event Mat

Hur väljer vi att äta 2019?

Något som jag brukar se fram emot på våren är när ICA Sverige bjuder in till lyxig grilllunch, för att presentera årets grillrapport. Ica kartlägger varje år Svenskarnas grillvanor, för att se vad vi väljer att lägga på grillen och vilka råvaror som ligger i tiden. Så fort solen börjar titta fram så brukar vi bli helt galna med grillen och det är likadant varje år. Men jag förstår definitivt varför. Jag älskar också att grilla och det är så otroligt gott. I år ägde lunchen rum i Urban Bee i Garnisonen. Det var skönt att lunchen var inomhus i år, eftersom det var riktigt ruskväder ute.

När det gäller våra grillvanor det här året så visar rapporten på att vi blir mer och mer medvetna om miljö och hållbarhetstänk. Vi väljer alltså inte enbart mat efter det vi är sugna på, utan vi försöker att göra fler medvetna val. Det är såklart en lång väg att gå när det gäller den punkten, men det känns ändå positivt att fler och fler börjar tänka till.

Maria Smith som är hållbarhetschef på ICA Sverige talade mycket om hur de jobbar med hållbarhetsfrågor på ICA och även hur det ser ut i våra svenska hushåll när det kommer till just hållbarhetstänk. Hon berättade att fler vill äta svenskt, närodlat och ekologiskt. Det är superbra tycker jag! Hon berättade även att grillrapporten visade tydligt på att kvinnor tänker/oroar sig mer för miljön än vad männen gör. Det finns inget direkt svar på varför, men de vi kan bara konstatera att det är så det ser ut idag. Jag hade även turen att få sitta bredvid Maria under lunchen sen och fick därför väldigt många bra tips och tankar kring kost och hållbarhet.

Efter presentationen så fick vi njuta av en helt FANTASTISK lunchmeny, direkt från grillen. Det var mycket fokus på veganska alternativ och goda såser. Mums!

Lök- och dragonfylld portabello var en av mina favoriten under lunchen. Den var magisk!

Det är svårt att inte se glad ut när man ser så mycket god mat.

En annan favorit på grillbuffen var quinoaburgare med avokado och grillad paprika. 

Som efterätt blev vi serverade en vegansk rabarberkladdkaka med havregrädde. Jag hade nog kunnat äta upp hela om jag så velat. Det var så sjukt god. Superkladdig och med bra sting från rabarber. 

Förrutom den goda lunchen så fick vi med oss varsin goodiebag, som var fylld med goda grillnyheter. 
Nu längtar jag om möjligt ännu mer till sommaren och framförallt efter att efter mysiga grillkvällar med familj och vänner.

Tack Jung Relations och ICA Sverige för en väldigt trevlig lunch. :)

Träning

Favorit med TRX

Jag brukar ofta avsluta mina styrkepass med övningar då jag använder egen kroppsvikt som belastning. TRX-bandet är ett grymt redskap för just det. Som avslutning på mina ryggpass så brukar jag till exempel avsluta med olika roddövingar eller omvända flyes. Så bra för att ”pressa ut det sista ur musklerna”!  När det kommer till benövningar så finns det oändligt många olika varianter som jag gillar. Just enbenböj/pistol squat som jag kör på bilderna är en klar favorit.

Utförande: Fokus på att lägga så mycket vikt du kan på det benet som jobbar och försök att köra övningen långsamt med kontroll. Sjunk in i höftleden och satsa på att gå rakt ner och rakt upp. Eftersom du har hjälp av TRX-bandet så kan du själv välja hur mycket hjälp/support du vill ha. Succesivt så kommer du kunna hjälpa till minde och minde med armarna, i takt med att du blir starkare i övningen.

Lycka till :)

Training

Ny vecka och nya möjligheter

Hej vänner! Nu är jag äntligen frisk från min envisa luftrörskatarr. Det kändes som att den aldrig ville ge med sig, men så fort jag började på min antibiotikakur så blev det bättre. Tack och lov! Just nu har jag precis vaknat och kan konstatera att det har snöat hela natten. Tillbaka till vinter igen då. Nu längtar jag faktiskt efter vår och värme, men det vi får vänta ett litet tag till helt enkelt.

Igår körde jag mitt första träningspass på över två veckor och jag känner redan att jag kommer få en  träningsvärk from hell. Men jag gillar det! Jag ska ta mig till gymmet och köra veckans andra pass om en liten stund. Det är rygg och armar på schemat idag.

Veckans höjdpunkter:

-Att jag kommit igång med träningen igen.

-Att jag är tillbaka på jobbet.

-En träningsdejt med syrran på lunchen idag.

-Att jag har börjat planera ett spännande projekt som startar igång i vår.

-Två mysiga pressevent.

-Fotografering för XXL och Reebok i Oslo tors-fre. SÅ PEPPAD!!

 

Hoppas att ni har haft en grym vecka såhär långt.

Kram på er!

Träning

5 bra anledningar till att träna

Hej underbara ni! Hoppas att helgen har startat på bästa sätt? Själv är jag inne på dag 7 i min envisa förkylning. Jag trodde att det var pollen som smugit sig på först, men efter att ha knaprat pollen-medicin i några dagar (å blivit sämre) så kan jag konstatera att jag nog åkt på en väldigt seg förkylning. Hur som helst så börjar jag alltid fundera mycket på träning när jag inte kan/får träna. Inte att det rycker i kroppen för att jag vill gå till gymmet (känner mest för att sova nu hehe), men jag brukar alltid fundera på varför jag mår så bra av det. Så därför skrev jag ner några bra anledningar till att faktiskt röra på sig.

Det kommer att muntra upp dig!
Det tar ett tag att få rutin på träningen, men ge det en ärlig chans! I träningen kan du hitta fler positiva nämnare för att helt enkelt bli på bättre humör. Du blir glad av att träna och kan förhoppningsvis hålla borta depression och ångest. Om jag har haft en dålig dag med mycket stress och saker som inte gått mig väg, så kan ett träningspass ändra det helt. Det är som att humöret och den negativa energin byts ut till något bra istället. Definitivt en bra anldening till att träna!

Det gör att du kommer börja sova bättre
Det senaste året har jag sovit bättre än någonsin! Det kan till viss del ha och göra med att jag försöker lägga mig i tid och inte stressa på kvällarna. Men jag vet även att träningen gör att jag sover så bra. Jag vaknar i princip aldrig under natten och drömmer sällan aldrig någonting. De perioder jag inte tränar så märker jag en stor skilland på just det. Jag sover inte alls lika bra. Som nu när jag är sjuk till exempel.

Träning gör dig stark
Både fysiskt och psykiskt! Musklerna skyddar dig i vardagen, och skelettet blir starkare vilket kan vara bra att ha som mål. Att hjälpa sig själv sen, när vi är över 60 år och vi blir bensköra. Jag försöker alltid prata mycket om att träna för livet. Just styrketräning är den bästa grunden för kroppen när vi blir äldre också, vilket många verkar glömma bort. Investera och bygg upp din styrka redan nu för att få det enklare sen.

Du ökar din prestationsförmåga
I takt med att du förbättrar din kondition ökar du din egen syreupptagningsförmåga som gör det lättare för hjärnan att lösa problem. Så vill du satsa på karriären eller bli bättre på att lösningsorientera hemma? Ge träningen en ärlig chans!

-Träning ger dig gemenskap
När jag simmade på elitnivå så var gemenskapen och mina simkompisar en stor och viktig faktor till att jag orkade hålla motivationen vid liv, speciellt vid lite tyngre perioder. Även nu när jag inte simmar och främst tränar för välmående, så är gemenskapen superviktig för mig. Jag tycker att träningen är ett väldigt bra sätt att hitta likasinnade, spendera kvalitetstid med vänner och även hitta nya vänner med samma intresse. Barrys (mitt jobb) är ett väldigt bra exempel på just det. Alla kommer från olika bakgrunder, har olika jobb, olika umgängeskrets, MEN träningen på Barrys binder dem samman och när de ses där så är det kärleken till just träning och rörelse det som förenar dem. Så coolt tycker jag!  💗

Nu ska jag krypa under täcket med en kopp te igen. Jag hoppas för guds skull att den här förkylningen släpper snart. Ni som är friska, lediga och funderar på om ni ska träna idag eller ej. DO IT!!!

Puss på er

Beauty Dagens tips

Hårmagi

Jag måste tipsa er om en grej som jag gjorde för några veckor sedan, nämligen en hårförtjockning/förlängning med Hair Talk. Jag har ganska tunt och fint hår i grunden och har alltid gillat att ha lite fylligare. Å kan man inte få det naturligt så är det ju bara att ”fuska” sig till det ;). De extensions som finns på marknaden idag är ju SÅ grymma och kvalitén är väldigt bra. De som jag använde håller i hela 6 månader och håret ser helt naturligt ut. Jag var lite rädd att det skulle se risigt och oäkta ut, men det gör det absolut inte.

Eftersom jag tränar mycket så ville jag inte ha det för långt, utan vi satsade mer på att få det lite extra tjock. Jag hade en naturlig ombre sedan innan så vi blandade slingorna i helblond/mellanblond och ombre.

Det tog ungefär 1-2 timmar att sätta in allt hår och jag är sjukt nöjd med resultatet. Det var Ida Nilsson på Salong Hint som gjorde mitt hår och det är även hon som har fixat mitt hår de senaste 10 åren.