Okategoriserade

Behöver du gå ner i vikt?

Drogs du till viktminskning? Är du en sån som lockas av tips kring viktminskning, ”öka fettbränningen” och ständigt tänker ”jag borde …”? Som suckar framför spegeln att kroppen inte ser ut som den gjorde innan graviditeter eller innan klimakteriet, eller när du va 25?

Jag vill be dig att stanna upp och utmana dig själv och dina tankar lite.

Varför vill du gå ner i vikt? Varför vill DU gå ner i vikt? Varför vill du GÅ NER I VIKT?

Vad har fått dig att sätta det målet? Vad är det du längtar efter?

Vad blir bättre där framme?

Är det en gammal känsla du är ute efter? Är den verkligen kopplad till vikten?

(Läs dem igen, långsammare denna gång och stanna upp och tänk till)

När jag utmanar med frågor om målvikt är det oerhört många som pratar om ett förflutet när de vägde mindre. De kan förknippa det med ett utseende de gillar, kanske hur de hade mindre storlek i kläder etc men när man gräver lite kring hur livet såg ut då så är det inte ovanligt att de inte mådde så bra eller att livet inte va så kul.

Är det en känsla eller funktion i kroppen du är utefter så är den sällan kopplad till siffran på vågen. Att man skulle bli piggare och starkare när man väger mindre har inget med vikten eller storleken att göra utan livsstilen som många gånger oxå leder till viktminskningen. Ett konkret exempel: efter en magsjuka väger man oftast mindre men känner sig svag och ynklig – inte är det den känslan du är ute efter? På liknande sätt tror jag att det är fler än jag som upplevt att man efter ett enda träningspass kan känna sig starkare och liiite tightare. Det har naturligtvis inte förändrats nåt alls i kroppen men känslan är där. Eller om du ätit väldigt nyttigt – kanske till och med bara av att handla hem bra saker och rensat skåpen från frestelser. Det är alltså att GÖRA bra saker som får dig att må bra, känna dig skön. Inte siffran på vågen. Och om vi pratar om fysiologi så är det även då maten du äter, näringen du får i dig och frånvaron av ”skräp” samt fysisk aktivitet och återhämtning som får dig att må både fysiskt och psykiskt bättre. Inte storleken på fettväven eller siffra på vågen.

Jag menar inte att överviktiga och de som har dåliga vanor inte ska förändra. Jag menar inte heller att det är fel att gå ner i vikt. Jag ifrågasätter bara att ha det som mål, att använda det som måttsock, och den övertro på att det blir bättre om siffran på vågen är lägre eller om man kommer i en mindre storlek. Att det är måttet på framgång och hälsa. Och att vi kvinnor på något sätt tillåter att ha det som en blöt handduk hängande över oss hela livet. Why?!

Tänk om vi skulle kunna flytta fokus till att känns sig pigg och stark. Med eller utan volanger! En pigg och fräsch kropp utstrålar betydligt mer snygghet än en viss storlek gör!

I vissa perioder blir det mer påtagligt: efter graviditet eller i samband med klimakteriet. När våra kroppar ändras av naturliga skäl. Varför kämpar vi så hårt emot? Varför måste det va fel och motarbetas till varje pris?! Just klimakteriet pratade vi om när jag gästade klimakteriepodden nyligen.

Mitt tips och min innerliga önskan är att vi kan flytta fokus: Sträva inte efter att ha en kropp som ser ut som en 25 årings, sträva hellre efter en kropp som känns som en 25 åring! :) Eller föresten, strunta i den där 25 åringen – va den bästa, piggaste, starkaste, gladaste 35, 45, 60 åringen, vad dig, som du kan va! Jobba för att morgondagen ska va lite bättre än idag. Eller.. nöj dig, slappna av och njut! Vilket som är rätt strategi för dig vet bara du. Så släng ihop hälsotidningarna, stäng Instagram, ta dig till en plats där du spontant till ta djupa andetag… andas… känn efter… vad behöver du? Vilket fokus ska just du ha? Vad är ditt mål – på riktigt denna gång! Vilka tankar och strategier (matval, träning etc) ger dig energi och skapar det du behöver … varje dag? Jag tror nämligen att du vet ganska mycket själv när du bara vågar stanna upp, tänka efter och känna efter – helt utan input från andra. Gör helt enkelt det som får dig att känna så som du vill känna dig!

”Gör nåt idag som ditt framtida jag kommer att tacka dig för” (”framtida” kan va så kort som om 1 timme, imorgon etc)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply