Event Mat Vegetariskt

Nu bli det lättare att handla vegetariskt

vegetariskt

Idag är nästan varannan svensk flexitarian och äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan*. Allt fler handlar vegetariskt (försäljningen av vegoprodukter ökade med nästan 50 procent på Hemköp i Stockholm förra året). 27 procent av svenskarna skulle även välja mer vegetariskt om det fanns vegetariska alternativ bredvid de animaliska produkterna i butiken. Det tycker jag känns lovande för framtiden, såväl ur ett hälso- som miljöperspektiv.

Därför satsar nu Hemköp på vegetariskt och veganskt. Idag invigdes nya Hemköp Åhléns City och jag var inbjuden på en presslunch för att titta på den nya butiken. Där fick vi bland annat smaka på den här vegetariska sushin. För att göra det enklare för konsumenten att välja vego framför kött har de ökat de vegetariska alternativen, placerat alla proteinkällor tillsammans och uppmuntrar till att välja de vegetariska alternativen. Falafeln bredvid köttbullarna, halloumiburgarna bredvid köttfärsen och veganska pålägg sida vid sida med pastejen.

Thomas Gäreskog som är vd på Hemköp berättar att det här är startskottet för en ny inriktning för Hemköp. De vill uppmuntra till mer hållbara val och där är vegetarisk mat en viktig del. De börjar även med pant på plastpåsar. Konceptet kommer sen att tas vidare till fler butiker.

*Undersökning av Sifo på uppdrag av Axfood.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply