Du har väl inte missat alla våra fantasiska bloggare? Bäst i Sverige tycker vi! Och kloka som sjutton hela högen. Här är deras bästa knep för en GOD jul – inifrån och ut.

Erika Kits Gölevik – Healthy Living
Ladda med stunder av ensamhet. Jag tycker det är urmysigt att hänga med släkt och familj på julen. Men jag har också ett stort behov av att vara själv. Speciellt när det blir lite intensivt. Att smyga undan en stund, ta en kvart med några solhälsningar, eller bara andning eller en promenad gör mig lugnare, gladare och skönare att vara med.

Gå ut! Mycket mat och långa sittningar inomhus gör oss tunga och dästa. Se därför till att komma ut en timme eller två mitt på dagen, kanske alla tillsammans? Julmaten och fika smakar så mycket godare med köldnupna kinder och nytt syre i kroppen.

Ha julklappslottning och ge till dem som behöver. Handen på hjärtat – behöver syrran en ny halsduk? Brorsan ett skal till mobilen och mamma en skål? I vår familj börjar traditionen att köpa en julklapp var och antingen lotta ut, eller köpa en julklapp till en bestämd person (som vi lottar fram innan jul) börjat sätta sig. Det och en slant till en välgörenhetsorganisation ger en bra känsla i magen och en mysig julklappsstund.

Cecilia Gustafsson – Healthy Mind
Prioritera. Om man tenderar till att vilja ha allt perfekt, kan man bli så sårbar. Försök komma fram till vad som är viktigast vad som än händer. Är det att hålla humöret? Eller att barnen är glada och trygga? Eller att ni umgås närvarande och vänligt? Jobba då fram mot det snarare än den perfekta julgranen, skinkan och whatever det må vara. Så att du åtminstone vet att det är prioritet 1, och det andra kommer därpå.

Träna, jogga eller yoga fast det är jul. Att ta en timme för sig själv på förmiddagen kan vara förebyggande för humör och stress under resten av dagen och kvällen.

Se på din familj och släkt med de ”snälla glasögonen”. Känn hellre kärlek än ansvar för dom. Och låt folk vara som dom är och samtidigt låt dig vara som du är, träna på att vara dig själv så mycket du kan, oavsett vilka du umgås med.

Andas!

Tänk då och då på vad julfirandet kommer ifrån. När det inte glöms bort i chokladaskar och julklappspapper är det större chans att få rätt ton på det hela.

Yinyoga och meditera ikväll och på julaftonsmorgon. Det öppnar hjärtat och närvaron för din familj.

Ät lagom. Ät inte för mycket och drick inte för mycket om du vill ha en harmonisk jul!!

Sara Rönne – Träningsglädje
Formar julen dig eller formar du julen? Julafton kan vara traditionstyngd men jag ser juldagen som en stor uppstickare. Här finns massor av möjligheter att skapa egna traditioner. Min juldag kommer bestå av en julotta på morgonen till ett kapell lite längre bort, en ljusfest nere vid en älv i Hälsingland där vi ställt ut massor med marschaller och dricker glögg, och en vin- och ostprovning på kvällen. Det senare har blivit en riktigt rolig tradition de senaste åren!

Tänk rörelse. Julen behöver inte innebära träning, men den kan definitivt innehålla rörelse. Planera in en julpromenad med hela eller delar av familjen eller de du firar jul med. Gå till kyrkan istället för att köra bil till exempel, eller ta med glögg i en termos och gör en utflykt till något fint ställe. Det skapar minnen för resten av året. I vår familj har vi promenerat uppför en skidbacke i Hälsingland, på toppen finns en toppstuga där det serveras glögg och saffransbullar.

Gör morgonen till din. En bra start gör en bra dag. Känn att morgonens första timme är helt din egen att göra precis vad du vill med!

Kristin Ekberg – Healthy Dinner
Laga bara mat du tycker om. Ge dig inte i kast med en massa rätter som du egentligen inte gillar, för att du tror att den måste finnas på julbordet. Att stresslaga mängder av mat du inte gillar gör dig sur. Och du blir inte gladare av att sen kasta hälften och inse att du lätt kunde stressat mindre.

Låt musiken skapa stämningen. Bra musik, inte nödvändigtvis julmusik, hjälper mig in i rätt stämning. Lugn, om jag behöver det. Och pepp om tröttman är för stor. Om jag vill ha julkänsla utan julklassikerna lyssnar jag alltid på Jan Johanssons jazzpiano. Grymt.
Om jag inte hinner sätta mig och meditera, är musik det näst bästa för att få mig in i den känsla jag vill komma åt.

Be om hjälp. Barnen, mamma, min man, min svärfar. Alla har sin syn på julen och sin åsikt om vad som är viktigt. Med åren har jag lärt mig att låta alla ta ansvar för det som de tycker är viktigast. Barnen bestämmer när och hur granen ska kläs och vilka tomtar som ska pryda huset. Svärfar lagar juldagens middag. Den är viktig för honom. Jag gör godiset som är min grej. Under några år försökte jag pleasa allas behov och önskemål. Det slutade bara med att jag satt som en trasa på julafton. Med tiden har jag insett att alla faktiskt VILL vara delaktiga i julen, på sitt sätt. Så släpp kraven på perfektion och inse att det blir jul ändå. Och antagligen en bättre jul än du trodde.

Kristina Andersson – Healthy Eating
Överdriv inte och njut lagom. Julen är bara 3 dagar. Ät precis det du vill dessa dagar men bara så pass mycket att det är värt det. Bara de knäcken som är goda, så många kakor att du mår bra och allt det gottiga på julbordet som du har längtat efter. Alltså det där som gör att det känns jul.

Försök håll mellandagarna som vardagar vad gäller maten. De måltider som inte har speciell jultradition för dig, se till att de blir hälsosamma, kanske lite extra mycket grönsaker och frukt för att balansera upp det tunga julbordet. Då får man en skön balans och julmaten smakar dessutom lite bättre. Det är ju trots allt inte det som händer mellan jul och nyår som ställer till det utan det vi gör resten av året.

Rör dig. Om man har tränat eller rört på sig innan man äter socker och snabba kolhydrater så påverkas inte kroppen lika negativt. Se därför till att ta en härlig långpromenad, löprunda, lek kurragömma med barnen, åk skidor etc. innan julfikat kommer fram och slå på så vis två flugor i en smäll.

Och till sist: Njut! Ska man göra saker som inte är optimalt för kroppen så gäller det att det verkligen gör gott för själen!

Jessica Clarén – a big heart and soul
Lata dig med gott samvete. Vila och återhämtning är en del av träningen och en extremt viktig pusselbit för balans i livspusslet. Så vila med gott samvete. Njut av att stressa ned och inte ha krav eller måsten på något. Det kommer peppa dig både på insidan och utsidan.
Ät med gott samvete. Livet är för kort och julen med för den delen för förbud. Ett eller två julbord gör knappast dig ohälsosam.
Kramas mycket. Och ofta.