Att vara känslig mot gluten är mycket vanligare än vad många tror, just nu går det dock en trend i att ta bort gluten, vilket du bör vara medveten om du sållar bland det som skrivs om ämnet.
Kanske är det så att de flesta av oss skulle må bättre av att äta MINDRE gluten, men… behöver vi ta bort det helt?
Testa istället att dra ner på det gluten som du ändå lätt kan byta ut mot andra alternativ, men njut av en bulle eller två någon gång – ge själen lite näring.

Tänk såhär:
Har du problem med uppsvullen mage, gaser, magont, eller kanske ledbesvär, ont i kroppen, dålig hy och mycket inflammationer. Ja då kan gluten vara boven och det vara värt att testa att vara helt glutenfri.
Mår du tipptopp – rock on, ät varierat och näringsrikt precis som du förmodligen redan gör.
Mittemellan? Dra ner och se om du märker någon skillnad.

Gluten finns i mat med vete, råg och korn, här är 5 glutenfria alternativ till din vardagsmat för dig som vill dra ner på eller helt skippa gluten.
Bovete: Är trots namnet en ört som är både näringsrik och glutenfri. Använd istället för bulgur, couscous etc eller koka gröt på det.
Ris: Glutenfritt och snällt mot magen. Naturella riskakor med lite avokado, färsk basilika, tomat och örtsalt slår vilken ostmacka som helst.
Bönpasta: Pasta gjort på svarta bönor och sojabönor finns numera i välsorterade mataffärer. Smakar inte pasta, men ger god konsistens och tuggmotstånd tillsammans med en god pastasås.
Rotfrukter: Rosta, koka, gör rösti, soppa, puré, mos eller råriv. Så näringsrikt och godaste gott.
Mjölsorter: Testa att baka ditt bröd – både sötbröd och matbröd – med soja-, majs, quinoa-, mandel- eller bovetemjöl. Fungerar finfint!