Blev det lite mycket av det goda i helgen? Ge din kropp en eller två dagars paus! Bestäm dig för att helt enkelt äta grönt och undvika rött kött och ”vit” mat som pasta, bröd (och annat gjort på mjöl), socker och mjölkprodukter. (Bra gröna recept? Kolla in den här dagsmenyn!)

Till detta, unna dig en stunds yoga.

Yogaläraren Jonas Rådahl ger dig tre övningar som stärker matsmältningen och ger en stunds stillhet.

Fjärilen
Sitt på golvet eller på en kudde. Böj på benen och placera fotsulorna mot varandra framför dig. Sträck dig framåt och vila huvudet mot en eller två kuddar. Andas djupt, blunda och vila så i tre minuter.
Så funkar det: Framåtböjningar aktiverar ditt parasympatiska nervsystem som gör kroppen avslappnad och förbättrar din matsmältning.

Ryggvridning
Sitt på rumpan med höger ben böjt och vänster ben uppdraget så att knät är mot bröstet och foten på golvet vid utsidan av höger ben. Krama ditt vänstra knä med höger arm. Dra djupa andetag och rotera åt vänster. Placera vänter hand bakom dig. Dra fem till tio andetag, väx uppåt på inandning och rotera på utandning. Byt sida.
Så funkar det: Rotationen masserar dina matsmältningsorgan och mjukar upp bröstryggen där vi ofta är spända.

Energiandning
Sitt i en bekväm position med korslagda ben. Placera händerna på nedre delen av magen. Dra ett djupt andetag och pressa sedan ut luften med hjälp av att dra in magen. Andas in som vanligt och andas ut med en fnysning. Andas cirka ett till två andetag per sekund. Upprepa 20–25 gånger.
Så funkar det: Övningen aktiverar ditt sympatiska nervsystem som ökar aktiviteten i kroppen och ger mer energi.

Vår expert: Jonas Rådahl är yogalärare och hälsokock. Han håller bland annat till på Yogayama i Stockholm och har en egen teachertraining.