Mind Motivation

Veckans lista

Hej vänner! Hoppas att ni har en skön fredag såhär långt. Det var ett tag sedan jag gjorde en lista över veckans som varit, så jag kände att det var dags nu. Ibland är det så lätt att glömma bort ljusglimtar och händelser som man varit med om.

Veckans bästa träningspass: Det var nog mitt benpass i tisdags. Jag körde knäböj, raka marklyft, lårcurl och benspark. Ett väldigt ”simpelt” pass, men jag kände mig stark och motiverad. Det är alltid lite exrta kul att träna då tycker jag!

Veckans mysigaste stund: Luciafirandet som vi var på i Storkyrkan i Gamla stan i helgen. Det var Adolf Fredriks Musikklasser som sjöng och jag fick som vanligt gåshud över hela kroppen. Det är definitivt något speciellt med att sitta i kyrkan och höra julsånger. Så mysigt och rofyllt. Att vi sedan strosade runt i Gamla stan, sippade på glögg och åt julgodis, blev lite pricken över i. Bästa tänkbara avslutning på den dagen.

Veckans klädesplagg: Definitivt min jultröja som jag köpte till julfesten med jobbet. Jag har i princip bott i den hela veckan ;). Det var även HELT sjukt hur många av er som frågade efter den på instagram. Tröjan är iallfall från Gina Tricot och jag tror att den kan finnas kvar i butik fortfarande.

Veckans ”klapp på axeln”: Att jag har haft med mig matlåda till jobbet VARJE DAG. Say what!? Det händer inte ofta nu för tiden kan jag säga. Jag äter till största delen ute både till lunch och middag (så onödigt jag vet). Å oftast det jag är sugen på för stunden. Men den här veckan så ville jag iallfall testa att göra matlådor och det blev väldigt lyckat. Så skönt att slippa handla mat om inte annat.

Veckas mående: Jag har mått väldigt bra den här veckan. Jag känner mig glad och harmonisk. Jag har dock känt mig sjukt trött på mornarna, men det beror nog på att det är så mörkt ute nu hehe.

Veckans bästa: Alla underbara medlemmar som jag träffar på Barrys varje dag. Jag får så mycket energi från dem. Det är helt omöjligt att inte vara glad på jobbet :D

Veckans musik: Jag har en tendens att spela låtar som jag gillar lite för mycket. Den här veckan så är jag lite besatt av artisten/DJ:n ARTBAT. Jag har spelat flera av låtarna på mina klasser och även här hemma. SÅ BRA!

KRAM på er!!

 

Träning

PT-online

Hej alla underbara! Hoppas att ni har det bra i julrusket. Själv har jag precis kommit hem från jobbet och sitter med en stor kopp te i soffan. Så mysigt! Men nu till något helt annat. Jag har en rolig nyhet att berätta och det är att jag kommer att dra igång PT-online igen (from januari). Jag har haft ett uppehåll från det i ca två år, då tiden helt enkelt inte räckte till för det. Men nu känner jag mig väldigt sugen på att köra igång igen. Jag kommer enbart ta in ett fåtal klienter, så det kommer att vara först till kvarn.

Kortfattat så kommer jag alltså att kunna hjälpa dig med  kost, träningsupplägg, målsättning, motivation osv. All min coachning är individualiserad och du kommer att få ett upplägg som är anpassat efter dina egna utsatta mål. Vare sig det är viktnedgång, att bygga muskler, bli starkare, eller bara komma igång med träningen. Du kommer bland annat att få nya träningsupplägg och kostråd varje vecka, beroende på dina mål, bakgrund, motivation och liknande. Jag lovar att berätta mer ingående när det är dags!

För att knipa en plats redan nu, så går det bra att maila mig: elin.kjos@gmail.com

Först till kvarn!

 

Frågor och svar Mat Training

Du måste inte tacka ja till allt gott

Hej alla underbara! Hoppas att ni har en bra vecka hittills. Det känns helt sjukt att det snart är jul nu. Herrergud vad tiden bara rusar iväg. Jag älskar allt som har med julen att göra och jag tycker att det är en väldigt mysig årstid, med allt vad det innebär. Men med ”julmyset” så tillkommer ju oftast en hel del socker också. Det är nog en av de årstiderna då man blir bjuden på fika (bullar, choklad, pepparkakor) i stort sett överallt och det doftar lussebullar från varje litet hörn. Det klart jag tycker att man ska njuta av julfika eller likande, men det är väldigt lätt att det blir för mycket av det goda och ingen mår speciellt bra av att trycka i sig för mycket socker.

Jag märker en större skillnad i december-januari, när det gäller era frågor om kost. De handlar mycket mer om hur man blir av med sitt sockersug etc. Men det måste ju faktiskt inte bli så att man bara släpper på allt i december, för att sedan rivstarta sitt nya nyttiga liv i Januari. Ingen mår bra av att trycka i sig för mycket socker och att småäta kommer bara få kroppen att hamna i obalans.

Lättare sagt än gjort såklart, men jag tror att det är bra att försöka hitta en bra balans i allt julfikande. Jag förstår att det kanske inte alltid är så enkelt att tacka nej om man blir bjuden på jobbet eller likande, men i slutändan så är det upp till var och en om du väljer att äta eller ej. Själv har jag gjort en liten utmaning med mig själv nu i December och det är att jag bara får äta något onyttigt på lördagar ändå fram till julafton. De andra dagarna i veckan är alltid helt utan socker och skit. Det är ingen jätteutmaning egentligen, men det kommer iallfall göra att jag skippar allt småätande i veckorna. Wish me luck!

Kram på er!

 

 

 

 

Motivation Training

Hur vet jag vilken typ av träning min kropp behöver?

Hej! Jag tycker verkligen om din blogg och det du skriver. Den ger mig lugn och harmoni i livet samtidigt som den ger mig en paus från all hets när det kommer till träning och kost. Du står för att det inte behöver vara så komplicerat och att det är viktigt att lyssna på kroppen, vilket jag gillar. Jag har dock en fundering. Hur ska jag lära mig vart min egen gräns går mellan att pressa mig själv till träning när jag känner mig trött och opeppad, för att det hjälper mig att må bättre efteråt, och när jag ska lyssna på att kroppen istället fokusera på vila?  

Tack snälla för de fina orden! Det gör mig väldigt glad! ♥ Det där är en väldigt viktig och intressant fråga. Först och främst så är det jättesvårt för mig att svara på den, eftersom det såklart skiljer från person till person. Men om jag ska försöka ge något vettigt svar så tycker jag att det kan vara bra att försöka sudda ut bilden av att träning alltid måste innebära något där du alltid tar i allt vad du orkar, svettas mängder och blir helt färdig efteråt.

De senaste åren så har jag själv börjat inse att min kropp mår SÅ mycket bättre av att inte pressas till max under varje träningspass. Om man alltid ska träna på det sättet (oavsett hur man mår) så är det nog bara en tidsfråga innan kroppen klappar igen helt. Då pratar jag både mentalt och fysiskt. Sen kan det såklart vara kul att köra stenhårt och få blodsmak i munnen ibland, men kanske inte ha det som mål under varje pass. De perioder du känner dig extra trött och sliten så borde du hellre satsa mer på en prestationsfri, snäll och mjuk träning. Det skulle kunna vara yoga, lätt styrketräning, en promenad etc. Att gå till gymmet och köra maxintervaller, då du känner dig väldigt trött och sliten kommer förmodligen inte ge din kropp det som den faktiskt behöver för att må bättre just då. En stressad och trött kropp behöver inte högre halter stresshormon, som till exempel högintensiv träning kan föra med sig.

Det är som sagt svårt för mig att säga exakt vad du ska göra, men jag tror att det är bra att hitta en kombination av hur du kan hitta återhämtning utan att alltid bara ligga i soffan, men samtidigt inte pressa dig själv till hård träning när kroppen och psyket är helt slut, och samtidigt få de må bra-hormoner som du får när du faktiskt rör på dig. Det låter såklart lättare än vad det är och det bästa är nog att testa dig fram. Hitta ett sätt som funkar för just dig. Å glöm aldrig bort att vila ger så otroligt mycket mer än vad man ibland kan tro. Det är helt okej att inte träna alls vissa dagar och bara lägga sig på soffan framför en bra serie.

 

Kram på dig♥

 

Eating Mat

Foodporn

Eftersom jag inte åt så mycket riktig mat när jag var sjuk, så har jag definitivt sett till att ta igen det nu!  Jag älskar alla typer sushi (framförallt sashimi), så man kan säga att gårdagens middag var en riktig fullträff. Vi beställde bland annat Spicy Tuna Rolls, blandad sashimi och sashimi på lax. MUMS!! Det får nog bli en repris på den måltiden väldigt snart tror jag :)

Vi beställde allt från Itame