Mind

VILA OCH GRAVIDTRÄNING!

Maria Wigbrant som bla har skrivit boken stark, glad och gravid var hos oss på UCSP och utbildade idag. En uppfräschning av träning före och efter graviditet och senaste forskningen kring just det. Tänker att det är viktigt och bra att alla tränare har den grundplattformen. Bra för oss som gått utbildning tidigare att fräscha upp också. 

Jag och Maria jobbade ihop länge för många år sedan på SATS. Riktigt duktig och Maria gör ett fantastiskt jobb då hon både är barnmorska och har jobbat med träning så länge. Så viktigt att träna under graviditeten (om du är frisk), vinsterna är enorma men tyvärr är det inte alltid rekommendationen som ges. Så lyckos alla som kommer till Maria i väntans tider. 

Nu har jag landat vågrätt hemma i soffan. Känner av lite i halsen så jag tänker ge kroppen vila, näring och kärlek såklart. Tänker att jag kan vända detta då. Får se om den planen lyckas men har ju hört att det blir som man tänker😌 

I drinken har jag 

  • Vatten
  • Citron
  • Glutamin
  • Ingefära
  • Spenat och ruccola

Hoppas ni får en mysig kväll! 

Löpintervaller, flås Träning

WOMEN’S HEALTH HALVMARATHON 2017 RACE REPORT!

Att jag kom runt idag är jag nöjd över,  21km efter en vecka som inte blev som jag tänkt uppladdningsmässigt, den blev istället bara ren kaos. Här kommer min race report! 

Finaste Tindra, min dotter blev riktigt dålig på skärtorsdagen men en elak förkylning som hållit i sig sen dess, där hon haft mellan 39-40 graders feber först 6 dagarna som inte vill ge sig och en elak hosta. I dag är första dagen hon är helt feberfri, 9 dagar senare. Fortfarande hostig.

Det gjorde att min plan för veckan kraschade och naturligtvis var det en vecka som var fullsmetad. Dålig sömn och känslan av att vara otillräcklig på alla plan känns inget vidare. Förökte att koppla bort, ta det för vad det är och vara närvarande för Tindra. Jag gjorde det men det gick sådär i mitt lilla mind, stök med mycket ombokningar av kunder, möten, adminhög som växer och logistik som behöver fixas.

 Blev stressad av det fast jag vet att livet kommer emellan i bland och det får det ju göra. Lite lättare sagt än gjort att kunna vara avslappnad i det när många blir påverkade. Fick ta hjälp av barnvakt i torsdags då jag stängde på jobbet och det känns inte bra, även om Tindra hade det bra, var bättre och tyckte det gick jättebra så gnagde det dåliga samvetet. Sent torsdag kväll kom Kent hem från Rumänien, han är också riktigt krasslig så i fredags var det hemma tillsammans. Jag började tidigt med Soma på jobbet och sen en fullfarts dag. 

Så i går kände jag mig riktigt sliten och trött, inte den energin och den power jag hade önskat. 2,1 mil är långt för mig och jag har heller inte tillräckligt mycket längdlöpning i kroppen, däremot har jag haft superfin träning med intervaller och väldigt värdefull hjälp av min vän och löpcoach Lisa

När jag vaknade i morse kände jag mig lite bakis typ. Och naturligtvis inte för att jag drack något i går utan förmodligen för att min kropp ville berätta att jag är trött:) 

Gjorde en smoothie på:

  • Grönkål
  • Spenat
  • Gurka
  • Spirulina
  • Mandelmjölk
  • Chokladprotein från holistic för vanilj var slut.
  • rödbetspulver

Å ja, den såg förjäklig ut men drack den och den var god. Två ägg till det. 

Tim och Thomas körde in mig till startområdet så jag var på plats vid 11:00, 1 timme innan start. Sen åkte det hem en sväng för att sen komma och heja. Godingar.

Mötte upp fina gänget i women’s health båset och shitshattade lite med dem. Fick mitt startbevis och började fundera på mitt klädval.

Det var mycket kallare än jag trodde. Så bestämde mig för att panik shoppa en långärmad tröja och ett par handskar. Det var mycket folk i tältet och väldigt trångt.

Ca 10 min innan start drog Erika Kits och några tjejer från Worldclass igång uppvärmningen. Superhärlig stämning och bra löprelaterad uppvärmning. Jag frös dock fortfarande mycket. 

Starten gick 12, startade min pulsklocka och drog iväg. Hade även runkeepern på men startade den 5 min innan start för att hinna böka ner min IPhone 7 i mitt flip belt, det gick precis.

Kände mig inte stark men ändå helt ok i början, höll ca 5 min tempo första milen. Det kanske var lite för snabbt faktiskt. Förra året sprang jag och upplevde, idag njöt jag faktiskt inte. Försökte röra på tårna för att få igång fötterna.  Efter 13 km börjar jag bli riktigt trött och har sackat i tempo. Det var fin pepp runt banan och solen kikade fram. Försöker snacka med mig själv, peppa, bryta ner de km som är kvar. Efter 17 km vill jag nästan börja gråta och bara kliva av… . haha vilket lopp alltså. Tyckte det blåste som tusan med kastvindar emellanåt. Efter 18km kom humöret tillbaks men rysligt trött hela jag. 

