Forskning Löpning Moa

Runners high – så gör du för att bli hög på löpning

runners high

Tänk dig ren eufori. Du känner ingen värk. Alla sinnen är mer intensiva och det känns som att du kan springa hur långt som helst. Det är det häftiga tillståndet Runners high. En intensiv form av träningsglädje. Många har hört att man kan bli hög av att springa, långt färre har upplevt det. Hur blir man egentligen hög på löpning?

När jag sprang Tough Viking för några år sedan gjorde jag illa min ena arm. Det lustiga är att jag inte ens vet hur. När jag tog av mig tröjan var hela överarmen som ett mörkt blåmärke och först två månader senare var armen återställd. Men i stunden kände jag ingenting.

På 70-talet upptäckte forskare att kroppen producerar endorfin vid träning, ett ämne som liknar morfin och som även det kan stilla smärta och skapa eufori. Utöver kroppens eget morfin ökar även nivåerna av cannabinoider (som även finns i cannabis) hos personer som har sprungit. Endocannabinoiderna är smärtstillande ämnen som kroppen själv producerar. Och precis som för endorfiner har dessa särskilda mottagare i vår hjärna.

Exakt hur Runners high fungerar debatterar forskare fortfarande om. Mest troligt verkar vara att det beror på flera faktorer och att både endorfiner och endocannabinoider spelar en viktig roll. Vissa forskare menar även att ökade nivåer av dopamin och serotonin liksom ökad kroppstemperatur bidrar till den euforiska känslan.

Jag tycker det är så spännande och tog reda på mer.

Hur får man Runners high?

  • Du behöver springa (eller utöva annan konditionsträning som t ex rodd eller cykling) i minst 45-60 minuter.
  • Håll ett utmanande men inte alltför intensivt tempo. Det ska ju kännas bra!
  • Om du springer regelbundet är chansen större. Hjärnan utsöndrar nämligen mer endorfin ju mer långsiktigt du tränar.
  • En studie har även visat att produktionen av endocannabinoider är tre gånger högre på morgonen.
  • Det krävs cirka två månaders träning för att mängden endorfiner i blodet kraftigt ska öka vid löpningen (även om det inte är en garanti för att uppnå Runners high).

Visste du att vid löpning i högt tempo skapar kroppen endorfiner motsvarande en morfinspruta i samma dos som ges vid benbrott? Häftigt! Det tycker jag man kan se vid målgången på lopp. Människor som springer in i full fart med spänstiga steg kan strax efter, när endorfinerna klingar av, knappt halta därifrån med olika skador och skavsår som plötsligt gör sig påminda. I boken Hjärnstark som jag skrev om tidigare beskriver Anders Hansen att den här smärtdämpande lyckoeffekten troligtvis lever kvar från när människan jagade byten långa sträckor för överlevnad.

Jag har upplevt tillfällen när jag kommer in i en andra andning och orkar höja tempot i löpningen. Det har funnits tillfällen när jag inte känt någon smärta fastän jag fått en skada och jag kan ibland bli euforisk vid träning vilket ju är helt underbart. Jag vet inte om det har varit Runners high, det spelar egentligen ingen roll. Oavsett om man får Runners high eller inte, så är det fina att alla som springer får ta del av de positiva effekterna.

Har du upplevt Runners high någon gång?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Rebecka
    8 juni, 2017 at 16:26

    Jag har precis börjat springa för första gången i mitt liv (borträknat idrottande som barn), så nej 😉 Dessutom har jag åkt på en envis förkylning så jag kommer inte riktigt igång med att springa ordentligt ännu… Men tills jag blir frisk hänger jag runt och inspireras till träning på bloggar som din 🙂 Och hoppas på att få uppleva Runners high någon gång framöver, när jag börjar komma upp i längre distanser. Tack för att du inspirerar 🙂

    • Reply
      Moa
      9 juni, 2017 at 07:11

      Tack så mycket Rebecka, vad glad jag blir att du gillar bloggen! 🙂 Hoppas din förkylning ger med sig snart och att du, oavsett Runners high eller inte, får njuta av löpningen sen 🙂

    Leave a Reply