Training

Jag borde köra yoga oftare

Varje gång jag har varit på ett yogapass så tänker jag att jag borde ta mig i kragen och köra oftare. Jag känner mig alltid så lugn och harmonisk efter ett pass och det är en känsla som jag aldrig tar för givet. Igår morse så var det iallfall dag för ett efterlängtat yogapass. Jag och min syster Ida var inbjuda till yogastudion DuCalme, för att köra deras pass ”B-Flow i samarband med att Wilma och Louise släppte sina nya yogamattor. Läs med om dem R.


Lite info om det bikraminspirerade passet som vi körde. B flow består i stort sätt av samma övningar som i Bikramserien men vi sätter dem samman i ett flöde, rör oss långsammare, tar färre pauser samt adderar två övningar för att stärka core/mage.Eftersom passet går långsammare och ingen belastning görs på armar/axlar eller handleder är denna serie väl anpassad till nybörjare eller till den typen av skador. B flow görs till musik i 40 graders värme och är ca 55 min långt.

Även om passet var både svettigt och utmanande, så var det ändå väldigt rogivande att få starta dagen med yoga. Jag kände mig pigg och glad när jag gick därifrån. En stor bonus var såklart att få köra tillsammans med Ida. Mattorna som vi fick köra på var superfina och greppet var grymt,så tummen upp för dem!

Motivation

Sportamore x Abilica

I lördags så fick jag och min tvillingsyster Ida äran att leda en eventklass för ett gäng med helt fantastiska tjejer. Jag lever fortfarande på all härlig pepp och energi från det eventet!! Det var en dag som jag verkligen hade sett fram emot och både jag och Ida var båda taggade till tusen. Eventet var enbart för tjejer och det var Sportamore och Abilica som gjorde det hela möjligt.

Fokus för själva passet var att köra alla övningar med en viktväst från Abilica HÄR. Västen väger totalt 3 kg och det gör större skilland skilland än man kan tro att köra med en sådan på sig. Alla som var med på eventet fick varsin viktväst och de blev även kittade i träningskläder från Sportamore:s egna märke BLACCtraining.

Efter att Sportamore och Abilica haft en kort presentation av oss, så var det dags att börja svettas lite.

Vi hade delat upp passet i tre olika delar. Den första delen (ca 10 min) var uppvärmning, med fokus på dynamisk rörlighet.  

Efter att vi hade kört igenom en rad rörlightessövningar, så avslutade vi uppvärmningen med lite olika övningar för att träna upp reaktionsförmågan.

Den andra delen av passet var fokus på styrka (ca 25 min). Vi blandade basövningar för hela kroppen, parövningar och även isolerade övningar med västen som vikt. Jag och Ida både instruerade och körde passet samtidigt, så vi fick också upp pulsen rejält. Men jag gillar att kunna peppa och motivera då jag själv ger gärnet. Jag tror att det blir lättare för deltagarna att faktiskt vilja ge det lilla extra då.

 

Den sista och avslutande delen (ca 10 min) var lite mer ”upptempo” och fokus på att få upp flåset. Vi körde olika tabatavarianter och såg till att alla peppade varandra så mycket det bara gick. Sista övningen var burpees och med ”Who Run the World Girls” i högtalarna så var det inte speciellt svårt att bara känna glädje, gemenskap och ren träningsmagi. LOVE IT!

TACK alla ni som kom och svettades med oss och gjorde eventet till en dag som jag kan leva på ett bra tag framöver.

Mind Motivation

Det är inte så tokigt med höst trots allt

Även om jag har känt mig lite smådeppig över att den här sommaren är över nu, så ser jag verkligen fram emot allt vad hösten innebär. Hösten för mig blir alltid lite som en nystart för mig och en chans att hinna andas och reflektera. Just den här hösten kommer nog att bli lite annorlunda, då jag precis brutit upp från en person som betydde väldigt mycket. Därför kommer det att vara extra viktigt att påminna sig om allt bra som hösten innebär. Jag gjorde en liten lista på saker som jag tycker extra mycket om. Det är ganska bra att påminna sig om de punkterna då man saknar värmen och sommaren.

1) Alla mysiga höstkläder och skor. Man är väl kanske inte som snyggast klädd på hösten, men det här är ändå min favoritårstid när det kommer till kläder. Varma jackor, stora stickade tröjor, mysiga halsdukar & raggisar. I love it!

2) Alla serier som återigen börjar. Det är ganska svårslaget att koka en kopp te, lägga sig under en gosig filt i soffan och bara titta på en riktigt bra serie. Livskvalite!

3) Att tända värmeljus och umgås med familj och vänner är något av det bästa på hösten. Det känns som att man har mer tid till att bara umgås och prata på hösten.

4) Hösten är en nystart  när det gäller jobb tycker jag, man har laddat batterier under ledighet och sommar och oftast så är man mer peppad på att komma igång med nya spännande projekt.

5) Långa varma duschar efter en härlig höstpromenad, eller att sätta sig i bastun (det är nästan ännu lite bättre)

6) Läsa bra böcker.

7) Gå på höstmarknad och handla grönsaker. Det är sjukt mysigt!

8) Alla underbara färger som kommer fram på hösten. Visst att det blir mörkt och kallt, men att gå ut och se alla fina skiftningar på träd och växter ger ro i själen.

Det finns såklart många fler punkter än så och jag ska påminna mig själv om dem varje dag! Hoppas att ni också njuter till fullo av hösten nu :)

KRAM på er!

Training

Fokus på att få upp farten!

Den senaste veckan så har min träning verkligen kommit igång igen och jag älskar det!! Jag har alltid fokuserat mycket på tung styrka och det kommer även att vara mitt största fokus under den här hösten också. Eftersom jag inte riktigt haft någon struktur i träningen under vår/sommar, så har jag börjat följa ett specifikt upplägg nu. Den första fasen har bara handlat om att ”få upp farten i lyften” och väcka nervsystemet, vilket var mycket svårare än vad jag trodde till en början. Jag har kört basövningar (knäböj, marklyft, axelpress, floorpress och pullups) med fokus på att lyfta så snabbt jag kan på vägen upp och sedan bromsa på vägen ner. Man behöver inte speciellt mycket vikt på stången för att det ska kännas kan jag säga.

Jag har 1 vecka till med speedträning och sedan kommer jag att lägga på mer vikter och lyfta lite tyngre. Att följa ett program ger mig alltid lite extra motivation och det blir roligare att gå till gymmet när jag vet vad jag ska köra. Jag ser fram emot en sjukt bra träningshöst just nu!!

Mind

Lugnet

Hej vänner! Hoppas att ni mår bra och att ni har haft en grym vecka. Mina senaste dagar har varit väldigt fulla. Jag har haft klasser på Barrys, sprungit omkring på möten, kört ett live-event för Abilica och gjort en fotografering. Intensivt men KUL! Jag gillar att ha mycket på agendan, men för att orka med det höga tempot så behöver jag även dagar då jag inte gör ett skit, som idag. Jag åkte ut till mamma och pappa igår kväll och jag tänker inte planera någonting alls idag. Jag ska bara vila, äta, gå i skogen och umgås med familjen.

KRAM på er!