Är du en sådan som ständigt vill tugga på något? En sådan som har svårt att sitta framför datorn med koncentrationen i behåll om du inte har något ätbart i närheten? En sådan som ser snacks som helgens höjdpunkt?
Ulrika Hoffers senaste bok, Supersnacks och fler smarta sötsaker, är späckad av recept som du behöver – recept på snacks som innehåller bra saker och som dessutom inte behöver ett försvarstal innan de ställs framför barnen – de är nämligen goda.

Hur har du valt ut recepten?
De är baserade på råvaror som har dokumenterat hälsosamma effekter: grönsaker, nötter, frön, baljväxter, bär och grova gryn, som på olika sätt tillretts på ett sätt för att ge salt, krispiga snacks, mättande mellanmål och sunda sötsaker. Förhoppningsvis kan de öka vår lust att välja sunda råvaror vid fler tillfällen, där det annars är lätt att ta till sockergodis, friterade chips och andra alternativ som vi bör minska intaget av markant.

Varför ville du göra den här boken?
När jag skrev Smarta sötsaker blev den mottagen med öppna armar och översatt och utgiven i fem andra länder. Det var tydligt att det finns många som vill ha inspiration till sundare alternativ även till de tillfällen som annars ofta förknippas med mindre sunda alternativ. Men tanke på att halva befolkningen är överviktig och vi sätter i oss 16 kilo godis per person och år, så var det upplagt att dela med sig av alla de recept jag har utvecklat för den som – liksom jag själv – både vill göra sunda val OCH har svårt att tänka sig ett liv utan salt, knaprigt, sött och snaskigt.

Vad ÄR egentligen smarta sötsaker?
Smarta sötsaker och supersnacks är snask och snacks som smakar gott och samtidigt ger kroppen näringsämnen den behöver; sunda fetter, protein, grova kolhydrater, vitaminer, mineraler, tarmvänliga fibrer och antioxidanter.

Hur mycket krut lägger du själv på snacks, mellanmål och sötsaker i din vardag?
Det varierar kraftigt. Just nu är jag lite mätt på snacks efter alla testomgångar, allt finslipande och fotande. Men jag gör olika varianter av kålchips minst en gång i veckan. Och så har jag alltid frysen full av bakade saker och små godbitar. Recepten i boken är ganska icke-krävande tidsmässigt, om man ser till den tid det tar att fixa i köket, även om de behöver längre tid i ugnen för att torka till rätt knaprig konsistens. Generellt tycker jag att det är en fördel med snacks som tar lite tid och som vi har ett förhållande till, så att vi i större utsträckning kan uppskatta det vi äter. En påse chips på 300 gram ger dryga 1500 kalorier, och det är nästa hela dagsbehovet för en vuxen kvinna. Det är lätt at glömma det när man köper en påse för 20 kronor på väg hem från jobbet på fredagkvällen…

De här recepten ur Ulrika Hoffers bok Supersnacks och fler smarta sötsaker hittar du i bloggen Healthy Dinner:

Mandelkex med rosmarin till fredagsmyset

Nyttig smulpaj med hallon

Saftig chokladkaka med rödbetor och mandel

Peanut treats

Citronkaka med gurkmeja

Vår expert: Ulrika Hoffer är kostrådgivare, journalist och författare till Råsmart familj och Smarta sötsaker, samt Good moon food. Hon anlitas ofta som föreläsare och håller matlagningskurser. Mer om, och av Ulrika Hoffer här.