Okategoriserade

Har du tunnelseende på protein?

Ett problem i proteinhysterin och alla de produkter som finns är just att man får tunnelseende på proteinet. Vi verkar ha en tendens att alltid ha tunnelseende på någon beståndsdel i maten men vad/vilken varierar: kalorier, mycket fett/lite fett, tillsatser, eko, protein etc. och så missar vi helheten.

I inslaget på SVT får jag frågan om ägg vs. en proteinbar: proteinbaren har 22 g protein och ägget 13 g/100g – är inte baren bättre då? Jo, är jag BARA ute efter just proteinet så får jag ju såklart mer protein från baren men ofta (beror naturligtvis på vilken produkt) får jag å andra sidan i stort sett bara protein och inget annat. Ägget däremot bidrar ju även med viktiga vitaminer, inte minst det populära D-vitaminet, mineraler och bra fetter. SÅ, i varje tugga får jag ju mer nyttigheter i mig via ägget.
Okej, men om någon då kanske tänker – ”ja, ja… men det skiter jag i, jag är bara intresserad av att bygga muskler så jag skiter i näringen” – ja, men då har man återigen tunnelseende. Denna gång på hur kroppen funkar och olika funktioner. Allt hänger ju ihop. Muskelproteinsyntes (dvs att bygga muskler) är ju inte bara beroende av protein. Jämför med en bil. Det kvittar ju om du har värsta bästa motorn – saknar bilen hjul så kommer den fortfarande inte rulla en meter. Vi behöver allt!

Det är som sagt omöjligt att dra alla dessa protein-produkter över en kam. De innehåller olika saker.. men det finns definitivt produkter som exemplet ovan som bara bidrar med protein och inget annat. De skulle kunna kallas ”tomma kalorier” fast på protein, de bidrar med protein men inget annat.

Här är innehållsförteckningen på en populär bar:

INGREDIENSER: mjölkprotein, mjölkchoklad (24%), (sötningsmedel: maltitoler, kakaosmör, helmjölkspulver, kakaomassa, emulgeringsmedel: sojalecitiner, aromer), fuktighetsbevarande medel: glycerol, isomalto-oligosackarider, kollagenpeptider, vatten, sojakrisp (sojaproteinisolat, tapiokastärkelse) palmfett, aromer, sötningsmedel: sukralos, acesulfam K.

Den kommer ju i stort sett bara bidra med protein. Är den alltid fel för det? Nä, det behöver det inte vara men eftersom du behöver andra näringsämnen oxå så är ju frågan när ska du få i dig dem? Många tycker dessa bars, drycker, puddingar eller rena proteinpulver är smidiga eftersom de är bra ”när man inte hinner annat” … men då är vi ju där igen: du har ju bara löst ett av alla ca 22 näringsämnen du behöver få i dig. När/hur ska du få i dig de andra? Är det inte smartare att välja ägget, fisken, grönsakerna, nötterna, fröna, baljväxterna, spannmålet etc. så att du får allt i ett? Är det inte det verkligt smidiga?

Vad som också ofta missas i proteinhysterin är just att det inte bara är de klassiska proteinrika produkterna som bidrar med protein utan att just allt från broccoli och havregryn till nötter och pasta faktiskt också innehåller protein. Se exemplet i förra inlägget.

Jag ifrågasätter ofta tillskott eller dessa produkter och då drar folk ofta slutsatsen att jag är emot dem. Jag skulle inte säga att jag är emot tillskott eller dessa produkter – istället handlar det om att jag är för mat!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply