Browsing Category

yoga

Meditation Reflektion träning yoga

Så jag ställer mig frågan – ”Vad behöver människorna?”

Foto: Björn Lans

När jag nu ställs inför vårens kommande uppdrag, känner jag att jag åter igen behövde sätta ord på vad mitt jobb egentligen består av, vad det egentligen är? Vad ska jag göra och vad ska jag inte göra?  Varför ska folk betala,  vad är utbytet så att säga – vari ligger värdet för de som tar en ledig lördag och kommer på ett event med hälsoinriktning?

Så jag ställer mig frågan – ” Vad behöver människorna? Vad längtar de efter? De som lever typiska västerländska liv, som ingår i den moderna tidens liv och samhälle. Vad behöver de  när grundstryggheten är säkrad, vid sidan om sina arbeten, plikter och familjeansvar? Och mina gissningar blir:  Själslig stimuli, sinnliga fysiska upplevelser. Grundning, andning, komma nära sitt kött och blod. Egenmakt och kontroll. Tro på något, känna något. Som kvinna – både kraft och mjukhet. Släppa ner gard, bli sedd, bli hörd. Få något som berör, som händer i kroppen och i sinnet, inte utanför eller utanpå.

Mitt jobb är alltså delvis att ni ska må bra. Den specifika timmen eller dagen ni står framför mig, men också i vidare bemärkelse och i längre tidsperspektiv av att ni med olika enkla tekniker befriar kroppen, öppnar hjärtat och lugnar hjärnan. Att ni tar er längre bort från stumhet och spänning och närmare liv och energi. Släpper ett begränsat och litet kroppspråk till förmån för ett större kroppsjälvförtroende som tar sig ända in i hjärnan och känslan. Och i det kanske blir djärvare och mindre stressade. Och vem vet vilka ringar på vattnet det kan ge.

DET är mitt arbete ( och mitt stora kreativa intresse:)  att just försöka hjälpa till med det – så att ni kan göra ert på era ställen. Så att ni kan skina på er arbetsplats, i ert företag, med er familj och i er avskildhet.

Vårens tema på mina klasser och innehåll i på olika event, men framför allt i Båstad i mars – kommer handla om kroppssjälvförtroende, närvaro och egenmakt. Om höjda må bra hormoner och sänkt kortisol. Om att ha mycket i sig så man kan spilla över på andra. På fredagen den 2 mars, kommer jag att ha en egen dag – en Holistic Boost med fokus kraft och värme på förmiddagen och sedan tona ut i lugnare och stillsammare eftermiddag med meditationer och yoga. Ni som kommer känner jag stor värme inför, och vill gärna göra mitt bästa för er. Freepower kommer att vara uppdaterad sedan sist och föreläsningen/workshopen vet jag ännu inte riktigt vad den ska riktas mot….. önskemål?

Har lyxen att bo på hotell Skansen med Joelina när jag är nere – och efter en vanligtvis trevlig middag och kanske ännu trevligare frukost vid brasan, så är det dagen efter Energidagen med många härliga stammis deltagare och den här lördagen är mina presentatörskollegor, Lofsan och Åsa Fornander. Allt är i detalj proffsigt och ändå fortfarande varmt och personligt! Joelina är nog en av de skarpaste och mest lyckosamma arrangörer ( säljare) jag träffat. Hon vet preeeciiiis hur hon vill ha det – och hur NI vill ha det :)

Det finns några platser kvar både på fredagen och lördagen den 2-3 mars, så för dig som vill veta mer eller boka – hit går du! 

 

x

c

yoga

Yin yoga program för hjärta/lung/tarm meridianen

I skrivande stund sitter jag och kollar på min nya favorit serie – Black List… se den!
Har min första lediga helg på länge – trevligt faktiskt. Var på julskyltsöndag med dotter och grannbarn, åkte hästsläde och köpte små gulliga onödiga saker ur stånd för att stödja verksamheter och skolklasser. Nu alltså soffa och lite mulittasking med dator…

Fotade yinövningar igår som jag tänkte dela med mig av, då jag läste att flera av er skulle vilja ha det. (TACK För inspiration och tips på ämnen – jag ska ta vara på alla närmsta tiden! )

De här positionerna är koncentrerade på hjärta/lung/ tarm meridianerna. Skaffa något mjukt att vara på, ha en timer tillhands, sätt på dig tysta lurar eller hitta en lugn plats. Håll varje position i 2-5 minuter, leta efter ditt sweet-spot, dvs, inte för lite, inte för mycket. Låt andningen vara mjuk och följ din utandning och låt den ge rymd, avslappning och lättnad till den plats du känner mest motstånd i, eller hela kroppen. Slappna av i ansiktet, slappna av i hela kroppen, slappna av i hörseln och i hjärnan…
Stanna i kroppen med närvaron.

Starta med att ligga i Barnet en stund för att grunda, dig, börja göra dig en kokong att vara i. Bana in mot mitten, mot andningen och avslappningen.

  1. Trollslända med sidoböj. Vila armbågen på en kudde om du vill komma högre upp. Börjar övre armen domna, lägg ner den.

2. Halvt skosnöre. Lägg översta benet med knät över det andra och foten snett bakåt. Prova att luta dig fram så mycket som möjligt. Stöd upp med ev. kudde om du vill mellan knä och bröst.

3.  Sadeln. Om du kan, ta båda benen bak, då får du mer bakåtböjning och sammanpressning av ryggen. Ta bara ett ben om det behövs, och stanna sittande om du behöver. Du kan också ligga över en hög med kuddar. 

4. Barnet, vid position med twist. Sära på knäna, vrid under ena armen och axeln först ca 2 minuter, sedan andra armen.

5. Sälen, eller sfinxen. Ligg på magen och slappna av i ben och skinkor. Lyft upp dig på armbågarna eller om det känns ok, på raka armar.

6. Kortare mellanposition, Klättraren 10 andetag per sida, slappna av i ländryggen.


7. Kort mellanposistion Barnet, ca 10 andetag

 

8. Smältande hjärtat, eller Valpen. Håll knäna ungefär under höfterna, låt bröstryggen få en svank, en arm rak, den andra greppar. Slappna av i skuldror, mage och bröst.

9. Tillbaka till mellanposition Barnet 10 andetag.

10. Sätt dig på knä, i Hjälten om det går, annars med korslagda ben. Lägg uppmärksamhet över bröst/hjärta och uttala tyst för dig själv orden  Frid…. Harmoni….. Skratt…. Kärlek…… om och om igen, med ca 10 sekunders mellanrum mellan orden. Som om du släppte dom i en sjö som en sten och de sjönk ner, gav ringar på vattnet…. De här orden sägs vara hjärtchakrats speciella Sutra, enligt Deepak Chopra.  Prova dom – det känns skönt och mjukt. Sitt ca 5 minuter.

(Wikipedia:  Sutra (sanskrit; pali: sutta) är namn på en särskild art litteratur i Indien vars syfte är att i så kortfattad form som möjligt  lämna föreskrifter. Sutra betyder egentligen ”tråd”. I forna tider skrevs sanskrit-texter ned på palmblad som sedan syddes ihop – med just en tråd, därifrån kan namnet komma. En annan trolig anledning är att de filsosofiska, religiösa och medicinska disciplinerna, för att nämna några bland många andra typer av texter som författades i ”sutra-form”, likt våra ”post-it-lappar” och anteckningar, endast utgjorde en ”tråd” att följa för att minnas den mer eller mindre omfattande lära som överfördes muntligen.) 

11. Lägg dig mot en vägg eller liknande med benen högt. Avsluta med att ligga på rygg en stund helt neutral och vilande i kroppen.

Njut din nya energi, öppenhet och grundning <3.

xc

dans yoga

Skog i morgonsol, Sofie Hutchings och spontana golvrörelser


Gårdagen präglades av toner från Sofie Hutchings.
Redan morgonpromenaden med hunden i skogen blev tonsatt och lyftes en dimension. Med den här musiken i hörlurarna och solen silad genom granar och tallar ner på mosskullar, så  förvandlades hundrastningen till en poetisk upplevelse…. Precis som jag vill ha den och helst alla andra vardagsupplevelser. Vill gärna försöka gå från att tycka saker bara är ”Fine”  till att de blir Great eller till ” a piece of Art”.

När jag kom hem, experimenterade jag med rörelser, typ dans typ yogish med raggsockorna på över det bara golvet, ingen matta. Först på köksgolvet sedan på ”kontoret”. Det är skönt. Och kreativt. En rörelse föder en annan och det krävs lyhördhet för att veta åt vilket håll man vill lägga viktöverföring och stretch. Det blir kobror, sadlar, duvor, framåtfällningar och twistar av bara farten inbäddade i spontana övergångar. Bli gärna inspirerad till helgens rörelsepraktik –  ta på dig långärmat och sockor och prova att lägga dig på vilket golv som helst och gör din ”yoga”.
Musik? Samma Sofie Hutchings :)

xc