Resor

En dag på stranden

Bilderna beskriver den här dagen väldigt bra. Vi har inte gjort speciellt många knop, utan vi har mest hängt på stranden och njutit av solen. Vi var dock hurtiga imorse och var ute på en morgonrunda uppe i bergen. Vi fick till och med oss pappa på promenaden och det händer inte direkt varje år haha. Det vad mysigt att gå alla tre och både jag och mamma håller tummarna för att han vill hänga på imorgon också. Idag var också första dagen jag har fått bada sen jag kom ner hit. ÄNTLIGEN! Jag har inte kunnat göra det än (med tanke på stygnen) så det var underbart att få svalka mig lite nu. Det har varit ganska tufft att inte kunna bada när temperaturen varit upp mot 35 grader på dagarna, men det har gått bra.

Träning

Quick fix

Jag hade tänkt att ge mig på en joggingrunda nu på kvällen, men jag ändrade de planerna, då jag har känt mig trött och lite deppig idag (utan någon anledning egentligen). Istället fick det bli en lugn promenad vid strandkanten, med kvällsolen i ögonen och med gyllene tider på högsta i öronen. De negativa tankarna blev som bortblåsta under promenaden och jag kunde inte annat än att bara njuta av att vara just här och nu. Tänk vad lite som behövs för att man ska känna sig glad och peppad igen. Jag ska försöka vakna med den känslan imorgon också.

Hoppas att n ni har haft en underbar dag!

Training Träning

Krångla inte till det

Precis som med ämnet jag skrev om igår (mat på semestern), så får jag även en hel del funderingar om enkla tips på hur man kan lägga upp träningen. Jag tycker att det absolut enklaste sättet att hålla igång på semestern är att promenera. Det kan man göra oavsett vart man är. Oftast så kan det vara lite för varmt för att göra annat också (tycker jag). Att gå en morgonpromenad och sedan äta frukost i lugn och ro på balkongen är riktig harmoni tycker jag. Jag hinner i princip aldrig på en promenad på morgonen när jag är hemma (om jag inte går vid typ 06 hehe), så det är härligt att passa på. Det är den enda typ av träning som jag kan göra på tom mage. Jag tycker att det är skönt att starta dagen med att röra lite på sig också, eftersom dagarna brukar bli ganska lata i solen sen.

Jag och mina systrar brukar ibland försöka få in lite styrka i våra promenader, för att göra dem lite roligare. Det kan tex vara att vi bestämmer oss för att vi ska ha gjort 100 utfall och 50 knäböj innan vi är tillbaka hemma igen. Eller att vi ska göra 20 knäböj var 5:e minut. Man behöver ingen utrustning för det, utan det går att använda vad som helst.

Har man tillgång till ett gym där man är så går det ju att köra på som vanligt. Jag tycker dock att det oftast är ganska svårt att hitta gym som har ett bra utbud på fria vikter, men det går ju alltid att köra någon form av cirkelträning iaf. Ett annat bra sätt att träna på under semestern är såklart att jogga eller köra backintervaller, spela strandtennis eller simma i poolen/havet. Det går också att göra överallt och behöver heller inte vara så komplicerat.

Mat

Hur äter du under semestern?

Jag får en del frågor om hur jag brukar äta när jag har semester/är bortrest. Jag gjorde ett inlägg om det för något år sedan, men jag ska försöka svara på det nu också. Att vara borta från sina vanliga rutiner till och från är bra tycker jag, men det klart att det kan vara svårt att veta hur man ska tänka kring kosten. Givetvis så är vi alla olika och det finns inget facit på hur man bör äta på sin semester. Vissa gillar att verkligen slå på stort och unna sig rejält när de är lediga. Jag hör inte till den kategorin, utan jag försöker att äta ungefär så som jag äter hemma. Inte att jag äter samma typ av mat, men med fokus på bra råvaror och näringsrik mat. MEN givetvis unnar jag mig, precis som hemma. Om jag är sugen på en glass så köper jag det utan att få dåligt samvete eller reflektera. (det behöver inte vara mer komplicerat än så).

Min frukost imorse

Jag älskar att uppleva nya platser och kulturer via maten, men det betyder inte att man måste äta dålig mat för det. Det finns frestelser överallt och hela tiden men det betyder inte att vi ska falla för alla – eller utesluta allt. Att ha en massa förbud på semestern (eller hemma i vardagen) är inte balans för mig. Jag tycker att lagom är bäst när det kommer till kosten. Inget frosseri på sötsaker, men heller inga förbud. Under min semester nu så kommer jag inte träna speciellt mycket, vilket såklart kommer påverka vad jag känner för att äta också. Jag blir inte alls lika hungrig nu när jag mest ligger still hela dagarna.

Lite tips på hur man kan äta bra även om man är på ett helt nytt ställe:

-Ät lokal mat på restauranger som lagar mat från grunden. Här i Turkiet lagar de mat med mycket grönsaker och bra protein, så det är väldigt enkelt att hitta bra och goda alternativ.

-Laga egen mat om du bor i lägenhet. Det är ju givetvis det enklaste, även om det inte är kul att bara äta sin egen lagade mat varje dag. Men några måltider går ju att laga själv.

Var inte rädd för att specialbeställa när du äter ute. Jag ber ofta om mer grönsaker, mer protein, eller att de ska ta bort något. Jag har aldrig varit med om att matställen inte går med på det.

-Drick mycket vatten! Speciellt om du är i ett varmt land. Kroppen förväxlar väldigt lätt sötug med törst. Det är ganska onödigt att trycka i sig en hel chipspåse för att kroppen egentligen är törstig tex.

Men framförallt, koncentrera dig på allt det goda du FÅR äta och inte på det du inte får äta. Njut av hur fantastiskt gott det är med mat. Å njut av semester och ledig tid! Det är viktigare än att stressa upp dig över kosten varje dag.

KRAM

Resor

Det går ingen nöd på oss

Hej fina ni! Hoppas att ni mår toppen. Här kommer en liten uppdatering från mina första dagar nere i värmen. Jag kom ju hit i tisdags kväll och det har varit strålande sol sedan dess. Jag hade lite strul med nätet igår, så jag kunde inte uppdatera bloggen då. MEN idag verkar det funka bättre så det är bra. Mina föräldrar har redan varit här i Turkiet lite drygt en vecka, så det var mysigt att flyga ner till dem. Jag blev av med mitt bagage på flygplatsen (det kom aldrig på bandet) så det var tur att mamma hade lite extra kläder med sig. Man behöver inte så mycket med sig när man åker hit, men det är såklart alltid skönt att ha sitt eget hehe. Idag kom flygbolaget med väskan så nu är allt frid och fröjd igen.

Både jag och mamma älskar att promenera och jag gör alltid det när jag har semester. Det är så skönt att inte ha någon tid att passa och bara kunna gå i lugn och ro. Jag tycker att det är ett superbra sätt att se och upptäcka omgivningen också. Pappa är ingen promenadkille så han håller sig på gymmet när vi ger oss ut. Idag gick vi en runda i kvällssolen och sedan åt vi middag på balkongen. Så mysigt.

Eftersom jag inte får anstränga mig så mycket just nu (pga av operationen) så är promenader den enda fysiska aktivitet som jag ägnar mig åt just nu. Jag saknar redan att köra styrketräning, men snart får jag ju göra det igen. Det är faktiskt ganska skönt att få en paus från gymmet ibland också.

Det är ju midsommarafton imorgon så gick vi ut och plockade lite blommar som vi har inne i lägenheten nu. Det klart att det inte är samma sak som att plocka de svenska midsommarblommorna, men vi fick improvisera lite här nere. Mamma och pappa har haft med sig sill hit också, så vi ska försöka ha ett litet firande imorgon vi tre.

Vi har ätit lunch ute både tisdag och onsdag och sedan lagat mat hemma på kvällen. Jag gillar den turkiska maten, men de har definitivt lite att lära sig när det kommer till salladsfronten :)