Är det du eller din cupcake som bestämmer om eller när den ska ätas? Sötsug sitter i hjärnan och kan tränas bort, säger WH:s psykolog och hälsocoach Cecilia Duberg. Här ger hon dig verktygen.

Klart du vet att för mycket socker inte är bra för dig, att det ger hål i tänderna och gör dig trött och sur… Kanske har du också hört att kombinationer av raffinerat socker, transfetter och salter används i livsmedel för att lura dina smaksinnen. Du känner till att god smak inte alltid signaleras från tungan, utan att din hjärna har förprogrammerade preferenser. Sockret är en lurig fiende, som låtsas vara din vän – men som alltid gör dig besviken efteråt. Det manipulerar din hjärna, kidnappar dina känslor och får dig att tappa kontrollen.

Trots att du vet allt detta har du säkert upplevt, och gett efter för, det starka sötsuget – och förundrats efteråt. Vad hände? Hur kunde du så omedelbart släppa allt du vet om socker, alla planer om att äta nyttigt, alla kloka tankar om måttlighet? Du har känt skammen, skulden, misslyckandet – känslor som alltid följer en sockerbomb men aldrig en fruktsallad.

Raffinerat socker är koncentrerad energi – och din hjärna behöver energi. Problemet är att socker inte mättar, din hjärna förförs och vill ständigt ha mer av det söta. Jag pratar om ett riktigt missbruksbeteende här, och det är förklaringen till att så många människor tappar kontrollen över sitt sötsug.

Faktum är att blotta vetskapen om att kladdkakan är på ingång sätter igång samma aktivitet i din hjärna som vid alkohol- och drogmissbruk. Detta har professor Nora Wolkow på NIDA, det nationella institutet för drogmissbruk i USA, visat i sina studier.

Bara genom att förstå vad sockertriggern gör med dig, hur den manipulerar din hjärna och tar dina känslor som gisslan, kan du börja styra mot nya beteenden. Du behöver bygga upp en stark och klarsynt hjärna som klarar att säga ifrån.

21 DAGAR TILL SOCKERKONTROLL

Första veckan: Uppstart

1 Vakna!
Insikt är det första steget bort från alla typer av beroenden. En klar tanke om att ditt beteende förstör, att det inte tar dig dit du vill. Och att det får vara NOG! Denna första fas präglas av en inre kamp, du ska brottas mot din egen hjärna.
Börja med att identifiera fienden: Vad är det du faller dit på? Är det marmeladen, chokladen eller kakorna? Var och när finns de? Vilka tidpunkter brukar du falla igenom? Skriv upp.

2 Rensa
När du identifierat sötsakerna som triggar dig, behöver du rensa ditt hem och ditt liv från dessa. Skoningslöst. Gå omvägar runt favoritkaféet och fikarummet den första veckan. Och undvik alkohol, det är inte bara fullt av socker utan får dig även att tappa kontrollen i största allmänhet.

3 Ersätt sockret
Att bara plocka bort sådant din hjärna ständigt längtar efter fungerar inte – du måste ersätta det. Vi blir nämligen stressade när vi berövas något, och när vi blir stressade vill vi äta eftersom inget är så lugnande som mat. Även om hjärnans omedelbara impuls är att inte vara lika nöjd med alternativet – till exempel en fruktsallad – så slipper du stressen. Du känner dig mindre frustrerad. Med tiden kommer du att känna dig nöjd.

Nina Nyström