frukost

Quinoa- och chiafrallor

Mackor bakade på bra, hela råvaror kan visst vara en del i en hälsosam kosthållning, enligt näringsfysiolog Kristina Andersson. De här frukostfrallorna kommer från hennes kokbok ”Eat Clean: kokboken”. Kommer bli bästa sällskapet på helgfrukosten.

För ca 12 stycken behöver du:
3 1⁄2 msk fiberhusk
5 dl vatten eller mjölk
2 msk olivolja
1 tsk salt
2 1⁄2 dl kokt vit quinoa
2 1⁄4 dl havregryn
2 1⁄4 dl rismjöl
2 msk chiafrön
olja till pensling
frön att strö över

Gör så här:
Rör ner fiberhusk i vatten eller mjölk. Blanda ordentligt och låt stå och svälla i minst 20 minuter tills det bildar en gel. Vispa gelblandningen med en ballongvisp så att så mycket luft som möjligt kommer in i den. Det är det här som gör bullarna så luftiga.
Tillsätt olivolja och salt. Vänd ner quinoa, chiafrön och havregryn i smeten och rör om. Tillsätt det mesta av rismjölet och arbeta in det med fingrarna. Häll på mer mjöl allt eftersom tills du får en bra konsistens. Det ska vara lite kladdigt.
Forma degen till bullar. Pensla med olivolja och strö över frön. Grädda i 200 grader i ca 45–60 minuter mitt i ugnen.

framsida
Receptet är hämtat ur Kristina Anderssons bok ”Eat Clean: kokboken”. Foto: Susanna Blåvarg Förlag: Tukan

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply