Mind

Ett litet bakslag

image3-2

image2-2 image1-2 IMG_0668

Hej alla underbara! Har ni haft en bra helg? Min söndag har gått i samma ”mode” som igår, väldigt lugn med andra ord. Jag har fått ett litet bakslag i några dagar nu och jag är bara väldigt trött, matt och illamående. Jag gillar verkligen inte det. Det är precis som att jag går runt i en dimma hela dagarna och bara skulle kunna lägga mig ner och sova närsomhest. Jag är ju van vid att ha hur mycket energi och kraft som helst så det är minst sagt frustrerande. Jag vet ju att det kommer vara lite upp och ner i några veckor, men jag tycker ändå att det borde börja vända lite nu. Jag gjorde ett försök att köra lite rörlighet på gymmet igår, men jag började bara frysa så gick till bastun istället hehe. Jag ska tillbaka till min läkare imorgon, så får förhoppningsvis ett bra svar på varför jag fått det här bakslaget då.

Dagens projekt fick bli att äta lunch inne i stan, samt handla lite nya färgpennor på Panduro. Jag har börjat måla en hel del nu när jag ”tvingas” vila så mycket. Jag har alltid gillat att ”pyssla” och vara kreativ på olika sätt. Det är en väldigt bra avkoppling för mig och även sjukt roligt. Nu har jag snöat in mig på att göra olika mandalas. Det kräver definitivt tålamod och tid för att skapa dem, men det är det värt :)

image4.PNG

KRAM

 

Mat

Lördagsmys

image1-1

image5-1 image3-1 image6-1 image8-1 image7-1

Min lördag startade i ett väldigt lugnt och skönt tempo! Efter att vi fått lite sovmorgon så åkte jag och mamma över till Ida och Lykke för att äta frukost (nummer två).  Å som vanligt blev vi väldigt bortskämda med ”godsaker.  Idag hade Ida gjort en grön smoothie och avokadomackor till oss. LYX! Det är så otroligt värdefullt för mig att hitta tid till att umgås med familjen. De betyder ju allt för mig. Nu när Lykke är liten också så vill jag vara självklar del i hennes liv och vardag.

Ingredienser i smuttin:
Mango
Avokado
Spenat
Citron
Hampafrön
Krasse

 

Training

En dag framför kameran

image7

image9
image8
image5
image6
image1
image2
image4 image3 image10
Igår spenderade jag nästan hela dagen tillsammans  med det grymma teamet från Vitamin Well! Vi startade dagen redan innan solen gått upp, för att hinna fånga ”morgonljuset”. Vi började med att fota löpning vid vattnet ute på Djurgården, vilket var supermysigt. Det som var lite tufft var dock kylan (tack å lov att det inte snöade iof). Jag har väldigt dålig blodcirkulation, så mina tår och fingrar ville tyvärr inte vara med i matchen efter en liten stund hehe. Tack å lov så fotade jag tillsammans med underbara Petronella och Adam, vilket gjorde att det blev mycket skratt och bra en energi. Man glömde nästan bort att det var kalt ute med andra ord :)

När vi var klara ute på Djurgården så åkte vi in till SATS Torsplan. Där fotade vi inne i gymmet, men även ute på ”taketterassen”. Jag älskar verkligen löparbanan som de har byggt där. Känner på mig att det kommer att vara ganska packat med folk där i sommar.

För att sammanfatta så hade vi en grymt rolig dag och jag ser fram emot att se bilderna sen!

KRAM

Träning

”Studiebesök” på gymmet.

IMG_0040

IMG_0041 IMG_0036

Jag mötte upp mina hjärtan Ida och Madde på SATS Slaktis igår. Dels för att umgås, men också för att få lite ”fart” på kroppen. Jag blir alltid på bra humör när jag umgås med dem. Det är helt omöjligt att inte ha ett leende på läpparna i deras närhet. Som ni vet så får jag inte köra på som vanligt med träningen än, så det fick bli en kombination av rörlighet och aktivering för sätet (rumpan ska ha sitt hehe). Jag har faktiskt lite träningsvärk idag (illa). Ida och Madde fick till ett riktigt grymt styrkepass. Fan vad jag längtar efter att ta i igen!!

Deras pass:
5×5 set front squat (ca 80% av max)
5×5 set raka marklyft (ca 80% av max)
8×4 set bulgarian split squat (14 kg/hand)

Eating Mat

Hur mycket bör man äta?

DSC06428

Fråga: Hej Elin. Jag vet att du ofta skriver om just det här ämnet, men  jag har en fråga angående storlek på mina portioner. Jag har svårt att uppskatta hur mycket man bör äta? Det blir antingen för mycket eller för lite och så småäter jag istället. Jag skulle uppskatta om du ville skriva lite om hur du tänker kring detta. Kram

Svar: Hej! Jag tycker att det är så otroligt svårt att ge dig ett ”bra svar” på den frågan. Det är framförallt eftersom det inte finns något facit för det. Om du har en tendens att småäta så kan jag nog med säkerhet säg att du nog äter för lite ”riktig mat”. Det finns inget magiskt mått på ”rätt” mängd utan det är vad du äter och när. Att sluta sluta småäta är definitivt ett hett tips om du vill tappa i vikt, det påverkar mer än de flesta tror. Drick vatten mellan måltiderna istället.

När det gäller portionsstorlek så är det väldigt individuellt. Det beror på hur mycket du tränar, vad du tränar, vad du jobbar med (hur du rör dig på dagarna) osv. Det är också avgörande vilket mål du har. Vill du gå ner i vikt? Bygga muskler? Gå upp i vikt? Mitt tips är att testa dig fram. Jag skulle definitivt satsa på att äta ”mer än du tror” att du bör göra. Äter du lunch och blir hungrig en timme senare, så kanske du bör se över innehållet på talltiken. Tex lägga till mer kolhydrater/protein osv. Var inte rädd för att äta mycket mat (bra mat). Kroppen behöver det bränslet för att bygga muskler. Sen tycker jag att du ska ta bort alla tankar på att räkna kalorier. Jag tycker att man får ett osunt förhållningssätt till mat då. Grubbla inte sönder över vad du ”bör äta” osv. Njut av bra mat, träna hårt, vila, drick mycket vatten och stressa mindre. Då kommer också resultaten visa sig, det lovar jag.

Lycka till :)