Monthly Archives

januari 2016

Event Löpning Moa

Helgens löparevent på Clarion!

Igår var det löparevent på Clarion inför Women’s Health Halvmarathon. Det var så kul att träffa en massa andra tjejer som tagit sig an samma utmaning. Jag tror vi var en bit över 100 personer! 

Man kunde välja mellan att träna löpstyrka eller löpteknik. På löpteknikpasset sprang vi ner till kajen med vår coach Sanna och körde bland annat intervaller. En övning var 10×10 sekunders sprint med 10 sekunders vila emellan, snacka om bra för flåset! Även styrkepasset var populärt och kommer att läggas upp på webben.

Inne på Clarion fick vi bland annat höra mer om loppet, träningstips och en tjuvkik på smycket som alla som tar sig igenom loppet får. Jättefint armband specialdesignat av Edblad – användbart och snyggt jämfört med en medalj. Vi från Team WH fick även komma fram och berätta lite mer om oss.

Alla fick med sig en goodiebag med tidningar, kroppsolja från Weleda, en reflex från Bröstcancerfonden som loppet stödjer och lite till. En superhärlig förmiddag och extra motivation till träningen. Allra helst skulle jag träna tillsammans så här ett stort gäng varje vecka! 🙂

Löpning Moa

Backintervaller

Igår var det dags för backintervaller. Backintervallerna ska springas snabbt, men snyggt! Så att man kan hålla en bra hållning, höga knän och korta snabba steg. Det blev upp och ner för en lång backe 10 gånger, med 10 min löpning före och efter. Med hög musik i lurarna blev det ett riktigt kanonpass som gav massa energi. 

Vilken slags löpning gillar du mest?

Jag var iallafall snabbare än att kameran hann fånga mig 😉

Livet Moa

På hal is

Tycker det är så fint nu när isen har lagt sig. Isen här ute är tjock och vi har tagit några promenader på den. Testade även att cykla, en utmaning för balansen!

Löpning Moa Träningsprogram

Vecka 4: Träningsprogram för halvmaraton!

Nu är det redan dags för vecka fyra på träningsprogrammet för halvmaraton! Hur har er träning varit? Förra veckans pass gick lite blandat för mig, de första två passen kändes jättebra men igår var det riktigt motigt – både att komma iväg och under passet. Men jag är nöjd att jag inte smet undan och sprang 6 km i snömodden även om det blev i ett lite lugnare tempo. Nu är det dags för nya tag, ser fram emot veckans backintervaller!

Veckans träningsprogram:

  • Pass 1: Distans 7 km 6min/km + Bålstyrka och rörlighet.
  • Pass 2: Backintervaller. Uppvärmning 10 min. Backintervaller 5 x 30 sek x 2 (spring upp i 30 sek, snyggt och kontrollerat, gå ner, efter 5 repetitioner vilar du helt i 2 min sen upprepar du samma sak igen). Nedjogg 10 min.
  • Pass 3: Långpass 75min (jogga 2min gå 1 min).

Här finns de tidigare veckornas träning för dig som vill börja nu:
Vecka 1
Vecka 2
Vecka 3 

Event Löpning Moa

Snart dags för löparträff! Ses vi där?

Nästa lördag, den 30 januari kl 10-12, har Women’s Health en inspirationsträff inför WHHM på Clarion Stockholm. Självklart kommer vi i Team WH vara på plats! Förutom ett roligt träningspass där du kan välja mellan löpteknik eller löpstyrka så får du höra allt om loppet, tips för att lyckas med träningen, goodiebag och annat kul. Ser fram emot träffen och hoppas vi ses där!

Läs mer och anmäl dig här!