Välkomna till  del 3 av månadens tema: Stillhet. Idag får du Sofia Sivertsdotters bästa råd om hur du skapar ett mer stillsamt och stressfritt liv.

1. Identifiera dina topp 5 triggers vad gäller stress och oro. Platser, aktiviteter, projekt, relationer, ljud, beteenden, situationer… Och motsatt: Vad eller vem ger dig alltid en känsla av lugn?

2. Identifiera vilka av dina stressorer som du 1) kan göra något åt och 2) vilka som ligger utanför din kontroll. Fokusera endast på de förstnämnda och hitta två små justeringar du kan göra denna månad för att skapa ett större lugn och en större trygghet i livet.

3. Tydliggör dina 3 mest framträdande personliga grundvärderingar. Vad är allra viktigast för dig i livet för att du ska må bra och känna dig allra mest som dig själv? Trygghet? Frihet? Äventyr? Hälsa? Glädje? Natur? Familj? Skönhet? Rörelse? Fundera på vad du älskade att göra som liten, vilka böcker och artiklar du dras till och vilka orättvisor som upprör dig allra mest – där hittar du dina värderingar. Fundera också på vad du saknade när du mådde dåligt senast. Förmodligen hade du kört över dina grundvärderingar då.

4. Tydliggör din vision för nästa år. Vem vill du vara? Hur vill du leva? Vad vill du ägna dina dagar åt? Vad vill du bli fri ifrån? Vad vill du vara eller göra mer av? Hur ser en ideal tisdag ut? Rensa bort det som inte är i linje med visionen och hedra det du vet att du innerst inne drömmer om. Ju tydligare dina värderingar och din långsiktiga vision är, ett desto större lugn i nuet eftersom du vet vem du är och var du är på väg.

5. Hitta en objektiv partner som vill ditt absolut bästa och som inte har någon egen agenda i ditt liv. En terapeut, mentor, coach, präst eller personlig rådgivare. Någon som ser dig utifrån och som kan upptäcka blinda fläckar och stressfaktorer som du själv missat. Denna någon kan i bästa fall ge en känsla av ”hem” och att ”tillsammans klarar ni precis vad som helst”. En stilla och äkta relation som kan ge en glimt av en äkta universell och medmänsklig tillhörighet.

6. Skapa en plats i hemmet tillägnad stillhet, eftertanke och meditation. Plocka bort allt som stressar och lyft fram det som ger en känsla av lugn. Hitta en meditationsform som passar dig och ägna den en liten stund varje dag. Det viktiga är inte vilken typ av meditation du väljer, det viktiga är att du blir den trogen och prioriterar den före allt annat så att ”allt annat” kan få ta del av en grundad och närvarande version av dig.

Läs mer av Sofia Sivertsdotter i hennes blogg!