Bryta upp en relation, byta jobb, ändra sina matvanor – ibland behövs en nystart. Men det som på pappret ser självklart och enkelt ut är inte alltid så. Det kan vara svårt att veta hur tusan man ska hitta kraften och motivationen att göra den nödvändiga eller önskvärda förändringen – och få den att bli mer än ett lite skakigt försök som tonar ut efter bara ett par veckor.

Peter Hassmén, författaren bakom boken Nystart! – Din väg till ett bättre liv, är professor i pyskologi vid universitetet i Canberra, Australien. Han hade just gjort två stora förändringar i sitt liv – genomgått en skilsmässa och flyttat till Australien – när han insåg att många fler kunde ha nytta av de verktyg han använde sig av för att motivera sig att ta nya steg i livet. I boken ger han handfasta råd och övningar som hjälper läsaren att hitta sin väg mot en ny start.

Hur vet man att det är dags för en nystart?
– Antingen kan den utlösande faktorn vara en särskild händelse, som att man blir arbetslös eller att man skiljer sig. Men för många är det en känsla som smyger sig på. Kanske är det vänner eller personer i ens nära omgivning som ser att man fastnat och undrar om det inte är dags att göra något nytt.

Peter Hassméns råd för en nystart som håller:

1) Skapa utrymme för att tänka! Ta en långpromenad, eller gå till ett kafé och fundera över hur livet ser ut just nu. Vad är bra, vad är mindre bra? Vad vill JAG förändra? Det första steget handlar om att bli medveten om sina tankar och känslor. Först då är det möjligt att formulera mål för förändringen och agera.
Självinsikt är det viktigaste verktyget för att göra en lyckad nystart.

2) Sätt upp realistiska mål och delmål! Smarta mål lägger en bra grund för uthållig motivation. Tänk att målen ska vara specifika och konkreta, mätbara, realistiska och attraktiva.

3) Var beredd på motstånd från omgivningen! Alla gillar inte förändringar. Man vet ju vad man har men inte vad man får. Men det ska inte vara ett problem så länge du har koll på punkt 1 och 2.

4) Sträva efter balans i livet! Balans mellan ansträngning och återhämtning, balans mellan vilja och vila. Det gäller att brinna men inte brinna ut. Förändringar kan ta på krafterna.

5) Inse att alla förändringar känns osäkra och ibland skrämmande! Att agera trots rädslan är nyckeln till en positiv förändring.

6) Se möjligheterna! Det är lätt att se allt som står i vägen för en förändring. Risken med det är att vi aldrig kommer till skott. Fokusera i stället på vad förändringen kommer att ge dig. Med en positiv inställning kommer du långt!

Vår expert: Peter Hassmén är professor i psykologi vid University of Canberra i Australien. Hans specialområde är idrottspsykologi och förutom Nystart! ligger han också bakom böckerna Idrottspsykologi och Idrottsledarskap.