Mat Recept

Starta dagen med proteingröt

image-2

image-1 image-3 image-4

Jag älskar verkligen gröt och testar ofta lite olika varianter! Då jag inte äter det varje dag så blir det lite extra ”lyxigt” när jag väl gör det. På helgerna lägger jag gärna ner lite extra tid på att göra en riktigt god frukost och då blir det ofta gröt.  Eftersom jag var ledig från jobbet idag så passade jag dock på att få lite helgkänsla mitt i veckan. Dagens gröt gjorde jag med proteinhavregryn från axa. De använder havre i sina produkter (Nordens superfood) vilket är bra som proteinkälla. Deras nya gryn är en blandning av havregryn och proteinrik ärtkrisp, vilket gör att de innehåller 40% mer protein än vanligt havregryn.

AXA har även kommit ut med en helt ny proteinmusli (utan tillsatt socker) som också innehåller havre och ärtprotein. Kombinationen mellan dem blir väldigt bra eftersom de innehåller olika typer av aminsyror.

Ingredienser i dagens gröt:
Proteinhavregryn från AXA
Färska bär
kokosflingor
linfrön
chiafrön
kardemumma
nötter
Kakaosmör
mandelmjölk

Supergott och fullt med bra energi!

”I samarbete med AXA Sverige”

Eating

Det eviga sockersuget?

DSC08892

När vi åkte ner till Turkiet så gjorde jag och Julia ett deal om att inte äta något socker under hela tiden vi var där. Eftersom jag åker till Turkiet några gånger om året så visste jag med mig redan innan att det bland annat brukar bli en hel del baklava och turkish delight när jag åker ner. Då jag jobbat (framförallt stressat) ganska mycket innan jag åkte så var mitt sockersug inte att leka med. Därav anledningen till vår deal. Dessutom så mår jag så otroligt mycket bättre när jag inte äter skit. Jag sover bättre, jag blir piggare på dagarna, mindre svullen i magen etc.

Det första vi gjorde när vi kom ner var att gå till grönsaksmarknaden och fylla hela kylen med frukt och grönt. De två första dagarna var lite tuffa framåt eftermiddagen, en efter det så hade jag inget som helst sug efter sött. Inte ens när mamma kom ner några dagar senare och hade shoppat toblerone på tax freen så blev jag sugen på att smaka. Det var en otroligt skön känsla. Givetvis så handlade det inte bara om att vi åt så otroligt bra mat (det gör jag ju hemma också, utan det handlade om att jag gav kroppen en chans att slappna av och inte stressa över jobb, träning osv.  Så extremt viktigt!

Hursomhelst så har jag fortsatt på samma spår här hemma och har inte ätit godis (lösgodis, choklad, naturgodis, chips) på tre veckor nu. Å framförallt så har jag försökt att inte stressa upp mig i onödan. Sockersuget lyser med sin frånvaro och jag hoppas att det kommer fortsätta så.

Jag har försökt peppa mina kollegor på jobbet nu också att inte gå runt och småäta hela tiden, vilket har funkat bra. Om jag vill lyxa till det med något nu så äter jag istället en frukt, lite bär eller dadlar. Det är väldigt bra alternativ som jag kommer hålla fast vid.

Så om du känner att sockersuget är alldeles olidligt, börja med att se över hur du lever, sover, jobbar först. Då är det lättare att veta i vilken ände du ska börja.

KRAM

 

Training

Home sweet home

DSC01276 2

Måste säga att det är väldigt skönt att vara hemma igen! Sista dagarna i Turkiet var underbara och vi hade fantastiskt väder. Nu ska det dock bli skönt att komma tillbaka till mina vanliga rutiner med jobb och träning här hemma:). Jag har jobbat sen jag landade i Stockholm så det var fullt ös på en gång! Precis som jag gillar.

 

Hoppas att ni mår bra alla fina!!

Mat Training

Himmelriket

DSC00976

DSC00935DSC00934DSC00938DSC00939DSC00940DSC00942DSC00943DSC00945DSC00941DSC00944DSC00950DSC00951DSC00977DSC00979DSC00963 DSC00954 DSC00956 DSC00960 DSC00948 DSC00931

DSC00932 DSC00965 DSC00966 DSC00967 DSC00969 DSC00970 DSC00972 DSC00973 DSC00974 DSC00979 DSC00980 DSC00984

Hej alla fina! Hoppas att ni har haft en bra dag? Jag njuter så mycket jag kan av de sista dagarna här innan jag åker hem igen. Imorgon är det dags för grönsaksmarknad igen, vilket jag längtat efter sen vi var där förra veckan.  Det finns så mycket fantastisk frukt och grönt att frossa i där. Å jag blir så otroligt peppad på att laga mat när jag är där. Här är lite bilder från förra veckan när jag var där med Julia och mamma.

KRAM

 

 

 

 

Mat Training

Mina dagar i matväg

DSC00940

Mina ”matdagar” ser som ni vet ganska likadana ut. Basen är alltid protein eller grönsaker. Enkelt, gott och det funkar bra för min mage. Jag brukar laga det jag är sugen på, det som finns hemma och det jag vet att min kropp behöver. Mina måltider här nere har varit lite annorlunda mot hemma. Då jag inte riktigt kör samma tunga träning när jag är här så är portionerna något mindre än vanligt. Jag blir oftast inte lika hungrig när jag mest ligger och slappar i solen hela dagarna.  Eftersom jag får så otroligt många frågor om hur jag äter så tänkte jag lägga upp lite bilder från en typisk matdag för mig.

FRUKOST-  Jag äter i stort sett aldrig yoghurt när jag är hemma, men den turkiska yoghurten är helt magisk, så det är ett måste när jag är här. Ägg är ett givet inslag i min frukost och likaså nötter. Det här är kombinationen jag gjorde till mig och mamma imorse. Jag äter alltid en stor frukost, oavsett om jag ska träna efter eller inte. Det är superviktigt eftersom kroppen ”fastat” under hela natten. Frukost är också ett bra sätt att få igång hela systemet. Hemma burkar jag byta ut yoghurten mot mer grönt (bladspenat tex). Annars ser upplägget ganska likt ut. Jag är dock noga med att variera min frukost, så jag inte äter samma varje dag. Kroppen behöver variation för att fungera optimalt och därför är det bra att hitta olika varianter som funkar.

Dagens frukost: Hasselnötsbröd med avokado och ägg, turkisk yoghurt med nötter, frukt, linfrön.
DSC01220
DSC01227 DSC01212

LUNCH- Oftast någon typ av protein, grönsaker och kolhydratskälla (väldigt ofta quinoa). Har jag tränat precis innan så  brukar jag äta mer kolhydrater för att fylla på lite extra.

En typisk lunch: Kyckligfile och quinoasallad. Jag är väldigt noga med att använda olika kryddor och goda dressingar. Det gör maten mycket roligare och väldigt god. Chili, vitlök, koriander och oregano använder jag i stort sett varje dag.

DSC00778 DSC00779 DSC00877 DSC00876

MIDDAG- Mina middagar ser väldigt olika ut beroende på vad jag ätit under dagen och hur jag har tränat. Om jag kört ett pass precis innan så äter jag (som lunchen) mer kolhydrater. Oftast så försöker jag dock att äta en lite ”lättare” middag. Jag brukar också försöka att inte äta allt för sent, då kroppen ska gå ner i viloläge inför natten.

Om jag har ätit kött till lunch så äter jag givetvis inte det till middag. Då äter jag gärna en helt vegetarisk måltid, eller någon typ av fisk/skaldjur.

Två exempel på hur min middag brukar se ut: Lammfärsbiffar med sallad och quinoa. Eller ungsbakad fisk med sallad och färska örter.

DSC00858 DSC00862
DSC01130

MELLANMÅL- Väldigt olika beroende på hur hungrig jag är. Jag äter oftast mellan frukost och lunch och även på eftermiddagen. Då blir det oftast någon frukt, lite nötter, dadlar eller nötsmör.

Med det sagt så är inte det här inlägget någon som helst rekommendation på vad jag tycker att ni ska äta. Det är ett upplägg som jag mår bra av och som funkar för min kropp. Jag är alltid noga äta riktig mat, bra råvaror och ekologiskt i så lång utsträckning det går. Jag hoppar aldrig över en måltid och ser till att alltid lyssna på kroppen.  Ett tips som jag ofta ger är att skippa produkter med en massa konstiga tillsatser och e-ämnen. Att äta ”ren” och näringsrik kost kommer man väldigt långt på.

Jag delar gärna med mig av tips och inspiration, men i slutändan så handlar det om att hitta sitt eget sätt att äta och ett upplägg som ger rätt typ av energi för den livsstilen ni har. Njut av god mat och må bra, det är viktigast av allt.
DSC00943

KRAM