När mörkret tar över såhär på hösten är det vanligt att man känner sig lite nere och trött. Tekoppen och filten får ersätta sommarskorna och picknickkorgen. Många upplever att det är svårare att ta sig hemifrån och aktivera sig när vintern drar in och lockas mer av en mysstund framför tv:n. Trots att avkoppling och lugn är viktigt för oss finns det även risk att vi blir alltför passiva, vilket kan påverka vårt välmående negativt. Nedan följer tre utmaningar från det psykologiska gymmet Habitud – där vi utifrån psykologisk forskning knåpat samman saker du kan göra för att i längden, eller för stunden, öka ditt välmående och göra dig bättre rustad för den svenska vintern.

Vänskap viktigt för hälsan

Kan du komma på ett tillfälle då du delat en härlig stund med en vän? Vi människor är socialt utrustade för att kunna knyta band till andra och ingå i en större gemenskap, och kanske är det därför som fungerande relationer är en viktig pusselbit när det kommer till välbefinnande. Betydligt färre känner till att fungerande relationer är viktigt även för vår fysiska hälsa. Enligt en stor studie ledd av forskare Julianne Holt-Lunstad är ofrivillig ensamhet en riskfaktor för en för tidig död, fullt i klass med rökning, övervikt och stillasittande livsstil. Med denna kunskap menar studien att vi kan påverka vår fysiska hälsa i en positiv riktning genom att hålla oss socialt aktiva. Kontakta en vän du verkligen tycker om och föreslå att ni ska ses.

Gå som en glad person

Brukar du lägga märke till hur du går, när du går? Antagligen inte, men om du gör det kommer du snart märka att din sinnesstämning speglas i din gångstil. Forskning inom biofeedback har visat att nedstämda personer går med sämre hållning än normalt, gungar överkroppen från sida till sida och håller armarna stilla. Glada personer går upprätt, med stilla överkropp och armar som pendlar i takt med gången. Men om sinnesstämningen speglas i gångstilen, så borde ju det även vara tvärtom kanske du tänker? Och visst är det så. En grupp kanadensiska psykologiforskare med Michalak i spetsen presenterade nyligen en studie där försökspersoner som uppmanats att gå med den glada gångstilen i 15 minuter var gladare efteråt än de försökspersoner som gått med den ledsna gångstilen och vice versa. Nästa gång du ska någonstans: gå som att du precis fått världens bästa nyhet. Efter 15 minuter, känn efter om du känner någon skillnad i sinnesstämning.

Motstå soffans dragningskraft

Känner du igen dig i att du lätt struntar i ditt planerade gympass, plötsligt ”inte hinner” till din yogaklass eller ställer in promenaden du bokat med din kompis de dagar du känner dig nere? Om du gör det så är du nog inte ensam. Men faktum är att stanna hemma troligen inte kommer hjälpa dig till ett bättre humör. 2006 publicerades en meta-analys med 158 studier som tittat på sambandet mellan fysisk aktivitet och positiva känslor. Resultatet av meta-analysen var entydigt: träning ökar mängden positiva känslor, håller i sig i minst 30 minuter efter att man slutat röra på sig och fungerar lika bra vid lågintensiv som högintensiv träning. Så nästa gång du känner för att stanna hemma och dra täcket över huvudet, övertyga dig själv om att ta en promenad istället.

Våra experter: Lina Viita som skrivit texten är psykolog på Habitud – Sveriges första psykologiska gym. På www.habitud.se kan du testa på psykologisk träning i vardagen. Där postas dagliga utmaningar för hjärna och hjärta utifrån aktuell psykologisk forskning.