Moa Tips & trix Yoga

Så lär du dig att stå i brygga

brygga

Bakåtböjningar öppnar upp framsidan av kroppen. Många av oss sitter mycket framför datorn och är stela eller framåtroterade i bröst och axlar. Yogapositioner som bryggan kan hjälpa till att öka rörligheten, ge en energiboost och släppa på stress och spänningar. Bakåtböjningar kan därför ibland få olika känslor att bubbla upp till ytan. Det stärker även handleder, armar, ben, rumpa, rygg och mage.

Så hur gör man då för att stå i brygga? En rolig men även ganska utmanande och kraftfull position som kräver såväl styrka och rörlighet som modet att böja sig bakåt vilket många kan tycka är lite obehagligt, vi vill ju skydda vårt bröst och strupe mot inkräktare som attackerande lejon. Om du inte är van vid bakåtböjningar kan en halv brygga vara en bra förberedelse för att bygga upp styrka och rörlighet. I början kan det vara svårt att komma upp i en hel brygga just för att musklerna på framsidan av kroppen är stela – de är ju så vana att böja sig åt andra hållet.

brygga

Värm upp och välj en plats där du har bra grepp (helst något mer bekvämt än en stenhäll, som en yogamatta). Jag tycker om att vara barfota för att inte glida.

Så står du i brygga:

  1. Lägg dig på rygg och placera fötterna höftbrett isär nära rumpan, se om du når hälarna med fingertopparna.
  2. Placera händerna bredvid huvudet, med fingrarna riktade mot fötterna och hela handflatan i marken.
  3. Andas ut och pressa händer och fötter mot marken. Andas in och rulla upp längs ryggen så att du börjar lyfta höfterna och kan placera toppen av huvudet mot marken.
  4. Ta ett nytt andetag, sträck på armarna och benen upp i bryggan. Pressa ner händer och fötter och försök hålla kvar knäna höftbrett genom att rotera låren inåt.
  5. Låt huvudet vara avslappnat. Ta några andetag och känn hur det öppnar upp bröstet.
  6. Gå försiktigt ner samma väg – böj armarna, lägg försiktigt ned huvudet och rulla ner längs ryggraden. Ligg kvar och vila en stund.

stå i brygga

När du känner dig stabil i bryggan kan du experimentera med olika variationer som att lyfta hälarna, flytta in händer och fötter eller försiktigt lyfta ett ben – det är en utmaning! Jag har precis lärt mig men det har tagit mycket övning. Viktigt att låta det ta sin tid för att inte skada sig.

Undvik bryggan om du till exempel har ryggskador, hjärtproblem eller problem med blodtrycket. Och kom ihåg att det ska kännas kul och spännande, pressa inte dig själv och det ska absolut inte göra ont. Ta det steg för steg!

Vad känner du inför att stå i brygga?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply