Okategoriserade

Tre knep som faktiskt funkar

Jag blev nyligen intervjuad inför en artikel som skulle ha temat ”knep som verkligen funkar”. En riktig klickmagnet kan jag tänka mig att en sådan artikel blir! Eftersom jag är en envis och jobbig ”det beror på”-människa så fick journalisten i fråga inte bara 3 tips rakt upp och ner. Det kommer inte ni heller få, inte än åtminstone :).

Först och främst måste vi nämligen prata lite om det här med ”funkar”. Vi hör det hela tiden ”dieter funkar inte” eller som här ”xx knepen som verkligen funkar” … Men vad menar man med funkar?! Funkar ur vilket perspektiv? Som vanligt beror det ju på vad vi menar med funkar. Om vi tar kosttips som exempel. Menar man att man går ner i vikt av dem? Att man bygger muskler av dem? Att de är hälsosamma? Att man blir piggare? Att de är lätta att följa?

Det kan ju vara vitt skilda saker. Det som funkar för viktminskning funkar inte lika bra för att bygga muskler. Det som beteendemässigt funkar för en person funkar inte alls för andra. Vi måste veta vad vi syftar på och för vem!

Samma sak med dieter. Det klassiska är ju att folk säger ”dieter funkar inte” vilket jag kan irritera mig lite på. Vad då funkar inte? Går man inte ner i vikt på dem? Jo, de flesta dieter går man faktiskt ner i vikt på. Problemet brukar däremot vara att det är svårt att hålla på sikt och att man sen går upp igen när man återgår till gamla vanor, vilket i och för sig inte är konstigare än att det blir stökigt och smutsigt hemma när man stökar ner även hur väl man än har städat innan eller hur dyr och välrenommerad städfirma man än har anlitat. Det är ju inte städfirmas fel, eller för den delen dietens fel. Fortsätter jag inte följa den kan jag inte beskylla den för det resultat jag får.

Okej, så mitt första tips! Fundera på vad du menar med ”funkar” – vad vill du få ut av det? Fundera också på vem du är, var du står idag och hur du själv fungerar. Att bara kasta sig över några tips bara för att de står i en tidning eller för att grannen har gjort det brukar sällan bli bra. Fundera på om de gäller dig, om de passar dig.

Det är inte alls ovanligt att man tar efter någon som har helt annat mål och förutsättningar än man själv har. Då är det som du säkert förstår också väldigt stor sannolikhet att man inte alls får det resultat man själv vill ha. Det låter självklart när man ser det från detta håll men som sagt, ack så vanligt!

 

Mina ”knep som verkligen funkar” för att äta hälsosammare, gå ner i vikt om man är överviktig och bli lite piggare.

1 Fokusera rätt: Sluta med allt skräp men gör det genom att börja med bra saker!
I de allra flesta fall är det inte konstigare än att det är ”skärpet” som ställer till det för oss. Det är skräpet som gör att det blir för mycket kalorier. Det är skärpet som gör oss trötta etc. Däremot vill jag verkligen avråda dig från att sätta fokus i den änden. Jag skrev det här bara för att jag vill förtydliga att det är det som är problemet och att målet är att få bort det (eller ja, det är egentligen fel att sätta det som mål oxå men jag tror ni fattar – det är det vi i slutänden vill ha uppnåt.. utan att just foksera på det :)). Men när vi gjort klart det och vänder oss mot strategin så lägg fokus på vad du ska göra! Ha till exempel som mål att äta ca 500 g – 1 kg grönsaker och grönsaker per dag! (obs – kommer antagligen inte funka om du har stora problem med magen – på tal om ”funkar”). Se också till att äta ordentligt med protein (OBS! ordentligt innebär inte att man bara äter protein!!). Se till att ha mättande proteinkälla till varje måltid. Dessa båda saker kommer resultera i stora portioner som mättar bra och inte så mycket utrymme på tallriken eller i dagsupplägget för skärp. Sen behöver du naturligtvis även lite kolhydrater och fett för att må bra.
Så, fokusera på att lägg till, så får det andra inte plats.

2  Bli inte hungrig!
Det är inte på något sätt farligt eller dåligt fysiologiskt sätt att bli hungrig. Om det bara handlar om dagsbasis så kommer ämnensomsättningen inte att gå ner bara för att du går en längre tid utan mat. Men beteendemässigt och ur ett hantera sug-perspektiv är det för de allra flesta en väldigt dålig strategi. För det är oftast när vi blir alldeles för hungriga eller sugna som vi äter det vi vet att vi inte borde. Det är då vi inte orkar göra det bättre valet. Lösningen: försätt dig inte i de situationer där du behöver kämpa för att uppnå det bra valet. Äter du innan du blir tokhungrig så kan du i kontrollerad takt göra de där bra valen! Ganska självklart när man tänker på det… vi vet ju att vi kommer att bli hungriga flera gånger varje dag. Vi vet också att när vi är riktigt hungriga så gör vi sämre val som vi kanske ångrar efteråt. Ändå tror vi att det är smart att inte äta. Eller blir vi helt enkelt överrumplade varje dag när vi blir hungriga. Trots att det är ungefär vid samma tidpunkt. Dag efter dag…

Jag är helt övertygad om att du vet tillräckligt om vad bra val är och om du bara ser till att ha kontroll, låta din intelligens vara med och bestämma lunchmaten eller kvällsmaten och inte överlämnar det till reptilhjärnan (vilket vi gör när vi blir tokhungriga) så kommer du kunna göra helt fantastiska matval helt på egen hand.

3. Kontinuitet – nyckeln till framgång!
Om vi med ”funkar” menar att vi kommer kunna ha långsiktiga effekter av något så är det bara en sak som gäller: kontinuitet. Du måste börja göra, sen ska du göra, fortsätta göra, fortsätta göra, göra igen och igen och igen.. Du måste få kontinuitet i det. Svaret på hur du får det hittar du sällan i kvällstidningar eller i någon hälsobok utan hos dig själv. Lär känna dig själv på riktigt. Våga erkänna dina svagheter för dig själv. Göm dem inte bakom ”jag har fel gener”, ”det är för att jag är över 40” etc. Titta nyfiket på ditt sätt att leva och se om du kan identifiera ledtrådar i det. (OBS! Nyfiket – inte dömande! Mycket viktigt!) Det är när du har identifierat dina fallgropar, dina dåliga ursäkter och hur just du fungerar och vad du går igång på som du kan skapa den perfekta planen för just dig. Då kan du skapa förutsättningar anpassade efter dig. Då vet du hur du ska göra för att göra det bra valet till det enkla valet och hur just du ska göra för att göra det sämre valet lite mer svårtillgängligt. Att inte ha godis hemma är klockrent för den som småäter godis men kommer inte hjälpa ett dugg om det är för stora portioner som är det verkliga problemet. Ett nytt gymkort kommer inte hjälpa om det som gör att det fallerar gång på gång är dålig prioritering av tid.

Så, istället för att stålsätta dig och med hjälp av pannben och kofot trycka in ett ”perfekt optimalt upplägg” i ditt liv – lägg lite krut på att hitta ett upplägg som kommer kunna bli kontinuerligt. För dig! Först då funkar det på riktigt!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply