lunch & middag

Syrad vitkål och morot – gör det själv

Syrade grönsaker innehåller en mängd grymma bakterier som är bra för magen. Den som vill kan också ge grönsakerna en startkultur av mer specifika bakterier. Häll då i pulver från en probiotikakapsel i grönsakblandningen.

För cirka 1 1/2 liter behöver du:
ca 10 morötter (700 g)
700 g vitkål

Såhär gör du:
Skala och riv morötterna med den grova sidan på ett rivjärn. Strimla vitkålen fint med en kniv. Diska burken du ska förvara grönsakerna i noga för att undvika att du tillför fel sorts bakterier. Låt den sedan stå i ugnen i 100 grader i 15 minuter. Häll grönsakerna i en skål och tillsätt en nypa salt (använd INTE joderat salt till syrade grönsaker eftersom jod är bakteriedödande). Arbeta grönsakerna med händerna och ta gärna hjälp av en mortel för att stöta sönder grönsakerna så att de vätskar sig. Det är enklast att börja med en liten mängd för att få dem att vätska sig. Blanda ner probiotikakapseln och tryck ner grönsakerna i burken så att de packas tätt, gärna så att vätskan från grönsakerna täcker dem. Lämna ett par centimeter mellan grönsakerna och locket eftersom syrningsprocessen gör att innehållet expanderar. Stäng locket och låt burken stå i rumstemperatur medan syrningsprocessen pågår. Har du bråttom kan du ”skörda” redan efter 3-4 dagar men ju längre den får stå desto mer nyttiga bakterier och desto mer syrade blir grönsakerna (men låt dem inte stå framme länre än en månad). Undvik att lyfta på locket för att kolla hur det går. Har du en burk med gummipackning kommer det övertryck som bildas att kunna pysa ut. Ett gott tecken på att syrningen är i full gång är att vätskan bubblar. När syrningen är klar ska grönsakerna förvaras i kylskåp. Ordentligt syrade klarar sig grönsakerna oöppnade i sin burk i kylen i minst ett par månader.

9789173630795
Receptet är hämtat ur David Jonssons bok ”Magsmart”. Foto: Frida Wismar Förlag: Fitnessförlaget

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply