Training

Hur ofta ska man träna ben?

Hej underbara ni! Eftersom jag får väldigt mycket frågor om just ben/rump-träning så tänkte jag försöka svara på några av dem nu. Ni vet ju att jag själv är ett stort fan av att träna just ben och jag är fullt medveten om vad som faktiskt krävs för att få resultat. Jag har lagt ner otroligt mycket tid och slit för att bygga upp både benstyrka och estetiska resultat.

FRÅGA: Hur ofta tycker du att man ska träna ben i gymmet?

Svar: Det här är väldigt individuellt, precis som med alla annan träning. Det beror ju helt på hur mycket du tränar i övrigt, vad du tränar, hur mycket du rör dig på dagarna, hur din kost/återhämtning ser ut etc. Det är många olika faktorer som spelar in. Under den perioden som jag verkligen körde en hårdsatsning på just ben, så körde jag 3 benpass/vecka, vilket är ganska mycket. Jag var även extremt noga med sömn och kost under den tiden och jag körde ingen ”konditionsträning” alls. Att köra två riktigt bra benpass/vecka är dock betydligt bättre än att köra 4 halvdana. Jag tycker alltid att man ska lägga fokus på kvalitet framför kvantitet. SÅ, beroende på hur din vardag ser ut och hur du tränar i övrigt så tycker jag att man ska försöka lägga in iallfall 1-2 benpass per vecka.

FRÅGA: Du skriver alltid att man ska lassa på med tunga vikter när man kör styrketräning. Är det inte bättre att köra fler repetitioner med lätta vikter om man vill tona kroppen tänker jag?

Svar: Hej! Det där är faktiskt en av de mest vanliga frågorna jag får om just styrketräning och även på jobbet (Barrys). Nej det är inte bättre. Å du menar jag om du är ute efter att ”forma” kroppen, bygga muskler och att bli starkare. Om du har som mål att både se och känna resultat så måste du lyfta tungt när du kör. Du måste belasta dina muskler för att kunna bygga upp styrkan och för att sända ut signaler till musklerna om stimulera tillväxthormon. SÅ våga belasta med tung vikt och försöka att tänka bort det där med att köra lätta vikter ”för att tona kroppen”. Det kommer inte funka lika bra det kan jag lova.

FRÅGA: Om jag bara vill fokusera på att träna benen, kan jag inte bara ha det i min träningsplanering?

Svar: Hej och tack för din kommentar. Personligen så tycker jag alltid att man ska fokusera på helheten. I ett bra träningsprogram bör hela kroppen tränas regelbundet, varje vecka. MEN med det sagt så är inget fel i att lägga extra fokus på särskilda muskelgrupper om du gillar det. Om du vill lägga extra fokus på benträning så gör det, men glöm inte att lägga in iallafall ett pass i veckan för överkroppen också.

FRÅGA: Vilka är din favoritövningar för just ben/rumpa:

SVAR: Jag älskar ju som ni vet basövningar som knäböj, marklyft och olika utfallsvarianter. De går att variera i alla oändlighet och de är grymma för att bygga upp en bra stryka. Bulgarien split squat och Hip Thrust är också två klara favoriter.

Okategoriserade

Ny vecka och nya utmaningar!

Hej vänner! Hoppas att ni har haft en toppenhelg. Själv har jag jobbat på Barrys både lördag och söndag nu, vilket har varit superkul. Det var jag och Jonathan som körde alla klasser båda dagarna och vi slog rekord i antal inbokade medlemmar under en helg, så kul!! Vi var ganska höga på energi och pepp när sista klassen var klar kan man lugnt säga.

Även om det blev mycket jobb, så hann jag även åka ut och umgås lite med familjen också i några timmar på söndag eftermiddag. Min syster, hennes man Lasse och lilla Lykke har varit på semester i Turkiet i en vecka, så jag har saknat dem lite extra mycket nu. Det kanske inte låter som en lång period att vara borta från varandra, men jag träffar mina syskon och föräldrar flera dagar i veckan, så det blir alltid lite tomt och ”ensamt” när någon av dem reser bort hehe.

Lykke börjar bli stor nu

Å är definitivt en helt underbar liten människa

Idag (måndag) så har jag varit hundvakt åt Jonathans lilla valp i några timmar. Förmodligen bästa tänkbara start på den här veckan!! Det är något speciellt med valpar. Doften, pälsen och bara energin från dem. Man får harmoni i hela kroppen. Dobby (som valpen heter) var väldigt enkel att passa, vi låg i soffan och gosade mest hela tiden tills Jonathan kom tillbaka hem igen.

Lilla Dobby. SÅ söt!!


På eftermiddagen drog jag med mig mina killkompisar Adam och Alfred för att köra en klass på Barrys. Det var armar och mage på passet idag och löpning givetvis (som alltid). Det var tur att jag hade killarna på varsin sida under intervallerna, för benen var riktigt tunga idag hehe. MEN det gick! Efter träningen så gick jag i vanlig ordning till Icha Icha för att äta middag. Idag blev det i sällskap av mig själv. Men det är ju ganska skönt ibland det med. Hoppas att ni också har haft en bra start på veckan.

 

 

Training

Afterski i Oktober-Ja tack!

Igår var jag ock Lina (som också jobbar som tränare på Barrys) inbjudna till ett supermysigt event på Urban Deli,  som Stadium höll i. Jag gillar verkligen den takterassen, det är väldigt mysigt inrett och en väldigt fin utsikt över hela staden därifrån. Det är lite sjukt att jag alltid haft haft tur med vädret de gånger jag varit där. Det var samma sak igår. Igår var himmelen var så fantastiskt fin.
När vi kom dit så fick vi varsin underställströja och ett pannband från KariTraa:s nya kollektion, som vi skulle ha under själva  träningspasset. Jag brukar inte gilla att ha en massa mönster och färger, men tröjorna var faktiskt riktigt snygga.



Det var Ida Ruder som höll i passet och det var ett väldigt roligt gäng med tjejer som var där också krigade med oss. Passet bestod mest av parövningar och stryka med egen kroppsvikt. Det var en lagom nivå för mig då jag redan kört ett pass på morgonen hehe. Jag och Lina är också väldigt frusna av oss så vi var väldigt glada över att få träna i ulltröjor.


När träningspasset var klart var det dags för ”After Ski”inomhus, med tänd brasa, kanelbullar, våfflor med bär och nutella, varm dryck och smörrebröd. SÅ mysigt och definitivt höjdpunkten på eventet. Det är något speciellt med att vara i rörelse utomhus och sedan komma in till värme och god mat. Det var en väldigt bra inledning på helgen.

 

Träning

Träningsdagbok

Hej vänner! Hoppas att ni har haft en grym tisdag. Det är helt sjukt att en ny vecka redan är igång. Tiden går så otroligt fort just nu (som alltid iof). I skrivande stund så har jag precis kommit hem och bokstavligt talat däckat i soffan. Har inte ens orkat ta av mig jackan än hehe. Jag har haft 4 klasser på Barrys idag, så jag är minst sagt lite seg i huvudet just nu. Eftersom jag får mycket frågor kring hur jag planerar min träning vecka till vecka, så tänkte jag göra en liten uppdatering om det här. Jag skriver sällan träningsdagbok, men jag har en plan på vad jag vill få med. Jag kör 2-3 klasser i veckan på Barrys (egen träning) och resten med tung styrka på gymmet. Det känns så kul att vara igång med träningen på allvar igen och jag är glad så länge kroppen och motivationen orkar hänga med.

 

Måndag: Jonathans klass på Barrys. Det är 60 min med armar, mage och intervaller på bandet.

Tisdag: Brukar alltid köra tunga lyft ben på tisdagar, men idag fanns det tyvärr ingen tid till det. Jag var på ett event tidigt imorse, med 30 minuters spinning och 30 min yoga. Det fick bli dagens träning.

Onsdag: Jonathans klass på Barrys. 60 min med Bröst+rygg, samt intervaller på bandet.

Torsdag: Jag har planerat in att köra mitt uteblivna tisdagspass här istället. Jag kommer bland annat att köra 5×5 set med box squat, raka marklyft och utfallssteg bakåt. Tungt, men relativ lång vila och med fokus på att bygga upp strykan.

Fredag: Jag kommer att ta vilodag på fredag.

Lördag: Här kommer jag att köra press och drag på gymmet. Bland annat pullups, militärpress och T-bar row. Samma tänk som jag har på mina benpass nu, alltså få reps, tungt och med fokus på att bygga upp strykan.

Söndag: Jag jobbar på Barrys både lördag söndag så jag får se om jag orkar köra något. Jag kommer förmodligen att ta en lätt promenad när jag slutat, men annars vila.

Mat

God morgon söndag

God morgon all underbara! Har ni sovit gott? Jag vaknade för en liten stund sen, av att regnet slog emot fönstret. Ett väldigt mysigt sätt att vakna till måste jag säga, men sjukt trist att det fortfarande är dåligt väder. Jag känner mig nästan lite småbakis idag (inte från alkohol dock) Vi var på bio igår kväll och köpte nog upp halva SF på popcorn och lösgodis. Väldigt gott igår, men huvudet och kroppen får ta straffet idag hehe. Jag ska nog ta en promenad snart så jag vaknar till liv igen. För att få lite extra energi så lagade jag precis en supergod frukost. Ägg, spenat, syrade morötter, bär och en smoothie till det. Mums!



Ha en härlig dag nu alla underbara!