Krigade som tusan sista 4km, när jag klev över mållinjen var jag heeelt slut. Förra året ökade jag in i mål och slutade på 1:49:57 med skön känsla. I år landade jag på 1:54:30 och så trött, fel dag i månaden och med en lite sliten kropp. Resultatet känns helt ok för att vara mig och jag är nöjd att jag kom runt på den tiden, lite avis på förra årets känsla dock. Idag var det ett riktigt tjockt pannben som tog mig runt. Som tur var såg jag mina älskade killar ca 500m innan mål som hejade vid sidan av banan som gjorde att jag kom i mål tror jag. Resultatet på pulsklockan stämde fint med resultatet från whhm


Träffade på min vän Kristina Andersson som också bloggar för Healthyliving direkt efter, perfekt boost. Hon delade sträckan med Annika Kits (Erikas syster) och gjorde ett glimrande lopp. Och Erika Kits var ju lite överallt så en målgångskram av henne också, ni vet hon som är grundare av Healthyliving och chefredaktör för Women’s Health magazine. Underbart att få störta kramen av Tim och kärlek från Thomas också, nästa stöder och så mysigt när jag kände mig så sjukt trött. 

Hur som är det här ett väldigt fint arrangemang, så fint fixat och 3000 coola tjejer som springer. Väldigt mycket fin energi runt hela området. Jag kommer tillbaks nästa år. Förhoppningsvis med lite fler sömntimmar och en gladare kropp. 

Nu ligger jag nerbäddad i soffan och tänker att jag inte ska bli sjuk. Återhämtningsplanen är vila, kärlek, mat och lite yinyoga. 

Underbara Thomas fixade omelett och smoothie när jag duschade och sen mumsade vi på varsin kanelbulle som han tidigare bakat, så otroligt gott. 

Och just det.. så här fint armband fick alla löpare, jag gillar det så mycket. Blir mer använt än en medalj som hamnar i en låda.


Önskar er en skön lördag nu och håll tummarna att jag håller mig frisk.

Kram 

Mind

PÅSK NÄR DEN ÄR SOM BÄST!

Jag går verkligen ner i varv av att komma ut till landet, till havet, till den friska vinden, till den totala avkopplingen. 

Vi är på Instön som ligger innan Marstrand på västkusten. Resan hit tog lite väl lång tid pga att vi hamnade mitt i rusningstrafik och sedan i en olycka som bildade seg kö. Skönt ändå att vi åkte redan i onsdags innan värsta trafiken och stannade första natten i Hovås. 

Väl framme på Instön hos Thomas föräldrar sken solen över öppet hav. Tim är i paradiset hos farmor och farfar. Han trivs så otroligt bra här, möjligheterna till lek är så många, kasta sten i havet, leka med hundarna, klättra, bygga, gå i skogen, lägga pussel eller leka med alla leksaker som finns här. Farmor är Tims favorit och en fantastisk sådan. En av Tims kusiner lilla Sebastian är här också. Han sover här som en stock hela natten och vaknar senare en vanligt. I morse sov vi till 8:30 efter att han fått lite varm mjölk vid 6:30 snåret. 


I går tog jag en löptur ner till Marstrand och tillbaks över en bro för att få lite mer löpning i benen innan nästa helgs halvmara, whhm. Alltså miljön här är så rofylld att jag glömde eller ja nästan glömde att benen fick kämpa hårt liksom mina lungor. 12 km långsamt. 


På eftermiddagen kom Mormor Maj (Thomas mammas mamma) på middag tillsammans med fina Louise, Thomas syster. Mormor Maj fyllde 91 år i går, en helt fantastisk människa. Pigg i huvudet och bor i en väldigt fin lägenhet själv på Marstrand. Hon fixar och donar och läser tom recept här på min blogg.. som 91 åring. Så skön. I badrummet har hon en trappmaskin som hon står på minst 1 gång om dagen i ca 30 min. Jag säger hatten av, vilken inspiration. 

Vi tog en liten kvällspromenad ner till vattnet och bara njöt av skön luft och vy. Det här är sådan återhämtning för mig. Vill andas in och komma ihåg varje sekund, varje andetag, varje hjärtslag i den här miljön. 


I dag har vi haft påskäggsjakt med kartor och ledtrådar för barnen, Thomas kusiner bor nära så deras barn var med i jakten. Tim tyckte det var så spännande. Han fick en turtle i sitt ägg, mycket nöjd.


Jag och Thomas är lika på mycket och också helt olika på en del. Han fick för sig att det är en kanon idé att bada idag på påskafton. Thomas mamma Ewa också, så hon stack ner till vattnet och hoppade i. Själv tog jag på mig två tjocka tröjor och lånade Thomas dunjacka. Den krispiga vinden känns underbar med kläder på men nja badet får vänta för mig. 

Med Thomas jacka och påpälsad som tusan.

8 grader, och visst hoppade han i, den där mannen jag älskar så. Han tycker jag är galen och helt orädd.. hmmm han är ju galen. 

Tim ville såklart också bada då men nöjde sig sunt nog med att doppa fötterna i det kyliga. 



I morgon åker vi hem, ska bli så mysigt att komma hem och möta upp Rindris som varit med pappa Kent i Rumänien. 

Önskar er en fantastisk härlig påsk! 

Kram