Okategoriserade

Vi äter för mycket socker – gäller det dig?

Det stora hälsotemat på kostsidan just nu är definitivt socker. De senaste åren har socker lyfts fram som ett gift och vi blir hela tiden påminda om att ”vi äter alldeles för mycket socker” ”vi måste äta mindre socker” ”socker gör oss sjuka” ”dolda sockerfällor” ”sockerfritt” etc. etc. Som så ofta ett ämne, ”allt eller inget”- tänk och alla över en kam.

Vi äter i genomsnitt 120 g tillsatt socker per dag. Det är absolut för mycket. Ingen snack om saken. Men vi måste samtidigt komma ihåg att det är inte nolltolerans som är målet. Ingen välgjord forskning tyder på att det krävs, dvs att lite socker är farligt för oss. Våra Nordiska Näringsrekommendationer (NNR) talar om max 10E% – vilket generellt sett blir ca 50 gram per dag för kvinnor och 70 gram per dag för män. WHO pratar om 5E% vilket då skulle motsvara ca 25 resp. 37 g per dag (eller 7 resp. 10 sockerbitar). Varför har inte NNR lägre siffra? helt enkelt för att det inte finns tillräckliga belägg för att maxrekommendationen bör vara lägre. Kom ihåg att vi pratar om max rekommendation – det är inte detsamma som att man uppmuntrar någon att äta så mycket. Du måste ju inte äta socker alls. Det finns en liknande maxrekommendation på alkohol men inte tolkar man det som att vi uppmuntras att dricka varje dag :).
Den främsta anledningen till våra rekommendationer på max 10E% är faktiskt att om tillsatt socker står för en större andel av vårt kaloriintag så riskerar vi att inte få i oss tillräckligt mycket näring. Alltså inte p.g.a att socker i sig skulle vara skadligt eller giftigt. Det vi i ärlighetens namn vet är att ett kostmönster (dvs när man äter på ett sätt) som innehåller mycket tillsatt socker är associerat med ökad risk för sjukdom och övervikt. Men det går egentligen inte att säga att sockret i sig ensmat är boven. Det är dock väldigt ovanligt att en person äter väldigt mycket näringsrika råvaror, massor av grönsaker, bär, nötter, baljväxter, fisk och annat som vi vet är bra för oss och sen toppar det hela med stora mängder tillsatt socker. Frågan är ju om vi skulle sett samma kopplingar till ohälsa i så fall?
Nu kan jag ju tycka att vi lätt fastnar i detta (sockrets giftighet i sig eller inte) och ”bråkar” när vi egentligen alla är överens: när man äter på ett sätt som innebär att man får i sig för mycket tillsatt socker är inte bra. Så, låt oss stanna vid det.

Även om vi håller oss till WHO´s strängare rekommendation så är ju 7 respektive 10 sockerbitar per dag jättemycket socker om du frågar mig! – alltså inte jättemycket som ”shit va farligt” utan jättemycket som i oj vad mycket man kan äta :). Äter man rena råvaror så är det ju just 7 resp 10 sockerbitar man har att stoppa i sig per dag.

Nu till det jag egentligen ville lyfta :) – bisatsen i rubriken: gäller det dig?
Det handlar återigen om dessa allmänna ”vi” och ”för mycket” ”vi behöver äta mer” etc. Kom ihåg att de är generella. Visst, tittar vi på hur vi i genomsnitt äter så är det ju relevant men för väldigt många av oss är det inte relevant. Vi tillhör helt enkelt inte ”vi” i det här fallet. Precis som det för en del är kraftigt underskattat med 120 g/dag.
SÅ, har du sockerångest? Har du lite gnagande dåligt samvete så fort du får i dig lite socker? lusläser innehållsförteckningar och känner det nästan som att du tar en cigg om du gud-förbjude strör socker över gröten….? Ja, då vill jag uppmana dig till att stanna upp och tänka till. ”vi äter för mycket socker” – gäller det dig? Äter DU för mycket socker? eller kan ”vi” egentligen va ”dom”?
Tänk efter hur du ligger till i förhållande till de där 50 resp. 70 g per dag. Har du svårt att tänka ut det så för matdagbok under en tid för att få ett hum. Ta reda på vad DU faktiskt gör.

Hamnar du under de där rekommenderade mängderna i snitt så skulle jag vilja uppmuntra dig till att slappna av. Självklart kan du kanske förbättra dina kostvanor, helt beroende på vad du äter.. men kanske är det inte sockret du ska fokusera på – äter du tillräckligt med fet fisk? varierat med grönsaker? och visst kan du ta bort något onödigt sockerintag om du har sådant men någon ångest behöver du inte ha. Hamnar du däremot över – ja, då bör du ha ångest… hahaha.. nej, självklart inte – ångest för mat är alltid fel!! men då är det troligtvis relevant att börja se över sina vanor.
Mitt hetaste tips när det kommer till tillsatt socker (precis som allt annat vi inte bör över-göra) är att sluta slentrian-äta det. Dvs. ät inte socker slentrianmässigt utan spar det till de tillfällen du verkligen vill ha det och ät då något du verkligen njuter av och med måtta.

Ett jättenkelt sätt att bli av med allt det ”farliga dolda sockret” är helt enkelt att fokusera på att äta de där näringsrika rena råvarorna – då slipper du automatiskt tillsatt socker. Utan att behöva tänka, läsa eller räkna :).

Som jag skrivit så många gånger förr: fokusera på vad du ska göra och äta istället för att bli styrd av förbud, rädslor och vad du ska undvika. Det gör allt så mycket lättare, hälsosammare och inte minst positivare :).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply