Mindfulness Moa Moa testar Psykisk hälsa Tips & trix Yoga

Shaking – meditation för rastlösa! Vågar du testa?

Kanske tillhör du precis som jag de som lätt blir rastlösa av att sitta helt stilla i lotusställning? Meditation kan se ut på många sätt, shaking är ett av dem. Vi är mycket uppe i huvudet och behöver komma ner i kroppen vilket meditation kan hjälpa oss med. Shaking är en aktiv form av meditation där vi övar närvaro. Det är en gammal typ av meditation som använts i tusentals år för att stressa ner, bli mer närvarande och väcka kroppen.

Varje morgon började vi med 5-10 minuter shaking. Jag kände mig lite knasig, det kan se ganska roligt ut. Men på retreaten hade vi ögonbindlar på oss för att lättare fokusera på oss själva och efter ett par dagar var det lättare att släppa loss. Perfekt att göra hemma!

Igår var vår lärare Josefine med i Nyhetsmorgon och pratade mer om shaking och Peter Jihde visar hur det kan se ut.

Så gör du shaking

Shaking kan se ut på många sätt, det finns inget rätt och fel. Huvudsaken är att vi skakar loss kroppen och slappnar av.

  • Stå upp ungefär höftbrett under hela shakingen och böj benen lätt, slappna av i hela kroppen. Blunda.
  • Sätt gärna på musik, t ex shakingmusik som den här.
  • Slappna av i käkarna och andas genom munnen.
  • Börja skaka kroppen från knäna, höfterna, magen, rumpan, bröstet, armarna, ansiktet. Skaka hela kroppen inifrån och ut.
  • Skaka som du känner för. Testa kanske ta upp armarna över huvudet eller skaka olika fort.
  • Släpp tankar på dåtid och framtid. När de kommer (vilket de ofta gör gång på gång), för vänligt tillbaka ditt fokus till nuet. Andas, skaka och uppmärksamma vad som händer i kroppen.

Efter shakingen kan det vara skönt att stå stilla en liten stund och känna in hur kroppen känns, för mig började det ofta pirra i olika delar av kroppen. Vila några minuter.

Shakingen är något jag tar med mig och tänker göra hemma då och då. Vågar du testa?

Kram, Moa

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply