Diabetes

Förebygg diabetes typ 2 – fysisk aktivitet!

Det finns en sak som sticker ut när det kommer till att förebygga typ 2 diabetes (ja, många andra sjukdomar oxå för den delen) och det är att röra på sig. Det går inte att kompromissa bort. Det är såå grundläggande. Så viktigt. Så enkelt!?

Vad som händer i kroppen när vi rör oss är ett typiskt exempel på hur fascinerade och cool vår kropp är! Kolla här:

Typ 2 diabetes handlar om att det har blivit ”tjall” på låset, det vill säga låsen krånglar. Låsen i det här fallet är insulinreceptorerna, nyckeln är insulin och det som är låst är våra celler. Våra celler är alltså låsta, med nycklar. Glukosen i blodet (blodsockret) behöver nyckeln insulin för att komma in i cellerna där det sen kan användas som bränsle. När blodsockret höjs producerar bukspottkörteln insulin (nycklar) för att kunna öppna cellerna. Men när man har typ 2 diabetes så kärvar alltså låsen. Glukosen kommer inte in i cellerna vilket alltså innebär att blodsockret förblir högt. (det leder sen till att mer och mer insulin produceras, vilket ytterligare försämrar situationen och till slut riskerar man att trötta ut de insulinproducerande cellerna och även få minskad insulinproduktion).

Okej, där har vi utgångspunkten… håll i er nu… När vi är fysiskt aktiva så dyker det upp olåsta portar på cellens yta. De bildas inne i cellen och sätts alltså ut på ytan när vi rör på oss! Hur häftigt är inte det?! Det innebär ju att glukosen kan smita in den vägen istället och att vi helt kan kringgå problemet att det är tjall på låsen! Det kvittar ju om låsen inte funkar om det finns en öppen dörr sidanom! (visst är det coolt!)
Så, glukosen smiter in genom de olåsta portarna, vilket gör att blodsockret sjunker (vilket minskar risken för de skador som högt blodsocker ger på blodkärl, nerver, njurar, närhinna etc) och bukspottkörtelns insulinproduktion minskar (vi skyddar mot uttröttning). Tjohoo!! Genom att vara regelbundet fysiskt aktiv (varje dag) så har man alltid sådana olåsta portar på cellens yta. Så rör på dig! Dagligen!

Jaha, hur mycket och vad? Gör nåt! Börja där. Det är muskelkontraktioner (dvs att muskeln drar ihop sig, jobbar) som är grejen och det sker ju även när man promenerar. Gör nåt! Gör du redan nåt så gör lite till :). Utmana dig gärna så att du får upp pulsen lite. Att bygga muskler är oxå bra för en mer långvarig effekt.

Man kan även dra nytta av den akuta effekten och då se till att vara fysiskt aktiv precis i samband med måltid (när ju blodsockret höjs). Genom att röra sig precis före eller direkt efter att man har ätit kan man använda denna effekt för att ta hand om den glukos man precis fått i sig.

Alltså jag kan inte sluta faschineras: Det viktigaste vi kan göra för vår hälsa är gratis, så gott som alla kan göra det precis just nu! på en gång. Det behövs inga förberedelser. Man behöver inte ha nån speciell sak eller vara på någon speciell plats.. etc. Man kan bara börja göra. Och dessutom blir man lycklig av att göra det. VARFÖR GÖR VI/MAN INTE DET? Tittar man på faktan, det man får ut av det, så borde vi tvärtom aldrig vilja sitta still :)! 
OBS! Detta med olåsta portar sker hos alla; friska, typ 2 diabetiker, typ 1:or osv. När man medicinerar med insulin (ex. typ 1:or) finns risken att fysiska aktiviteten kan leda till att man blir allt för låg. Då måste man parera det med mat innan (eller under) och minskad insulindos. Men även här är det intressant att utnyttja denna effekt för att kunna använda mindre insulin och därmed minska risken att blir för låg.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply