Lite kallt och mörkt ute – kanske bäst att hålla sig inne? Eller så tänker du precis tvärtom. För frisk luft ger ny energi och glöd. Det finns flera skäl att ge sig ut och hämta den! Nu när snön ligger och mer är på väg finns all anledning att sätta på sig längdskidorna. Bättre träning kan du knappast få.

1. Uteträning stimulerar utsöndringen av må bra-hormoner som oxytocin, endorfiner och serotonin. Tre till fyra kilometers promenad utsöndrar samma mängd serotonin som du får genom att äta så kallade lyckopiller.

2. Du drar nära 1800 andetag under en halvtimmes träningspass. Om de består av frisk uteluft kommer du garanterat att bli piggare.

3. Bli tuff. Varken träningen eller livet är en konstant utförsbacke. Ibland är det motigt. Genom att sätta dig själv i situationer som skaver en smula lär du dig att hantera det obekväma. Vetskapen att vi klarar det fast det är motigt bygger upp en inre och yttre tuffhet.

4. När du är i naturen ökar alfavågorna i hjärnan vilket gör att du varvar ner, hjärnan mår bra och du får ny energi utan stress.

5. Snygga rosiga kinder. Helt gratis.

Del 5: Puderrugby

Vill du bli snabb, stark, modig, uthållig, stryktålig? Eller – vill du bara ha kul med vännerna eller med barnen? Satsa på puderrugby.
Janet Jonsson är före detta landslagsåkare i snowboard och tänker med glädje tillbaka på de schemalagda fyspassen i lössnön: Rugbyn som gjorde dem lika modiga som starka och uthålliga. Men kanske framför allt – hur kul det var.
– Att springa i lössnö gör att du måste lyfta på benen och själva tävlingsmomentet ger en adrenalinkick som är ojämförbar, säger hon och lägger till:
– Det jobbiga försvinner liksom i det roliga och helt plötsligt har det gått en halvtimme och man är helt slut, men glad.

Hitta din power med puderrugby:

Klä dig smart: Sätt plastpåsar och tjocka sockor i ett par grova träningsskor för att inte bli blöt om fötterna. I övrigt klär du dig som för löpning: Underställ och ett yttre lager som tar lite väta och vind. Ta med överdragskläder om du inte har möjlighet att gå in direkt efter matchen.

Prylar du inte vill vara utan: En fotboll eller annan boll med lite tyngd. En lättare medicinboll funkar också, då blir det ett fyspass deluxe.

Kostar: Svett. Om du behöver köpa en boll tillkommer cirka 150–200 kr.

Var: På tomten, fotbollsplanen eller en annan plan yta.

Träningseffekt: Uthållighet, core-, ben-, och höftstyrka.

Passar dig som: Gillar att tävla, leka och utmana dig tillsammans med vänner.