Monthly Archives

maj 2016

Löpning Moa

Löpning i Hagaparken

Är inne i stan och tog en skön löprunda i Hagaparken på 5-6 km. Passade på att stanna på ett nytt utegym som de byggt i slutet på Sveavägen för att öva på armgång. Jag har fortsatt med löpningen efter Women’s Health Halvmaraton även om det blivit 2-3 gånger i veckan istället för fyra som under träningen inför loppet. Men löpningen är verkligen något jag vill hålla i. Jag är sugen på att anmäla mig till ett till lopp, jag tyckte om att träna mot ett tydligt mål. 

Ska ni springa några lopp i sommar?

Ha en fin kväll!

Moa Outdoor

Bra prylar för utflykten

Här är tips på några saker jag gärna har med mig på utflykt. Den hopfällbara kniven är bra till allt möjligt, t ex att tälja grillspett. Tändstålet är roligt att göra upp eld med och fungerar att tända med även om det blir blött. Handduken är i mikrofiber, tar minimalt med plats och torkar extra snabbt. Och scarfen, den passar både runt halsen och som hårband.

Jag ser fram emot fler utflykter i sommar, det får bli en snart någon dag!

Forskning Mindfulness Moa

Senaste hälsotrenden: Forest bathing

Eller varför vi mår bra av att vara i naturen. Jag läste igår kväll en intressant artikel i Washington Post om ”Forest bathing” – att uppleva skogen – som blivit en ny hälsotrend i Usa. Lite roligt att det är en trend att vara i skogen, men vilken bra trend! 

Att spendera tid i skogen har stor positiv påverkan på vår hälsa. Att ta del av alla vackra intryck, att lyssna på ljuden och uppleva dofterna. För mig ger det ett lugn att vara i skogen och jag mår bäst när jag har nära till naturen.

Trenden Forest bathing baseras på en japansk praktik som kallas Shinrin-yoku och betyder att ta in skogens atmosfär. Men kort sammanfattat så behöver det inte vara svårt eller göras på ett särskilt sätt, bara att komma ut och njuta av skogen har mängder av fördelar. Studier visar att i skogen går puls, blodtryck och stresshormoner ner. Att hänga i skogen får oss att vara mer närvarande. 

Ut och njut!

#härodlat Mat Moa

Pesto av nässlor

Hemmagjord pesto är ljuvligt gott och går snabbt att göra. Här kommer en pesto med nässlor som jag testade idag. Nässlorna går även bra att byta ut mot andra gröna blad som ruccola eller basilika. Den färdiga peston kan förvaras i en burk i kylen, men framförallt ätas!

Ingredienser:
5 dl nässlor
0,5 dl solrosfrön
1 vitlöksklyfta
1 dl olja (ex olivolja eller rapsolja)
Några bitar parmesan, ca 75 gram
Salt efter smak

Gör så här:
Ta på handskar och plocka nässlorna, gärna späda mindre blad. Skölj nässlorna. Mixa alla ingredienser.

Peston är klar (och bränns inte)! 

 

#härodlat Moa Odling

Odling av egna grönsaker

Ett stort intresse är att odla. Jag tänkte visa er lite av årets odlingar! Nu när det varit så fint ute händer det mycket vilket känns extra kul. Vi odlar inne, ute och i växthus. Förra året var vi i princip självförsörjande på grönsaker även på vintern, men i år kom vi igång lite senare.

Timjan, rosmarin och mynta.

Rabarbern växer som bara den och går att skörda.

Grönkål som snart ska planteras ut.

Gräslöken trivs bra utomhus.

Jag älskar att äta grönsaker, kryddor och bär som man odlat själv, de smakar så mycket mer. Sen känns det bra att de inte är besprutade eller fraktats lång väg. Och odlandet i sig tycker jag är ett bra sätt att koppla av.