INSPIRATION & MOTIVATION

SUGAR ADDICT? – SÅ BLIR DU AV MED SOCKERSUGET NATURLIGT

DSC_0593
Är du trött på att ha ett konstant sockersug och har en önskan om att ta kontroll över det söta begäret? Ta då en titt på mina tips nedan!

Att raffinerat socker och konstgjorda sötningsmedel inte är bra för oss i stora mängder, är inget nytt. Även om det här inlägget inte handlar om att svartmåla mat, vill jag ge dig möjligheten att bli fri från något som du kanske anser gör mer skada än vad det ger glädje och hälsa. Vi vet idag att det raffinerade sockret har starka kopplingar till många av dagens moderna sjukdomar och att det i tillägg skapar beroenden som är svåra att bli av med. Socker är som sagt oerhört beroendeframkallande och skadligt i stora mängder. Idag är det inte bara i godishyllan som vi hittar sockret, men också i den ”vanliga” maten som konsumeras.

Visst gillar vi positiva kickar i livet, men oftast är sockerkickarna i godiset, kakorna, läsket väldigt kortvariga. Hjärnans belöningssystem reagerar snabbt och ger oss en känsla av välbefinnande, för att sedan sjunka lika snabbt igen och få oss att vilja ha mer. Och mer.

Det handlar om att bryta mönster och skapa nya relationer till bättre alternativ. Mindre av det hårt processade och mer av det naturliga som gör kroppen glad! Även om det kan upplevas tufft i början blir det lättare med tiden, det handlar om att få in nya rutiner och äta det kroppen mår bra av. Jag skulle dock vilja förtydliga min syn på balans och med det inte dra svarta sträck över fikabullar eller annat. Dock skulle jag vilja tro att fler i framtiden kommer välja samt njuta av socker och glutenfria bullar!
Untitled
Min bestie Sara utanför en söt butik i Barca…

Sockerfria tips

☆ Kör en sockerfri period, där du utesluter raffinerat socker under en bestämd tid. Förbered dig mentalt och gå in med en positiv inställning!

Starta perioden med en utrensande detox. Få hjälp med att följa en plan som ger dig verktygen till att ta dig vidare och skapa hållbara rutiner även efter detoxen. 

Ät ren mat regelbundet och undvik att hamna i situationer där du lätt tar dig något sött.

Väldigt mycket sitter i huvudet. När suget knackar på axeln är det viktigt att du sysselsätter dig med annat.

Börja dagen med en mättande smoothie (gärna grön!).

Rensa kylskåpet och köket på allt som är sött. Det du har hemma kommer du också att äta. Se till att ha bättre alternativ i skåpen.

Vissa behöver också avstå från frukt till en början och speciellt torkad frukt. Satsa istället på tranbär som kan hjälpa mot sötsuget.

☆ Läs noga på etiketterna i matbutiken och intressera dig för vad du stoppar i munnen. Ju längre lista av ingredienser, ju mer sannolikt är det att det finns någon form av socker i produkten.

Drick ett glas vatten med pressad citron, äppelcidervinäger eller grapefrukt. Dels fyller vattnet ut magen och dels gör syran att sötsuget dämpas.

☆ Byt ut stärkelserik mat samt gluten och mjölkprodukter som gör att blodsockret stiger snabbt och ersätt med mer fiberrika och mättande råvaror. Se också till att frossa i grönsaker!

Ta en bit mörk, besk choklad med hög kakaohalt. Med tiden kommer du märka att dina smaklökar ändras i takt med att kroppen rensas för socker och helt plötsligt smakar riktigt mörk choklad gott! Undvik mörk choklad om du har ett okontrollerat beroende av socker och om du anser att det triggar dig till att äta mer. 

Nu kan ni också få hjälp med att klickstarta er sockerfria period med ett 2 veckors detox-upplägg. Skicka iväg ett mail till info@sassaasli.com för mer info! 

Lycka till!
Xoxo, Sassa

Please use Google translate, here. 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply