Nike Women Training

”Snabbast framåt”

IMG-20160831-WA0007

IMG-20160831-WA0006 IMG-20160831-WA0010 IMG-20160831-WA0012 IMG-20160831-WA0002
Vilken härlig dag det har varit idag! Sol och väldigt varmt. Helt underbart med andra ord :). Jag och Julia kände att vi verkligen ville ta vara på solen så vi bestämde oss för att träna utomhus istället för inne på ett ”mörkt gym”. Vi joggade  därför ner till Rålandshovsparken för att träna där. Vi fick dock ändra om passet lite eftersom vi inte hade så mycket vikter att ”jobba med”, men det gick superbra.

Vi startade med att köra passet ”snabbast framåt” från NTC-appen. Sjukt svettigt och jobbigt! Efter det så avslutade vi med lite korta rusher och hopp i sidled. Definitivt en träningsform som jag gillar. Att få känna lite sol och värme och att få träna med Julia, gjorde att passet blev ännu bättre. :D

Träning

Box squats- min favoritövning just nu

DSC02823

DSC02826 DSC02827
De senaste åren så har jag definitivt prioriterat att köra ”tung styrka” för ben och rumpa. Jag kör minst 2 benpass per vecka och då kör jag alltid någon variant av knäböj i passet. Dels för att jag gillar att känna mig stark i de övningarna, men även för att de ger en grym träning för hela kroppen (en extra bonus är ju såklart att rumpan blir större också hehe). Så det finns ju faktiskt ingen anledning till att inte prioritera benövningar.

Min absoluta favorit just nu är Box Squats. Det är nästan exakt som vanliga knäböj, förrutom att du inte går lika djup ner i botten. Jag kör alltid med en bänk eller låda bakom och vänder strax innan jag nuddar den. Jag kör oftast med 4 sekunder ner och mer explosivt på vägen upp. Det ger en bra kontakt i sätet när du tvingas ”bromsa” på vägen ner. Det som också är en liten skillnad mot vanliga knäböj är att du kan lägga på betydligt mer vikt. Det är ju definitivt lättare att lyfta mer när du inte behöver gå så djupt.

Jag brukar ofta kombinera Box Squats med en annan övning direkt efter. Alltså att jag kör i ett superset. Då kör jag exempelvis 6 tunga böj och går sedan direkt vidare till övning nummer två där jag kör lättare vikt och fler repetitioner. En supersetövning som jag gillar att kombinera mer är sumo-lyft med kettlebell. (som jag kör på bilden nedan). Då snackar vi mjölksyra!!

DSC02829 DSC02836

Passet igår.
10 set av:
6-8 Box Squat 80  kg
15 sumolyft 40 kg
(Vila 90 sekunder mellan varje set.)

Det är i princip omöjligt att inte få kontakt med sätet om du gör de två övningarna i en följd. Jag förstår definitivt varför jag har lite svårt att gå idag! :D

 

event Training

Tävling- Skapa en fantastisk rätt med hjälp av bär

DSC02727

DSC02724
Hej gänget! Hoppas att ni har haft en bra dag? Själv har jag har hängt med min syster och lilla Lykke nästan hela dagen, vilket har varit supermysigt. Nu har jag precis kommit hem efter ett kvällspass på gymmet och sitter och äter lite blåbär till kvällsmål (precis som jag gjorde imorse).

Jag har alltid varit väldigt förtjust i frukt och bär och äter det i stort sett varje dag. För några dagar sedan blev jag till min stora glädje inbjuden till ett pressevent, som handlade om just bär. Det var Power Fruits bjudit in oss till att lyssna på tre korta föreläsningar samt njuta av en god lunch. Vi fick bland annat lyssna till Fredrik Paulin som höll en kort föreläsning om näring. Han talade dels om de fantastiska egenskaper som bär har och hur de påverkar kroppen.

Bär innehåller otroligt många bra och nyttiga näringsämnen som kan hjälpa kroppen att fungera optimalt. Fredrik delade också med sig av sina bästa tips på hur han använder de olika bären som en del av sina måltider. De passar ju perfekt till de flesta typer av efterrätter, som topping på gröten, i en smoothie eller som del i en sallad. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna.

I samarbete med Power Fruits så har vi nu en tävling som handlar om att just skapa/komponera en supergod rätt med just bär. Du kan välja bland jordgubbar, blåbär eller svarta vinbär. Du bestämmer såklart helt själv vilken typ av rätt du vill laga och vilket typ av foto du vill ladda upp. Priset för den ”bästa bilden” är en surfplatta från Samsung!! Så vad väntar ni på? ara att

Läs om hur du går till väga för att vara med, samt hur du laddar upp ditt foto HÄR

DSC02726

event Träning

Run of hope

13781987_1221331104578151_3997270347023025180_n

Jag är väldigt glad och stolt över att få vara med och arrangera det fantastiska eventet ”Run of Hope”, tillsammans med Vitamin Well. Tanken med hela arrangemanget är att samla in pengar till Barncancerfonden. Å för mig är det definitivt en självklarhet att vara med och bira så mycket jag kan. Det kostar 50 kr att delta (Å Vitamin Well bidrar med ytterligare 50 kr för varje person som anmäler sig) Så grymt! Alla pengar som vi samlar in går givetvis oavkortat till Barncancerfonden.

Vi kommer att starta loppet den 8 oktober (utanför Vitamin Wells kontor på Garvargatan 9 Kungsholmen) och avsluta rundan i Hagaparken. Det är cirka 5 kilometer och du kan välja på att springa, ”lunka” eller gå. Du bestämmer helt själv! Det är ingen tävling, utan vi springer tillsammans.

Ni anmäler er till eventet HÄR. Hoppas att vi ses den 8 oktober!

Mat

Ny vecka

DSC02801

DSC02800
God morgon alla underbara! Då var det dags för en ny vecka igen. Helgen har bara rusat förbi. Jag har jobbat långa dagar, men har hunnit träna lite också skönt nog. Idag blev det sovmorgon till kl 8. Så skönt! Å snart är det dags för PT-pass igen. Jag vet inte riktigt vad som står på planeringen idag så jag är lite smårädd haha. Nu har precis ätit en ”lite lättare” frukost eftersom det blev lite nära inpå att äta mycket. Jag får fylla på lite extra efter passet!

Hoppas att ni får en bra dag, trots regnet.

KRAM