Monthly Archives

april 2017

Forskning Hållbar livsstil Moa Psykisk hälsa

7 sätt som rörelse förbättrar din hjärna!

foto unsplash

Vår hjärna kräver rörelse för att fungera optimalt och inte åldras i förtid. Vi känner väl till rörelsens betydelse för att minska risken för övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar osv. Men ännu viktigare är rörelsens betydelse för vår hjärna. För vem vi är, hur vi tänker, hur vi mår och uppfattar världen. Det viktigaste vi har.

Nyligen släppte Folkhälsoinstitutet en rapport som visar att 51 % av alla svenskar mellan 16-84 år nu är överviktiga eller feta. Likaså ökar den psykiska ohälsan och stillasittandet i Sverige. Något behöver göras på en samhällsnivå. Nu.

Orättvist nog är det ofta när vi skulle behöva rörelsen som mest som motivationen är som lägst. Och det kan vara supersvårt att ändra känslor eller tankar inför något. Det vet jag själv inte minst från min erfarenhet av utmattning och depression.

Jag har precis läst ut boken Hjärnstark, hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen, överläkare i psykiatri, som berör exakt det här ämnet. Så mycket intressant fakta! Ur boken lyfter jag här 7 vetenskapligt bevisade sätt som rörelse stärker din hjärna (framförallt genom konditionsträning). Så pass att det kan kallas en mental uppgradering.

  1. Ökad kreativitet. Albert Einstein, Beethoven, Charles Darwin och Steve Jobs hade en sak gemensamt. De använde medvetet träning för att öka sin kreativitet och skaparförmåga. Enligt en studie vid Stanford förbättras förmågan att komma på nya idéer med 60 procent hos de som promenerar jämfört med de som är stillasittande. Effekten håller i sig upp till ett par timmar.
  2. Mindre stress, oro och ångest. Under träning utsöndras stresshormonet kortisol för att sedan sjunka till lägre nivåer än du hade innan träningspasset. Om du tränar regelbundet kommer kortisolnivån att öka allt mindre, även när du stressas av andra orsaker än träning. Träning och promenader har även en förebyggande effekt mot oro och ångest.
  3. En mer effektiv hjärna. Rörelse stärker kopplingen mellan hjärnans olika lober och gör så att hela organet arbetar mer effektivt. Du tänker snabbare och får bättre minne.
  4. Bättre koncentration. Så lite som 5 minuters (!) rörelse med högre puls förbättrar koncentrationen och minskar ADHD-symtom visar en studie på barn. Även för oss vuxna gör rörelse att nivåerna av dopamin ökar och stabiliseras. Förmågan att ta initiativ, planera uppgifter och hålla koncentrationen stärks.
  5. Högre intelligens. Vi blir smartare om vi rör på oss. Bättre kondition kopplas till högre resultat på IQ-test som mäter flera olika typer av intelligens. Särskilt starkt är sambandet mellan kondition, logiskt tänkande och ordförståelse.
  6. Lyckligare och piggare. Rörelse hjälper mot alla former av nedstämdhet och kan vara lika effektivt som medicin vid depression visar flera studier. Regelbunden träning kan göra oss gladare, mindre cyniska och få oss att uppleva större samhörighet med andra människor.
  7. En yngre hjärna. En aktiv vardag bromsar åldrandet av hjärnan. Hjärnans delar hippocampus och frontalloben krymper under livet, men fysisk aktivitet minskar krympningen och kan till och med göra att hippocampus växer till. En daglig promenad på 20-30 minuter minskar risken för demens med hela 40 procent.

Och det här är bara ett litet urval av alla de positiva effekter som rörelse har på vår hjärna.

Hur mycket rörelse behöver hjärnan?

Det varierar beroende på vilken effekt man vill uppnå och vilken funktion i hjärnan man vill stärka. När man i boken slagit ihop all forskning om hur motion påverkar hjärnan så fungerar konditionsträning bäst. Optimalt verkar vara att springa (eller få upp pulsen ordentligt) minst 30, gärna 45 minuter, tre gånger i veckan och att röra på sig varje dag. All rörelse är bättre än ingen. En enstaka löprunda eller promenad hjälper också och ger direkt mer blod till hjärnan. Efter ett halvår märker du däremot den största förändringen när det bildats fler nya hjärnceller, nya blodkärl och kopplingsmönstret mellan hjärnans olika delar hunnit stärkas.

Till sist…

Träning och rörelse är inte mirakelmedicinen för allt (men för mycket). Mår man riktigt dåligt så behöver man söka vård. Prata alltid med en läkare vid t ex utmattning. Just där och då kan 10 min lugn promenad vara tillräckligt hög ansträngning. Jag ska beröra det här mer snart framöver och hur jag själv gör. Men oavsett vem du är så påverkar rörelse anpassat till var du befinner dig nu positivt. Har du svårt att komma igång och vill/bör få in mer rörelse i din vardag är ett tips att inte vänta på den ultimata motivationen. Tankar och känslor kommer att ändras och lusten till att röra dig kommer att väckas i och med att du ändrar beteendet. Rör dig på det sätt du tycker känns mest tilltalande.

Vad är era tankar kring träning och rörelse för hjärnans skull?

Forskning Mat Moa Moa testar

Hydrolyserat kollagen för bättre hy och leder?

hydrolyserat kollagen

Många av oss har nog hört att minskad kollagenproduktion spelar en roll i hudens åldrande. Hur många hudkrämer marknadsförs inte med att kunna råda bot på det? Jag blir alltid lite skeptisk till vad som kan absorberas genom huden och vilka tillskott som kroppen kan ta upp och använda. Jag hörde talas om hydrolyserat kollagen, som kan ätas som kosttillskott, av forskaren Rhonda Patrick och började läsa på mer.

I en 12 veckors studie åt hälsosamma kvinnor 1 gram hydrolyserat kollagen om dagen och fick flera intressanta resultat. Kvinnorna fick i genomsnitt 76 % mindre torr hy, 13 % minskning av linjer och rynkor och 18 % ökning av hemoglobin i huden som tyder på förbättrad cirkulation. Även om studien var liten och endast omfattade 26 kvinnor tycker jag det låter spännande då jag själv lätt blir torr i huden.

Hydrolyserat kollagen innehåller bland annat aminosyrorna glycin och prolin, som behövs för kroppens kollagenproduktion. Kollagen spelar utöver för huden en viktig roll för bland annat ligament, senor och brosk. Efter intaget bryts det hydrolyserade kollagenet ner till aminosyror. Men en del av det absorberas även intakt i brosket tyder den här studien på. Aminosyran prolin har bland annat betydelse för att läka sår och används vid kroppens energiproduktion, ATP.

Så nu är jag sugen på att testa detta och ska prova hydrolyserat kollagen från Nordic superfood, baserat på bl a vildfångad lax. Har precis blandat en sked i mitt te (pulvret smakar ingenting). Jag återkommer längre fram om jag märkt någon skillnad!

Har någon av er erfarenhet av liknande? Berätta gärna!

Event Löpning Moa Tävling

Tävling! Vinn platser till Vårruset för dig och en vän

tävling vårruset

Jag har fått möjligheten att dra ihop ett eget lag som springer Vårruset tillsammans den 23 maj i Stockholm och vill göra det med er läsare! Du och en vän har chans att vinna varsin startplats till loppet på Norra Djurgården + en massa annat roligt. Totalt blir vi sex härliga tjejer i laget. Är du snabb som vinden eller har du precis kommit igång med träningen? Träningsnivå spelar ingen roll, det här loppet springer vi för att det är roligt!

Wihoo, min första tävling här på bloggen! Är ni redo?

I vinsten ingår:

  • 2 startplatser till Vårruset i Stockholm den 23 maj i mitt team. Start kl 19.
  • T-shirt med vårt lagnamn (se nedan)
  • Goodiebags
  • Träningsträff med frukost i Stockholm den 15 maj kl 07.30-9.00. Löparcoachen och tidigare landslagslöparen Lisa Beskow coachar oss inför loppet och vi kör ett roligt intervallpass ihop.

Så tävlar du om två platser till Vårruset:

  • Följ mig på Instagram @moaquist
  • Kommentera den här bilden på Instagram med ett förslag på lagnamn, hur långt Vårruset är och vem du vill ta med dig på loppet.

Tävlingen pågår till och med den 1 maj och jag utser en vinnare som meddelas senast den 7 maj. Kvinnor över 13 år kan delta på loppet. Vinnaren kommer att presenteras i det här inlägget.

Lycka till!

Uppdatering! Stort grattis till vinnaren Mimmi Jakobsson som föreslog lagnamnet Team Gaudium och gav rätt svar på frågan, 5 km. 

Moa Resa Yoga

Konstrundan på Österlen

simrishamn

Varje år öppnar konstnärer i Skåne upp sina hem och ateljéer över påsk under Konstrundan. Nu har jag nyss kommit hem efter några dagar med familjen där vi åkt runt på Österlen, kollat på utställningar och firat påsk.

kivik

I Kivik knoppade sig äppelträden, så vackert där med alla odlingar och utsikt över havet.

kivik fiskare

naturreservat simrishamn

moa quist

Vi bodde i Simrishamn, även om jag kommer från Skåne så var det första gången jag gick runt just där. En mysig ort med hus i regnbågens färger. Önskade att det målades så på fler ställen.

Jag tog med mig min nya yogamatta och bärrem från Yogish på resan. När man umgås hela dagarna blir min ensamtid med yoga och fokus på andningen extra viktig. Om det så bara är 10 minuter innan jag går och lägger mig.

Ana Kuni Moa Quist

En av mina favoritutställningar var den här med Ana Kuni från Sydafrika och svenska konstnären och fotografen Linnea Frank. Så många tavlor jag skulle vilja sätta på väggen. På den gamla höskullen i ladan där utställningen hölls kunde man följa en av Ana Kuni´s stora målningar växa fram.

Så är ni i Skåne över påsk kan jag verkligen rekommendera Konstrundan!

Mat Moa Vegetariskt

Snabba picklade morötter med ingefära (utan socker)

picklade morötter med ingefära

Jag tycker det är så gott med något syrligt till maten. Picklade morötter med smak av ingefära går snabbt att göra och äta som tillbehör. I vanliga fall är det ganska mycket socker i picklade grönsaker men jag brukar köra utan sockret och tycker att det blir lika bra. Kanske något för påskbordet?

Jag åt på Holy Greens i Moodgallerian förra veckan och fick då så goda picklade morötter så jag testade att göra egna. (De har färgsprakande goda sallader, hett tips!)

Recept: Picklade morötter med ingefära

ingredienser picklade morötter

Ättika
Ingefära
Morötter
Vatten

Riv eller hyvla remsor av morötter med en potatisskalare. Riv några centimeter färsk ingefära eller skala den och skär i tunna skivor. Blanda vatten och ättika. Jag använde 24 % ättika och spädde den med sex delar vatten. Häll allt i en tät burk, vänd den ett par gånger och förvara i kylen.

picklade morötter

Jag testade att göra både rivna morötter med riven ingefära och picklade morotsremsor med bitar av ingefära. Skulle även vilja testa att mjölksyra morötter, det kanske får bli nästa projekt.