Hösten är här och arbetslivet har kommit igång igen. Nedan följer tre utmaningar från det psykologiska gymmet Habitud för att boosta motivationen och få en mer effektiv arbetsdag.
Utmaningarna är baserade på psykologisk forskning och passar både dig som kämpar med att komma igång efter semestern eller helt enkelt är sugen på att skaffa nya, bättre arbetsrutiner.

Utmaning 1: Rolighetslistan

Har du någonsin hört din farmor säga att du ska börja med det tråkiga? Då kan det vara så att hon hoppas att du ska påverkas av det som professor Premack kunde hitta hos cebusapor: att en rolig uppgift kan fungera som en belöning för en tråkig. Istället för att belöna dig med kaffe, godis och dyra saker kan det funka med kul aktiviteter. Är det roligare att mejla än att ordna med ekonomin? Belöna dig med mejl. Är det roligare att hänga med farmor än att jobba? Belöna dig med farmor. Rangordna dagens uppgifter i rolighetsordning. Börja med den tråkigaste och se hur allt blir roligare med varje uppgift.

Utmaning 2: Arbeta längre än 11 minuter

Det kan ta 25 minuter att få tillbaka fokus efter att ha blivit störd. Det har visat sig i studier av professor Gloria Mark. Hon studerade medarbetare på två amerikanska teknikbolag i över 1000 timmar. Avbrott och sammanhängande stunder av arbete granskades. Resultatet var talande: Varje medarbetare arbetade bara under elva minuter med en uppgift innan de blev avbrutna. Det hjälpsamma tipset till kollegan kan störa dina egna arbetsuppgifter. Men det finns sätt att både ha kakan och att ge bort den. Föreslå att du hjälper dina kollegor under en specifik tidpunkt. Som under eller i anslutning till fikarasten. Då behöver du inte bli störd och kan samtidigt hjälpa till.

Utmaning 3: Jobba som en TV-serie

Att skjuta upp saker är något de flesta av oss gör då och då. Men det finns vägar runt det. Psykologiforskarna Suzanne Greist-Bousquet and Noah Schiffman menade i en studie att vi människor har en tendens att vilja avsluta en uppgift vi påbörjat. När vi inte gjort klart en uppgift tenderar dessutom tankar om uppgiften att tränga sig på, tills vi avslutat den. Det hela kan liknas vid en cliffhanger till nästa avsnitt i en tv-serie. Du kan alltså lura din hjärna att påminna dig om ditt projekt genom att helt enkelt börja lite smått med det. I bästa fall rullar resten av projektet på därefter. Välj ett projekt som du skjuter upp. Börja med det enklaste steget.

Vår expert: Lina Viita som skrivit texten är psykolog på Habitud – Sveriges första psykologiska gym. På www.habitud.se kan du testa psykologisk träning i vardagen. Där postas dagliga utmaningar för hjärna och hjärta utifrån aktuell psykologisk forskning.