Det har gått tre år sedan Shahrzad Kiavash drabbades av en blodförgiftning som tvingade henne att amputera båda underbenen. Föräldrarna tog henne till en psykolog – själv tyckte hon att det var träning hon behövde. I år gör hon en triathlon. Här är hennes tre bästa tips för att motivera sig till träning:

Förhandla aldrig med dig själv! Det är så lätt att soffpotatisen vinner. Packa med dig träningsväskan till jobbet eller vart du tar vägen, så slipper du mellanlanda hemma, där soffan lockar. Träningen, oavsett om du tar en promenad eller ett hårdare löparpass, kan vara en oslagbar frizon från stress och jobbiga tankar.

Sätt upp delmål! Det är en skön känsla att vara nöjd med sig själv. Så även om ditt huvudmål är att springa två mil, kan delmålen dit se helt annorlunda ut. Börja mindre och känn hur peppande det är att klara ett mål och vilken skön känsla det är när det känns dags för ett nytt.

Fyll telefonen med bra musiklistor! Musik är ett grymt sätt att motivera sig. Och det finns musik till all form av träning. Min favoritlåt för styrketräning är No Church in The Wild med Jay Z och Kanye West. När jag tränar spinning brukar jag försöka ta fram känslan av att cykla ute, hur det är när man trampar sig igenom motvinden, och den känslan hittar jag i Tiesto- Adagio for Strings. Min målgånglåt, när jag visualiserar målsnöret framför mig och då jag pressar ut det sista jag har, är med Swedish House Mafia – Greyhound.

Tips! Yurbuds, som tillverkar hörlurar anpassade för idrottare, bjuder på en musiklista med bra pepp musik för löpare. Du hittar den här. Och Shahrzads favoritlåtar finns med på listan!