Hållbar livsstil Mindfulness Moa Psykisk hälsa Träning Yoga

10 vinster med att börja yoga

yoga

Sedan jag började med yoga i somras har jag känt många positiva effekter. Här lyfter jag tio av dem. Jag behöver yogan i mitt liv och märker direkt skillnad om jag inte tar mig den egentiden ett par korta stunder i veckan. Gärna lite varje dag.

1. Hejdå prestationskrav!

För mig är yoga kravlös träning. Det handlar inte om att ta sig fram snabbare eller längre, lyfta tyngre eller vinna som tidigare ofta varit mitt fokus. Det handlar inte ens om att ta sig till en häftig position – även om det kan vara roligt att leka med. Vinsten är att rulla ut mattan och börja, att ge sig själv den tiden. Att öva på att vara närvarande, när och hur länge man vill. Gör du det kommer framstegen att kännas.

2. Djup squat

Nu kan jag sätta mig i en djup knäböj, det hade jag nästintill gett upp hoppet om med mina (tidigare) stela fotleder och höfter. Och det är inte för att jag pressat mig ner dit, det har vuxit fram under se senaste månaderna. Det är inte bekvämt, men jag kan sätta mig där och det har aldrig hänt förr utan att jag trillat baklänges. En position som för oss som barn är helt naturlig.

3. Mer harmoni, mindre ångest

Yoga är som medicin mot stress och ångest. Vi övar oss på att vara här och nu, andas och lyssna in kroppen. På att släppa tankar på dåtid och framtid. Mina kortisolnivåer har varit bananas, yoga och meditation hjälper till att sänka stresshormonet.

4. Ökad kroppskontroll och balans

Precis som med den djupa knäböjen har jag lärt mig att spreta med tårna. Det har varit lite som att upptäcka en ny kroppsdel. Här kan du läsa mer om fördelarna med det. Yogan ger både bättre kroppskontroll och balans.

5. Starkare i hela kroppen

Särskilt i core och armar. Trots att jag styrketränat i över 10 år har yogan gjort mig starkare med hjälp av kroppsvikten.

6. Ökad rörlighet

Jag har blivit mer rörlig i hela kroppen. Nu kan jag stå i hunden, sitta bekvämt med korslagda ben och är avslappnad i nacken. Bättre rörlighet minskar risken för skador.

7. Känna hjärtslagen

I den liggande vilopositionen Savasana brukar jag ibland lägga händerna på bröstet och känna hjärtslagen. I början var det svårt att känna dem men nu hittar jag dem utan problem, ibland bara genom att ligga stilla och känna efter. Det är något häftigt med att känna sitt hjärta slå.

8. Lekfullhet

Jag har lärt mig att utforska hur min kropp vill röra sig just nu. Att göra de rörelser jag känner för och utforska nya rörelser, oavsett hur tokigt det ser ut. I aktiva meditationer som shaking och dans får lekfullheten verkligen ta plats.

9. Uppmärksamhet på andningen

Jag har lärt mig att dra nytta av andetaget i min träning på ett nytt sätt. Jag har blivit bättre på att andas djupt med magen och har verktyg för att med hjälp av andningen slappna av, fokusera och skapa mer energi.

10. Ökad lyhördhet på kroppens behov

Det har varit så nyttigt att regelbundet lyssna in hur kroppen känns just nu. Det varierar ju hela tiden. Är den trött idag? Kanske vänster sida känns annorlunda än höger? När vi vet vad kroppen behöver kan vi också ge den det och få bättre förståelse och medkänsla för oss själva.

Har du testat yoga? Vilka effekter har du märkt?

Namaste

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply