Träna smart!
Du blir bra på det du tränar på – så träna det du vill bli bra på. Enkelt förklarat: det är inte bara dina muskler som stärks när du tränar, även nervbanorna som skickar signaler mellan hjärnan och musklerna blir mer vältränade. Du blir helt enkelt bättre på att utföra en viss rörelse om kroppen ”kan” den och snabbare kopplar på rätt muskel i rätt ordning.
Så exempelvis – är det jobbigt att lyfta matkassarna, tänk på det när du styrketränar och gör övningar där du jobbar med att just lyfta saker från golvet – till exempel ett traktordäck ;).

3 övningar som gör dig smart-stark

Marklyft
Klassisk övning som är lika smart som den låter – du blir helt enkelt stark i en rörelse som handlar om att lyfta något tungt.
Gör såhär: Stå med fötterna placerade höftbrett. Stå atletiskt med lång överkropp. Böj på benen samtidigt som du fäller fram för att ta tag i det du ska lyfta (kan vara en stång med vikter, en eller två kettlebells, stenar – vad som helst som är tungt). Sträck ut benen och sträck upp kroppen till utgångsposition. Sätt ner vikten igen och upprepa så många gånger du orkar.
Tänk på: Håll ryggen stark, lång och med en naturlig kurvatur i ryggraden genom hela övningen. Krumma inte med ryggen.

Knäböj med axelpress

Att hålla en vikt i brösthöjd, böja benen och sedan skjuta vikten ovan huvudet stärker i princip hela kroppen! Att orka lyfta saker ovan huvudet är dessutom en skön egenskap att ha.
Gör såhär: Stå höftbrett med en eller två vikter, eller en stång, i brösthöjd. Böj på benen som om du skulle sätta dig på en låg pall. Sträck ut benen och skjut fram höfterna samtidigt som du pressar vikten ovan huvudet. Kom ner med vikterna och sitt ner igen. Upprepa så många gånger du orkar.
Tänk på: Att lyfta saker ovan huvudet kräver (och ger) stor bålstabilitet. Håll en lång och atletisk överkropp med aktiv bål.

Utfall
Utfall stärker ben, säte och bål. Gör du dem med hopp mellan blir det dessutom väldigt bra spänstträning.
Gör såhär: Kliv bak med ena benet och sjunk ner tills båda benen är cirka 90 grader i knäled. Kliv sedan fram och byt ben, eller skjut upp i ett hopp och byt ben i luften. Upprepa så många gånger du orkar.
Tänk på: Hålla upp överkroppen, lyft bröstet. Tårna och dina knän ska peka framåt.