Okategoriserade

Varierad kost – en tankevurpa?

Du har säkert hört att man ska äta varierat. Men vad betyder det egentligen? Min erfarenhet säger att detta är ett område där många gör en liten tankevurpa. Dels är det lätt att tänka att variation innebär att man måste äta olika saker/maträtter varje dag, dels att man tänker att vissa saker är variation utan att vara det.

Låter det snurrigt? – låt mig förklara. Såhär: poängen med variation är att vi behöver få i oss en massa olika näringsämnen som finns i en massa olika råvaror. Ingen råvara innehåller allt vi behöver så för att få i oss allt så behöver vi äta lite olika saker (baljväxter, nötter, grönsaker, frukter, bär, ägg, kött, fisk, fågel, spannmål etc) – variation! Dessutom kan vissa råvaror innehålla ämnen som det kan bli för mycket av så vissa saker bör vi inte äta för mycket eller för ofta – variation! Okej?

Tittar vi på vårt normala, traditionella kostmönster så är det väldigt mycket spannmål och mejeriprodukter. Vi tycker att vi varierar vår kost när vi äter fil och flingor till frukost, tar en skorpa till mellanmål, äter pasta till lunch, keso till mellanmål och bulgur med en sås på crème fraiche till middag. Visst vi varierar livsmedlen och maträtterna men själva grund-råvarorna är i mångt och mycket detsamma.

Men, om man skulle ha en väldigt varierad tallrik från en välsorterad buffe – ex. qunioa, rotfrukter, baljväxter, olika grönsaker, ägg, fisk, olivolja etc. på en och samma tallrik så kommer ju den tallriken/portionen i sig bidra till mycket variation och då behöver man egentligen inte variera den från dag till dag för att få i sig alla näringsämnen (möjligtvis för att det inte ska bli för mycket av något). Så att variera för varieradets skulle kan ibland vara onödigt.

Så, dagens uppmaning: ta dig en funderare på vad du egentligen äter? Hur stor variation har du på dina råvaror? Tänk hela steget tillbaka till var de kommer ifrån – dvs bröd, pasta och bulgur är alla oftast från vete lika så créme fraiche, mjölk, yoghurt och kvarg som alla utgår från mjölk.

Behöver du variera mer? Om ja, hur skulle du kunna få större variation? Kanske väljer du slentrianmässigt alltid samma grönsaker? Får du i dig alla kategorier av råvaror?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply