Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 21: Stressad i juletider? Håll en hand

Hanterar du julstressen med ensamtid? Länge har forskare trott att hjärnan vilar bäst när vi är ensamma och inte aktiverar oss. Fel, menar James Coan, biträdande professor i klinisk psykologi. Hjärnan återhämtar sig som mest effektivt när vi är i trygg samvaro med andra. Coan har bland annat låtit försökspersoner utsättas för milda elchocker under tre förutsättningar: ensamma, medan de håller en främlings hand, eller medan de håller sin partners hand. James kunde se att när försökspersonerna är ensamma och chockas reagerar stora delar av deras hjärnor, medan när vi håller en främlings hand får vi ett lägre stresspåslag. Allra bäst fungerar det när vi får hålla hand med en person vi verkligen håller kär.

Utmaning: Om du är stressad nu i jul, stanna upp och håll hand med en person som står dig riktigt nära, eller om du vågar, med en främling. Kanske någon som ser stressad ut i julklappsrushen?

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!