I vår tävling om en påse med ekologiskt, sockerfritt godis från EcGo har våra läsare kommit med så bra tips på goda mellanmål, fika och snacks så vi måste helt enkelt dela med oss. Det finns så många kreativa alternativ, som verkligen är goda på riktigt. TACK!

Här är några av dem:

Äpple och mandelsmör: ”När sötsuget slår till brukar jag fråga mig varför, är det för att jag är hungrig, törstig eller rent av tristess. Eller är det helt enkelt bara en liten längtan efter något gott? Ibland hjälper det att dricka ordentligt med vatten och borsta tänderna, en god kopp te funkar oftast också. Men ibland vill man helt enkelt ha något sött att stilla suget med och då är äppleskivor med mandelsmör och kanel fantastiskt!”

Yoghurtskål med gott: ”En liten skål med naturell yoghurt, kanel, solrosfrön, linfrön, chiafrön, lite honung eller en liten skopa chokladproteinpulver är för mig världsbäst snacks när jag är hemma.”

Fruktsallad eller mörk choklad: ”Jag tycker oftast att frukt stillar mitt sötsug bra, en riktigt god fruktsallad med massor av olika frukter är oftast mycket godare än en godisskål. Om inte det hjälper så tar jag gärna någon bit mörk choklad.”

Energibollar: ”När sötsuget tar över och blir för stort – så brukar vi ha energibollar i kylen gjorda på dadlar, cashewnötter, kokos samt kakao”.
Redaktionens tips: Testa de här kardemummabollarna! Smakar som bullar, men innehåller bara en massa saker som kroppen gillar.

Kaffe med fika i samma kopp: ”Mitt bästa knep om sötsuget råkat smyga sig på är att röra ner en sked kokosolja i en kopp kaffe, och sedan pudra lite kanel eller kardemumma över, då blir det som kaffe med fika i samma kopp! Och det mättar längre, vilket minskar risken för nytt sug”.

Nötter: ”Mitt knep heter paranötter! Goda, nyttiga, kolhydratfattiga. Själv märker jag att om jag äter något med för mycket kolhydrater – oavsett om det är nyttigt – triggas mitt sockerbehov. Är jag riktigt, riktigt sötsugen, smälter jag 85%-ig choklad och doppar nötterna i. Rosta dem gärna också, då får de en helt annan smak”.
Redaktionens tips: Knäckiga hasselnötter med citron- och rosmarinsmak. Enkelt och jättegott! Hitta receptet här.

Te: ”Jag stillar mitt sötsug med Yogi-teer”.

Banangodis: ”Rulla en banan i kokos eller kakao, skiva och in i frysen”.
Redaktionens tips! Testa Ulrika Davidssons lyxiga bananbiskvier!

Grönsaksdip: ”Om jag är sötsugen tar jag grönsaker som morötter och gurka och skär i stavar.
Till det kan man ha dip som är en blandning av av timjan, gräslök, crème fraiche, senap
och salt. Gott!”

Grymmaste, nyttigaste chipsen: ”Grönkålschips är något jag nyligen vågat prova. Trodde verkligen inte det skulle vara så gott som det faktiskt är”.
Redaktionens tips! Hitta bra recept på grönkålschips hos Sassa Asli.

Sötpotatis: ”Mitt bästa tips mot sötsug är att rosta sötpotatis skivor i ugnen och sen äta som kex/chips med kokosolja, mandelsmör, cashewsmör eller smör och ost på. Underbart gott och kokosolja är toppen mot sötsug!”