Okategoriserade

Fråga: viktnedgång vid amning?

0IHHGNXUCH

Jag fortsätter med frågorna från er:

”Jag har en dotter som snart är tre månader, jag helammar och har börjat träna för drygt en månad sedan. Jag har fortfarande några extra kilon kvar och skulle vilja jobba bort dom. Jag har svårt att äta så att jag orkar med amning, bebis och träning. Har du tips hur jag kan tänka kring kost och viktnedgång under amning? Äter idag frukost, lunch, middag och två- ibland tre mellanmål. Promenerar dagligen, styrketränar två ggr/vecka och går på spinning 30 min) en gång i veckan.”

 

Hej!
Jag vill börja med att säga att gå på strikt diet eller banta under amning är inte att rekommendera. Man bör komma ihåg att det mamman äter, dricker och utsätter sin kropp för, kommer att avspeglas i bröstmjölken. Vi vuxna har fått i oss en hel del genom livet. Bland annat tungmetaller och miljögifter som tyvärr finns ansamlade i vår natur och därmed vår mat. De flesta gifter lagrar kroppen i fettväven eftersom det är det tryggaste stället att ha dem på. Där kan det ligga utan att göra någon större skada. Men om man går ner kraftigt i vikt så blir vi ju av med fettet och dessa gifter frisätts i kroppen. Ammar man då riskerar dessa att gå över till barnet via bröstmjölken. Så att göra någon strikt insats, där man ”rasar i vikt” skulle jag avråda från.

Nu låter det inte som att det är det du är ute efter. Det låter oxå som att du äter bra med avseende på måltidsupplägget men det jag reagerade på var att du inte riktigt orkar med allt. Jag tycker att du ska äta mer då. Lägg krut på att äta riktigt bra, näringsrik mat och fortsätt att röra på dig så är jag övertygad om att det kommer att släppa. Se till att du får i dig ordentligt med mättand mat på huvudmålen ex. havregrynsgröt med bär och ägg till frukost, kyckling/lax/bönor/ägg etc. med exempelvis rotfrutker eller quinoa och massor av grönsaker till lunch och middag. Glöm inte fettet; avokado, nötter, olivolja etc. Kör sen frukt och ägg, en näve nötter, bananpannkaka eller liknande till mellanmål. Fokusera på rena råvaror och att se till att du orkar – både träna och vara mamma. Skulle det finnas några kilo kvar när du slutat amma så kan du om du vill göra en punktinsats då men oftast har det löst sig innan dess. Kom ihåg att det är en kort tid av ditt liv men väldigt viktig tid för din dotter.

Okategoriserade

Nya tallriksmodellen

image

Igår släppte Livsmedelsverket en ny uppdaterad tallriksmodell. Den traditionella med drygt en trejdedel kolhydratkällor, drygt en tredjedel grönsaker och en fjärdedel proteinkällor finns kvar som ”standard”. Den nya är istället halva tallriken grönt och en fjärdedel proteinkällor och en fjärdedelkolhydratkällor. Den sistnämnda är till de som inte rör sig enligt rekommendationerna, dvs 30 minuter per dag. Spontant låter det ju vettigt. Att de som rör sig mindre ska äta mindre energi. Men jag kan inte låta bli att reagera på att man ger inaktivitet som ett alternativ. Vi vet idag att fysisk aktivitet är den viktigaste faktorn för både fysisk och psykisk hälsa. Inaktivitet är farligt. Beroende på vilken hälsofara/sjukdom man kikar på så hamnar den på olika plats men i vissa perspektiv är inaktivitet värre än rökning.

Som jag ser det så berättigar man inaktivitet genom att ge en rekommendation till de som är inaktiva. Speciellt när det är det enda undantag man har från originalet. Det är som om man skulle ge ett alternativ till de som inte vill äta grönsaker, eller till rökare. Låt oss jämföra det med att vi säger något till barn. Vi vill att de ska göra något, ex gå (inte springa) över gatan och titta sig omkring innan. Om vi lägger till alternativet – om du ska springa över så måste du titta lite noggrannare… Vad tror du händer? Kommer de att gå? Nej, du har ju gett ett alternativ, signalerat att det där första va inte så viktigt.

Det handlar ju om rekommendationer för hälsa. Istället för att ge ett alternativ där man ändrar sig om man inte rör på sig borde man trycka hårdare på vikten av att röra på sig. På detta sätt riskerar man istället att urholka den rekommendationen.

Dessutom, vårt stora problem är inte att vi har dåliga rekommendationer, utan att folk inte följer dem. En av 10 äter grönsaker, frukt och bär enligt rekommendationerna, dvs 500 g per dag. Nu kanske jag är fördomsfull men jag tror inte att det är de inaktiva som vi hittar bland dessa 10%. Att ändra rekommendationen så att halva tallriken ska bestå av grönsaker tror jag inte kommer att göra att de äter mer grönsaker. Att istället informera och inspirera till fysisk aktivitet, lyfta alla grymma fördelar med det, tror jag skulle kunna ha större inpact.

”men Livsmedelsverket pratar väl bara om mat”  -nej, faktum är att i den nya kostråden som formulerades förra året så ingår faktiskt fysisk aktivitet som ett råd. Därför är det oxå konstigt att man nu ger de inaktiva ett option.

Summa sumarum har jag inget emot nya tallriksmodellen som sådan. Den är bra och vettig men hur den kommuniceras och argumentet för den ”lättare” varianten tycker jag blir fel. Lite konsekvensanalys-tänk och att tänka ett varv till kring kommunikation vore nog inte fel.

Vad tycker du?

Okategoriserade

Be wise – av nördar för nördar

be wise 2016

I höst är det för 3 året i rad dags för succén BE WISE på concept i Jönköping. Föreläsningar, träning och workshops av nördar för nördar. Jag håller 2 föreläsningar en om Lifestyle plannern och om hur man kan uppnå en bestående förändring utifrån sitt egna mål och inte minst hitta och sätta sitt egna mål. Den andra föreläsningen kommer att handla om hjärnan och hur vi med maten och livsstilen kan påverka vår fantastiska hjärna.

Läs med och anmäl dig på www.bewise.se

Hoppas vi ses!

Okategoriserade

Gluten- och mjölkfritt = viktnedgång?

Nästa fråga:

”Jag har i stort sett uteslutit mejeriproduker och gluten i tre veckor och kroppen ”svarade” direkt. Visst är det mycket vätska men jag känner mig mer fast och i bättre form, redan!. Finns det ”bevis” på att det fungerar i längden? För visst är det egentligen vad clean eating är typ, bra kolhydrater som potatis, havre etc. rena köttprodukter, vegetabiliskt fett, få mejeriprodukter.”

Grattis till din framgång!
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med ”svarar direkt” men jag tolkar det till att handla om viktnedgång, stämmer?

Det finns inget bevis för att man skulle gå ner i vikt av att utesluta just gluten och mejeriprodukter. Däremot, som med all form av kost/diet som handlar om att man utesluter olika saker ur kosten, så brukar det bidra till viktnedgång, just på grund av att man just utesluter något och därmed äter mindre. Just gluten och mejeriprodukter innefattar dessutom mycket av det som vi slentrian-äter (en macka, en bit bröd till maten, en kaka, sås etc etc.) dessutom försvinner mycket ”onyttigheter” och relativt energirika livsmedel som mättar dåligt när man fokuserar på att utesluta just gluten och mejeri. Så, jag skulle inte säga att det är det faktum att du tagit bort just mejeri och gluten som egentligen är grejen utan vad du äter nu istället och att du äter mindre energi/kalorier och mer näring. Vilket innebär att du går ner i vikt och mår toppen!

