Monthly Archives

november 2016

Livet Moa Yoga

Instagram moments

Några av mina bilder på Instagram den senaste tiden. Nu har min nya mobil kommit, en Oneplus3, och det har gjort det roligare att fotografera till Instagram. Följ mig gärna på @moaquist för fler bilder 🙂

Livet Löpning Moa Resa Styrketräning

Träningslista: Jag svarar på frågor!

I fredagens avsnitt av Träningspodden ställde de frågor till varandra om träning, som en ”Mina vänner-bok” fast om träning. Här kommer mina svar på samma frågor! 

Vilken är din favoritmuskel?

Förutom hjärtat som håller mig vid liv så skulle jag nog säga mina benmuskler. De är starka och pålitliga. Jag har tränat benstyrka sen jag var 16 år. De gör att jag kan gå snabba promenader och springa utan att bli trött i benen. Jag har tidigare haft komplex för mina ben och ofta haft svårt att få upp jeans över vaderna, men nu tycker jag om dem.

Vilken är din bästa övning?

Marklyft tycker jag är en bra övning för hela kroppen, såväl för benen som överkroppen, rygg och mage. Sen måste jag ju slänga in en yogaövning, min nya favoritträning. Här gillar jag bland annat ”cat cow”, att ligga på rygg med ”kaktusarmar” eller avkopplande i ”childs pose”. En superenkel powerövning som jag även gillar är att stå med armarna uppsträckta över huvudet och stolt hållning, som ett stort X. Det är bevisat att den posen ger oss extra energi.

Vilka är dina favorit(tränings)skor?

Mina lila löparskor från New Balance med fresh foam, de är så lätta på foten. En annan favoritmodell som jag haft flera par av är Nike Pegasus, de sitter skönt på mina breda fötter.

Vilket är ditt bästa träningsminne?

Om jag haft svårt att välja ett svar på de tidigare frågorna är den här frågan ännu svårare, jag har så många svar! I toppen ligger när jag klarade Women’s Health halvmarathon i våras, men även min första mil under träningen inför loppet. Ett annat när jag och min då blivande pojkvän var och bouldrade i flera timmar. Ett tredje magiskt träningsminne är från en resa när jag galopperade i full fart i solnedgången i Sahara på ett arabiskt fullblod. Jag har varit en riktig hästtjej tidigare och längtar efter att rida igen.

Kommentera gärna, jag är så nyfiken på vad era svar är 🙂 

Mat Moa Vegetariskt

Brunchin

Igår när det ruggiga snöovädret slog till passade jag och en vän på att mysa inne på Pom & Flora med god brunch. Gott, fint, nyttigt och prisvärt – kan det bli bättre?

Det blev avocadotoasts med fetaost och pocherat ägg, chiapudding med ingefära, äpple och granola. En ”banana split” med turkisk yogurt, banan, chokladgranola och honung. Varmt te på det! 

Hållbar livsstil Mat Moa

Middagstips: Proteinrik pasta med snabb tonfisksås

En tonfiskpasta går snabbt och lätt att svänga ihop. Med bönpasta som bas blir det en god och mättande middag proppfull med bra proteiner!

(1 port) Rör ihop en burk tonfisk, 1 pressad vitlöksklyfta, finhackad purjolök, créme fraische, flingsalt, nymalen svartpeppar och torkad chili efter smak. Koka upp (eller ät som den är, jättegott på mackor!).

Koka upp bönpasta. Den här är tunn som spagetti och gjord på edamebönor. Den behöver bara koka ett par minuter.

Redo att ätas, mindre än 10 minuter senare! Jag åt min tonfiskpasta med sockerärtor och basilika. Vid sidan av en sallad med paprika, mozzarella och tomat för att få lite mer färg.

Fler recept

Bönpasta är även supergott med hemmagjord pesto och parmesan.

Eller med paprikaröra, chevré, stekta champinjoner och örter!

Kram, Moa

Event Löpning Moa Moa testar Sportmode Styrketräning Träning

Träning med viktväst – bildbomb!

Igår var jag inbjuden att testa Abilicas nya viktväst med Malin och Mårten Nylén, det känns mört och fint i kroppen idag 😉 Vi hade ett jätteroligt pass där vi fick prova på olika sätt att träna med viktväst. Ett bra komplement för att bygga extra styrka under kroppsviktsträning, spänstträning och promenader – utan att behöva hålla något i händerna.

Här kommer en bildbomb med tips på olika övningar!

Att gå i trappa eller uppförsbacke med viktväst blir bra träning för benen, det gör bland annat det norska skidlandslaget. Här med härliga tjejerna Ida (Workoutispassion) och Pischa!

Vi samlades på Urban Delis matstudio där vi fick ställa in västarna. Den här viktvästen väger 10 kg, men man kan med fördel plocka ut vikter för att få den lättare i början. Viktigt är att västen sitter tajt så att den inte skumpar runt! Tidigare har jag testat en viktväst som var kantig och otymplig med hårda vikter, det gjorde jag bara en gång. Jag gillade att den här var formbar i neoprene med mjuka vikter av järnsand.

Övningen ”larven”. Stå i plankposition och gör en rotation åt sidan.

”Bordet”. Skjut upp höften och försök samtidigt nå dina tår.

Vi fick även testa dessa bars. Tungt som tusan med viktvästen, ni ser det på mitt concentration face.

Ninjan Mårten gjorde armhävningar utan problem. 

I sprinterna behövdes det extra kraft både för att starta och bromsa in, försök göra mjuka övergångar. Ska du springa annat än korta sprints så är det bättre med en mindre viktväst.

Jag och Elin från team PT-fia försöker pusha varandra bakåt utan att använda armarna. 

Nöjda, glada och redo för brunch!

Jag vet att jag sagt det en massa gånger förut, men jag får verkligen en boost av att träna i grupp såhär. Mätta och höga på endorfiner bestämde vi oss för att testa göra en egen Mannequin Challenge (du kan se hur den blev här). 

Malin, Mårten, jag, Pischa, Ida och Frida.

Kom ihåg att göra träning som du känner är lustfylld, oavsett i vilken form den är. Det ger så mycket mer än styrka och kondition. Det senaste året har jag verkligen insett hur värdefullt träning är för huvudet och humöret.

Säg till om ni har några frågor så ska jag försöka svara!

Kram, Moa