platser över hela Sverige.

moa quist run of hope

Vi sprang i Hagaparken där ett par hundra tappra personer samlades i regnet.

run of hope golden hits

Det ruggiga vädret var ännu en fantastisk anledning att kramas! Jag sprang bland annat med de här godingarna som håller shower på Golden Hits. Jag och Frida lärde känna varandra när vi surfade i Galicien i somras, så roligt att hålla kontakten!

charlotte beijer run of hope

Bästa Charlotte var med. Efter vår Tjejmil för en månad sen var det så härligt med ett kort lopp där vi den här gången kände oss pigga i benen. Run of Hope är 4,5 km och vi höll ett högre tempo än vi hade väntat oss, troligtvis personbästa visade det sig när vi fick veta tiden för löpare som kom in efter oss. Det hade varit intresssant att ha min pulsklocka med mig, men känner att tiden inte spelar så stor roll.

new balance skor

Jag passade på att inviga mina nya New Balance-skor från deras kollektion för New York Marathon, Zantev3. De har fresh foam precis som mina flitigast använda löparskor vilket gör dem väldigt lätta att springa i.

startbevis run of hope

Alla skrev sitt eget syfte med att springa loppet på startbeviset, och för varje deltagare skänkte Vitamin Well ytterligare 50 kr. Om du inte hade möjlighet att springa kan du fortfarande stödja kampen mot barncancer genom att swisha valfri summa till nummer 123 147 12 00.

Så fint att läsa alla syften efter målgången. Förr överlevde endast 20 procent av de barn som drabbades av cancer, idag är den siffran 80 procent tack vare forskningen. Tänk om vi kunde utrota barncancer helt i framtiden. Igår samlades 1,7 miljoner kronor in som kan bidra ytterligare.

Är det svett? Är det vatten? Nöjda och blöta efter målgången. Det var skönt att springa i regnet, luften känns så syrerik.

Det bjöds på Vitamin Well och bars. Den här är en av mina favoriter, den smakar som Snickers.

vitamin well run of hope

Det här gör vi om nästa år. Tack alla för en rolig och viktig eftermiddag!