Clean eating handlar om att äta rena råvaror, det blir precis som du skriver bra kolhydratkällor som rotfrukter, ris, potatis, frukt, grönsaker, fisk, kött, baljväxter, nötter, frön etc.

Den stora skillnaden är att det är näringsrika råvaror och mindre ”skit”. Överäter man så kan man gå upp i vikt av att lägga om kosten till mer clean – det är absolut inget givet viktskydd, även om de flesta snarare upplever det omvända – dvs att man går ner. Själv älskar jag nötter och olivolja och måste hålla lite koll på det så att det inte blir för mkt, annars börjar det spänna i linningen direkt – utan ett gram gluten eller mejeriprodukt.

Okategoriserade

Förvirrad av alla kostråd? Hur tänka?

Vi fortsätter att bränna av svar på frågorna från frågestunden:

Fråga 2:

”Jag tycker det är sååå svårt med mat, ena dagen läser man si och nästa så. Har hängt upp mig nu och vet inte hur jag ska komma vidare. Hur tänker du? Fet mat? Smal mat? Med gluten? Utan gluten? Med mejeriprodukter? Utan? ”

Jag förstår verkligen förvirringen. Så som det oftast pratas mat och hälsa idag är tyvärr som upplagt för förvirring och gör antagligen mer skada än nytta.

Hur jag tänker? Rena råvaror, balanserat och varierat. Det innebär varken mycket fett, lite fett, mycket kolhydrater eller lite kolhydrater eller mycket protein eller glutenfritt, mjölkfritt, gröna drinkar och så vidare, och så vidare.

Mitt tips är att släppa de där detaljerna – det är oftast de som förvirrar och gör att man kör fast. + kombon av allt-eller-inget-tänket och att det finns ETT rätt sätt.
Oftast är det personer som egentligen har alldeles för lite kunskap om komplexiteten i vår kropp, kost och hälsa och/eller en oförmåga till nyanserat tänkande, förmågan att ha flera tankar samtidigt och ta hänsyn till flera perspektiv samtidigt som blir så svart-vita och pratar kost på ett så stelbent sätt och kör med ”måste”, ”gift” och skrämselpropaganda.

Visst kan man ”leka” och snurra lite med fördelningen mellan olika näringsämnen om man vill uppnå olika resultat men i grunden handlar det om att välja rena råvaror. Tar man sen lite av varje – ex. komponerar alla måltider utifrån att alla de 4 kategorierna, kolhydratkälla, fettkälla, proteinkälla och något ”grönt”, ska vara med så brukar fördelningen bli ganska bra och vi kan checka av ”välbalanserat”.

SÅ mitt råd till dig – slappna av! Ta ett djupt andetag, zooma ut och tänk till på vad du egentligen vet om bra mat. Välj rena råvaror – sånt som levt eller vuxit i naturen och där du lätt kan härleda dem till sitt ursprung och där de gärna är nära sitt ursprung. Våga lyssna på din egen kropp och hur du mår av olika saker. Mår du bra av att äta något så ät det – oavsett vad ”experterna” säger. Sen bör man vara måttlig med det mesta.

Fördjupning av vad rena råvaror är kommer i nästa fråga :).

Vad gäller glutenfritt och mjölkfritt så är det frågan om vem du är, hur du mår etc. Det kan vara rattar att skruva på för att uppnå vissa effekter HOS EN DEL PERSONER men inget man kan rakt av säga är farligt för oss. Kommer även mer av det i kommande frågor.

Okategoriserade

Fråga: light eller fullfet?

Tack för alla frågor! Då bränner vi av första frågan:

”Om man inte utesluter kolhydrater ur kosten hur ska man då tänka kring fett? Ska man hålla sig till lättyoggi och lättcreme fraische eller är fullfeta okej?”

Först och främst tycker jag inte att man ska hänga upp sig för mycket kring kolhydrater och fett etc. utan fokusera på näringsrika råvaror.
Vidare finns det ingen given koppling mellan fett och kolhydrater på det sättet att man bör hålla nere den ena om man äter mycket av det andra.
Så, det finns alltså inget givet svar på frågan, utan som vanligt ”det beror på”.
Vill man gå ner i vikt och hålla nere kalorierna så kan det vara smart att välja lättvarianter. MEN! Se alltid till att det är bra lättvarianter – kolla innehållsförteckningen. Ingredienslistan ska vara identisk med originalet – då har man bara dragit ner på fettet. Lättvarianter med massa tillsatser, socker eller sötningsmedel tycker jag inte är bra val, oavsett.
Är vikten inte ett problem kan du absolut välja de fullfeta.
En annan strategi är att inte äta så mycket av dem.

Man kan ju absolut argumentera att mycket av allt blir ett problem (mycket kolhydrater och mycket fett) men jag skulle snarare säga att det är bättre att hålla båda måttliga istället för att bara dra ner på den ena. Framför allt för att det kan bli problem att få bra variation på övriga näringsämnen när man utesluter eller nästintill utesluter ett av de energigivande näringsämnena.

Ett annat sätt att se på det som är mer ur ett närings och kvalitetsperspektiv är att om jag väljer en naturell lättyoghurt istället för en fet så har jag ”råd” att ha nötter på som kommer bidra med mer näring och bättre fettkälla.

Återigen, fokus i grunden alltid bör ligga på bra råvaror. Bra, rena kolhydratkällor är inget problem. Vilket som är det smartaste valet och bästa kombinationen beror på… Vad är syftet? Vilket mål har man? Vad vill man uppnå? Vem gäller det? Vilka förutsättningar har man? (Hälsa, viktnedgång, viktuppgång? Sjukdom? Etc etc)

Okategoriserade

Världens bästa knep vid godishyllan!

image

Tillhör du dem som kämpar mot godishyllan i affären? Kanske speciellt i kassakön där godiset liksom skriker på en och nästan ramlar ner i korgen av sig själv. Fylls ditt huvud av tankar som ”Åhhh va gott det skulle va..” ”Men jag ska/borde inte” ”Åhhh pigall,  det va längesen.. ” osv osv.

Jag har ett knep! Istället för att lockas tänker jag: ”nähä du, den lätta går jag inte på” ”mig lurar du inte”.

Allt vad gäller godis, placering i butik, färger, ordval etc är ju väl genomtänkt. Det ligger vid kassalinjen för att du ska lockas, för att de vet att du lätt köper. Detta använder jag som sagt som drivkraft för mitt nej. Jag tänker mig att det sitter feta gubbar i kostymer (godisindustin) som gnuggar händerna och skrattar sådär äckligt förnöjsamt  ”höhöhö” över hur lättlurade vi är. De skattar hela vägen till banken…

Men nej du, mig lurar du inte!

Testa! Det är jätteskönt och uppfriskande!

Okategoriserade

Målbild som peppar

image

Förra veckan föreläste jag bland annat om målsättning och vår lifestyle planner. Exempelbilden i boken är faktiskt min egna målbild. När jag ser den blir jag glad i hela kroppen. Den är tagen på Playitas ca 1 vecka efter maraton i NYC 2014. Jag, Emma och Freddie sprang upp till fyren en morgon för att kolla in soluppgången. Bilden handlar inte om prestationerna som sådana, om utseendet på min kropp etc. Utan om känslan i kroppen som jag associerar bilden med. En glad, pigg, stark och funktionell kropp som kan göra det jag vill göra. När jag ser den blir jag pepp: ”ja, just det, det är ju därför jag ska … Det är ju det som väntar där framme”. En målbild ska motivera. Den ska göra dig glad och pepp. Den ska inte skapa ångest och ”jag borde” eller ”vad dålig jag är som inte…” Den ska peppa! Och hjälpa dig att göra rätt val de dagar när planen inte känns lika lockande. Exakta bilden är inte så viktig – det viktiga är vad som händer i dig, vad den triggar. Jag va egentligen inte så där härlig i kroppen just på bilden… Utan känslan jag refererar till handlar egentligen om en form jag hade något år tidigare.. Men det har jag ingen bild från. Och när jag ser denna bild kan jag ändå påminnas om den känslan. Det är det viktiga.

Jag har en kund som har en stol som målbild – perfekt för just henne, helt obetydligt för andra. Men med en tydlig målbild blir prioriteringar och val i vardagen lite lättare.

Tack vare att jag påminde mig själv om denna idag så gick jag på mitt gamla favoritpass ikväll. Redan på uppvärmningen sprang jag omkring med det där fåniga leendet som jag kan få av träning :). Love it!!!

Tack målbild!! Tack till mig själv för att jag har hittat tillbaka till detta!! Nu hoppas jag bara att det sitter i ;).. konstigt att det ska vara så svårt att prioritera ibland när det är sååå tydligt att man mår mycket bättre av vissa val..

Okategoriserade Recept

Brownie på bönor

Brownie på bönor

Idag figurerar det massor av recept på ”nyttiga” kakor och godis. Brownie på svarta bönor, coockies på kikärtor, raw semlor etc, etc. Paleo, LCHF och raw har blivit rena rama kak-dieterna i vissa kretsar. En del älskar fenomenet medan andra spyr galla på allt hittepå.

I min värld så går det att se på detta på olika sätt. Som alltid – ”det beror på” – Vad är syftet? Brownie på svarta bönor kan vara ett kul sätt att få i sig näringsrika bönor på. Jag tycker själv att det är spännande att experimentera med olika råvaror på lite nytänkade sätt. Är det däremot smaken och njutningen i en brownie jag vill åt så ska den, om du frågar mig, vara gjord på socker, ägg och smör etc. – inget snack om saken!

Nedan ser du ett experiment jag gjorde en gång – cookies på kikärtor. Jag älskar cookies. De blev skapligt snygga, såg goda ut men usch… smakade tyvärr inte så gott. Nä, inte värt det. Åtminstone inte när jag tänkte att det skulle vara cookies. Personligen gillar jag kikärtor och äter gärna det i en sallad, ensamt med olivolja eller i hummus. Jag behöver inte ”gömma” dem i en kaka för att få det i mig. Kakor är inte heller något jag normalt äter i vardagen så att lägga in det i min kost bara för att de råkar vara gjorda på kikärtor blir extra mat, extra kalorier och lockar mig in i ett äta-kakor-beteende etc. För det bör man ju komma ihåg, trots att kakorna är glutenfria, fria från vanligt socker etc. så är de ju oftast minst lika energirika som vanliga kakor. IMG_7289

Jag har även testat brownie på bönor – inspirerade av PT-fias recept. Eftersom jag har svårt att följa rakt av så modifierade jag. Jag gjorde dem dessutom i muffinsformar som du kan se på över bilden. De blev riktigt goda. Men återigen inte som ”riktiga” smör, ägg och socker – brownies ;).. Men är syftet att få i dig bönor på ett roligare sätt (eller brownies som inte är så ”onyttiga”) så kan jag varmt rekommendera det här recpetet. Jag skulle dock byta agavesirapen mot vanligt socker eller dadlar… och kanske kokosoljan mot smör (mest för att jag inte gillar smaken av kokos :)).

För mig kommer det som sagt alltid ner till: vad är syftet? Vad vill jag ha ut och vad är jag beredd att ”offra” för det. Är det bara njutning – ja, då vill jag ha den på det godast möjliga sättet, vilket i min värld oftast är ”onyttiga” orginalet. Är jag sugen på något gott men jag vill inte ”offra” näring, vill inte stoppa in mig onyttigheterna – då tycker jag att dessa olika nytänkande experiment är roliga och perfekta!