Monthly Archives

juli 2017

Moa testar Yoga

SUP Yoga i Stockholm

SUP yoga

Med SUP Yoga utmanar du balansen och får en speciell upplevelse av att flyta på vattnet. Jag trodde att jag skulle trilla i minst en gång, men icke. SUP-brädan är mer stabil än man kan tro.

I helgen testade jag och Emma SUP Yoga på Stockholm SUP vid Smedsuddsbadet i Rålambshovsparken. När vi  först klev på deras stand up paddleboards var det på svajiga ben vi paddlade omkring. Men det är häftigt hur snabbt kroppen anpassar sig och finner mer balans. 1,5 h senare hade vi kört en yogaklass med allt ifrån enbent hund och bakåtböjningar till att våga blunda.

Alla kopplade in sig på den här flytande ”stjärnan” för att inte flyta iväg. Om du vill testa kör de SUP-yoga tre gånger i veckan nu i augusti (här finns mer info).

Stockholm SUP

Passet hölls i den här vackra viken omringad av grönska. Efteråt var jag tvungen att se om jag skulle klara ett huvudstående på brädan, det kändes så långt borta innan passet. Men, det gick efter ett par vingliga försök.

SUP headstand

Skönast av allt var att ligga i savasana i slutet av passet och bara flyta. Andas, doppa armarna i vattnet och känna solen värma hela den uppmjukade kroppen.

Namasté

Läs även: Här kan yoga utomhus i Stockholm!

Hållbar livsstil Intervju Psykisk hälsa Tips & trix

Holistic Stories skapar helhetsperspektiv på vård och hälsa

Holistic Stories

Många med mig upplever att hälso- och sjukvården inte når hela vägen fram. Jag vill tipsa om en plattform och community som vill förändra detta, Holistic Stories.

Holistic Stories startades av dessa två underbara tjejer som jag lärt känna, Karin och Malin. De är hälsojunkies, utbildade sjuksköterskor och Malin jobbar även som yogalärare. Med ett starkt intresse för alla dimensioner av hälsa (även de som går utanför den traditionella, västerländska vården) vill de integrera det bästa av två världar. I Holistic Stories Facebookgrupp delar de och medlemmarna kunskap och egna erfarenheter för ökat välmående. Spana in gruppen här! På en sajt som lanseras inom kort kommer de utöver verktyg och inspiration till bättre hälsa även att berätta människors livshistorier.

Jag passade på att ställa några frågor inför lanseringen.

Varför behövs en helhetssyn på hälsa?

För oss är det självklart att alla dimensioner av en människa hänger ihop. Att prata om den svenska sjukvården skulle troligtvis ta en hel dag. Men kortfattat upplever vi att man av många anledningar, bland annat genom brist på tid och resurser, inte ser bakgrunden till varför patienter mår som de mår. Att man ofta släcker bränder utan att ta reda på bakomliggande orsaker. Förskrivningen av värktabletter, antidepressiva och lugnande läkemedel har aldrig varit så hög som nu och sjukskrivningarna ökar och ökar. Trots detta är det alltför få som får den hjälp de behöver utan fastnar i långa väntetider.

Vi förespråkar inte på något sätt att mediciner, akut- , sluten-  och öppenvård ska ersättas med alternativa behandlingar, men tror att man kan göra stora arbeten förebyggande och efterbehandlande för att undvika att människor blir sjuka. Det skulle spara både tid, pengar, arbetsbelastning och framför allt ohälsa.

Vad upplever ni är den största utmaningen för många kvinnor i dag?

All den press utifrån som i sin tur leder till stress, utbrändhet och psykisk ohälsa. Det är tufft att vara kvinna idag. Vi har alldeles för många normer att leva upp till och det är en stor utmaning att hitta balans. Att göra karriär och samtidigt skapa perfekta hem, uppfostra barn, träna och lägga mycket tid på socialt umgänge. Att vara stark men ändå mjuk, smal men ändå kurvig, självsäker men ödmjuk, hälsosam men ändå unna sig. Krav som inte fanns för ett antal år sedan.

Sociala medier och vetskapen om att “du kan göra vad du vill” bidrar såklart. Vi är konstant tillgängliga och nås oavbrutet av budskap om hur vi bör se ut och leva för att bli mer fullbordade. Vi tycker det är så hemskt att det ska behöva se ut såhär och att så många kvinnor, både yngre och äldre, mår dåligt. Vi kommer fokusera mycket på kvinnorelaterade frågor och prata mycket om stress och psykisk ohälsa. Det är ofrånkomligt med tanke på hur samhället ser ut idag.

Vilket val har varit extra värdefullt för er egen hälsa?

Det har varit väldigt avgörande för oss båda att lära oss lyssna mer på våra kroppar. Det går inte längre att ånga på utan att känna efter. Det har gett oss många vinster att stanna upp då och då och inse vad som faktiskt är viktigt.

Vi är båda glutenintoleranta och kom fram till det efter år av problem med magen och inflammationer i kroppen. En glutenfri kost har därför varit ganska avgörande för vårt välmående. Malin har även hypotyreos (rubbningar i sköldkörteln) och genom medicin och olika behandlingar mår hon nu så gott som bra i det. Yogan är en annan sak som hjälpt oss på många sätt, både fysiskt och mentalt.

 

Har du en historia eller erfarenhet att dela med dig av som kan hjälpa andra? Hör gärna av dig till Malin eller Karin på malin@holisticstories.com eller karin@holisticstories.com.

Forskning Moa Psykisk hälsa Tips & trix

8 beteenden hos de gladaste människorna

the how of happiness

50 procent av vår lyckonivå är genetisk. 10 procent beror på omständigheter som jobb, ekonomi, boende, kriser etc (även om vi generellt sett tror att detta påverkar vår lycka mer). Den goda nyheten är att hela 40 procent av vår glädje och lycka kan vi påverka genom våra intentioner och beteenden. Detta enligt forskning på området som sammanställs i boken The how of happiness av Sonja Lyubomirsky.

Det finns åtta beteenden som karaktäriserar de personer med högst nivåer av glädje i deras studier. Något att inspireras av!

  1. De ägnar mycket tid åt sin familj och vänner, de vårdar och njuter av relationerna.
  2. De uttrycker tacksamhet över det de har.
  3. De är ofta de första att erbjuda hjälp till medarbetare och förbipasserande.
  4. De övar på att vara optimistiska när de fantiserar om framtiden.
  5. De njuter av livets nöjen och försöker leva i nuet.
  6. De har gjort träningen till en vana, en eller flera gånger i veckan.
  7. De är djupt engagerade i livslånga mål och ambitioner. Som att bekämpa orättvisor eller lära sina barn sunda värderingar.
  8. Deras hemliga vapen är att hantera utmaningar med balans och styrka. Även de gladaste människorna upplever stress, kriser och tragedier som påverkar dem starkt känslomässigt.
Moa Yoga

”Jag är för stel för yoga” – så kommer du igång

för stel för yoga

Ofta när jag pratar med vänner och bekanta om yoga så är det många som har en önskan om att testa yoga men känner att de är stela eller inte tillräckligt smidiga och därför avstår. En vanlig fråga är, finns det ingen yoga för oss som är osmidiga?

Jag förstår den funderingen helt. Det gör mig även lite ledsen att så många nyfikna känner sig ”utestängda”. Ofta är yogabilder tagna i utmanande positioner. Bilder som valts ut för att de ser extra häftiga, fina eller roliga ut. Bilder som nog i de flesta fall inte alls symboliserar hur större delen av passet såg ut. Det har jag själv varit med och bidragit till.

Yoga är för alla och går att lägga på exakt den nivå där du befinner dig idag. Såväl nybörjare och smidig som ett kylskåp som erfaren yogalärare. Så svar på frågan: Du behöver inte vara det minsta smidig för att yoga (men du kommer troligtvis att bli det efter ett tag)! På samma sätt som att vi inte behöver vara snabba för att börja springa. Det fina är att det alltid går att vila när som helst under ett pass. Att ligga i savasana (på rygg med armar och ben ut) eller i barnets position (som en liten boll) och bara andas är nog så värdefullt. Bilden här ovanför visar en av de stunder som betydde mest för mig under yogaeventet tidigare i veckan.

Och det finns så mycket mer än rörligheten som yogan ger. Som att bygga styrka, bättre balans, minskad stress och framförallt en ökad närvaro. Här listar jag 10 vinster med att börja yoga som jag upplevt.

Ni som är sugna på att testa, gör det! Utgå från dig själv och jämför dig inte med de andra på klassen. Någon kanske är överrörlig eller har tränat i tio år för att komma dit den är idag. Min upplevelse är att de flesta är så fokuserade på vad de själva gör under passet att de inte kan kolla runt en massa på vad andra gör. Många yogalärare uppmanar även till det.

Ett utmärkt sätt att testa är även att yoga på egen hand hemma. Det är så jag själv började och gör för det mesta. Ibland i fem minuter, ibland i en timme. Jag har tipsat många gånger tidigare om Adriene, följ henne på Youtube och du har en grym start om du vill börja utforska yoga. Ett annat tips är Yogobe som har en mängd yogapass på svenska för alla nivåer.

Lycka till!