lunch & middag

De bästa källorna för c-vitamin – här är listan!

Känner mig trött och håglös efter en envis förkylning. ”Ät c-vitamin!”, uppmanar min mamma mig hela tiden och slänger åt mig en citrusfrukt. Hon har ju rätt. C-vitaminbrist kan faktiskt göra dig trött och orkeslös. Men det behöver ju inte komma i form av en apelsin. I samarbete med Bodystore.com kommer här en lista på livsmedel som är späckade med den livgivande vitaminen.

Men först, lite info om vitamin C:
C-vitamin (askorbinsyra), är en vattenlöslig vitamin och behöver därför intas dagligen för att man ska uppnå tillräckliga nivåer i kroppen. C-vitamin fungerar som en antioxidant och bidrar därmed till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress. Den bidrar även till immunsystemets normala funktion samt till en normal kollagenbildning, vilket har stor betydelse för kroppens olika vävnader.

Hur får jag i mig C-vitamin?
C-vitamin finns i de flesta grönsaker, frukter och bär. Det rekommenderade dagsbehovet för en vuxen person är ca 80 mg C-vitamin. Det får du i dig genom att äta något av följande:
• 100 g broccoli
• 3 st. brysselkål
• 1/3 paprika
• 1 stor apelsin

Här är de 10 rena livsmedel som är mest C-vitaminrika:
1. Torkade nyponfrön – 270 mg
2. Torkad papaya – 219 mg
3. Färsk chilipeppar – 240 mg
4. Svarta vinbär – 210 mg
5. Gul paprika – 205 mg
6. Röd paprika – 200 mg
7. Guava – 184 mg
8. Bladpersilja – 182 mg
9. Nässlor – 175 mg
10. Pepparrot – 152 mg

Notera att citrusfrukter som apelsin, citron och grapefrukt inte är med bland dessa och ändå är det oftast citrusfrukter som många tänker på när de får frågan om vilket livsmedel som innehåller mest C-vitamin.
Tänk även på att C-vitamin är värmekänsligt. Om mat hålls varm länge eller värms upp upprepade gånger, minskar mängden C-vitamin i maten.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply