Monthly Archives

juli 2016

Löpning Moa

5 lärdomar om löpning


En orädd fågel på löpturen.

Sedan jag började springa har jag lärt mig flera saker som gjort löpningen lättare. Här är fem av dem!

1. Variera skorna

Investera i minst två par bra skor. Dels så att de hinner torka ordentligt mellan passen men även för att de belastar fötterna lite olika. Jag har t ex ett par med tunnare sula för intervaller. Skorna måste vara riktigt sköna, när det väl blir skoskav är det svårt att bli av med och det kanske inte går att springa alls.

2. Tänk på annat

I början när jag sprang tänkte jag ofta ”andas in, andas ut, fortsätt springa, andas in…”, särskilt på löpband. Dels för att det var jobbigt, men tankesättet gjorde det jobbigare än nödvändigt. Här tycker jag det hjälper att lyssna på något intressant, som en podd. Eller att springa utomhus där miljön hela tiden ändras. När tankarna får löpa fritt och drömmer sig iväg går långpassen mycket snabbare. 

3. Det är kul med statistik

Det gav mig mycket att mäta puls, avstånd och tempo med min pulsklocka med GPS från TomTom. Att komma hem, ladda in statistiken och se hur pulsen förändrades under passet, exakt hur lång rundan var eller hur många sekunder snabbare man lyckades springa än förra veckan var peppande.

4. Gå på toa

Annars kan det bli (skit)jobbigt. Löparmage pratas det inte ofta högt om men jag har förstått att det är väldigt vanligt. Särskilt som ovan löpare – magen är väl inte van att skumpa runt så mycket. Jag tycker att det försvann med tiden men även att magen mådde bäst av att springa på morgonen.

5. Ta nya tag

Det kan alltid hända saker man inte tänkt sig – att motivationen tryter, livet kommer emellan eller du blir skadad. Ta nya tag och hoppa in där du slutade. Det är inte försent! Att ta nya tag och fortsätta efter motgång gör att du lyckas.

Löpning Moa Styrketräning

Sommarträning för hela kroppen

Nu på sommaren är det så skönt att träna ute och ännu bättre ute tillsammans. Häromdagen var vi några som först körde 40 minuters löpning i skogen och sedan ett cirkelpass i trädgården för att avsluta med ett bad. Jag blev så peppad, det vill jag göra oftare!

Vi körde tre varv med 20 repetitioner på varje station; rodd med gummiband, sumosquats med kettlebell, höftlyft åt sidan med gummiband, situps, hopprep, burpees och axelpress.

Jag har fått möjligheten att testa de här träningsredskapen från Abilica, lätta att ta med sig och perfekt för semestern eller hemma.

Mat Moa

Göra egen kombucha

Jag har testat att göra egen kombucha, drycken av fermenterat/jäst te som blivit populär de senaste åren. Kombucha är bland annat rikt på B-vitaminer, antioxidanter och probiotika. Kombucha görs genom att en slemsvamp – Volgasvampen – läggs i lätt sötat te och startar en fermenteringsprocess. Efter 10 dagars jäsning är drycken klar och kan smaksättas med frukt, bär eller t ex ingefära. Jag gjorde min kombucha på grönt ekologiskt te efter ett recept här.

Jag fick en svamp av en kollega för att testa göra egen kombucha. Svampen är verkligen levande, tills det är dags att göra sin kombucha bor och frodas den i en burk i kylen likt en surdeg. Ibland förökar den sig, min svamp har nu delat sig till tre nya som jag lagt i varsin burk.

Så hur blev det? Efter 10 dagars jäsning smaksatte jag den färdiga kombuchan med färska jordgubbar. Sedan fick den stå några dagar, då bildas kolsyra av det naturliga sockret i bären. Kombuchan smakade friskt, lite syrligt och pärlande.