Okategoriserade

Viktminskning – vad behöver man göra?

Med nytt år och nystart, då är det högtryck för viktminskning!

Å ena sidan suckar och stånkar jag över det. Vill be folk slappna av och skita i vad vågen visar. Lägg fokus någon annanstans. Det finns få saker som irriterar mig så mycket som när normalviktiga personer klagar över att de är tjocka, att de ”har syndat”, ”måste bränna bort fettet” eller väljer bort något för att ”man blir tjock av det”. Jag vill som ni säkert vet att vi istället ska fokusera på hur vi mår och känner oss i kroppen. Mår kroppen bra? Är du pigg? känner du dig stark och fräsch i kroppen? Om inte – hitta en strategi och formulera mål som har med just de sakerna att göra. Att siffran på vågen är lägre har inget med ovanstående saker att göra.
Låt oss ta ett exempel för att bevisa det: De allra flesta har någon gång varit magsjuka. Efter en rejäl magsjuka kan man ha tappat flera kilo och vara riktigt tunn… Och du vet den där första gången man kliver ur sängen efteråt, på stapplande ben, det snurrar i huvudet.. Låt säga att det är de där 5 kilona lättare som du drömmer om – är det det du vill? Är det den känslan du längtar efter?

MEN, å andra sidan så blir det oxå fel att bara sucka åt viktminskning. En del behöver gå ner i vikt. Min rekommendation är fortfarande att man försöker hitta andra mål och andra sätt att utvärdera det på än just siffran på vågen. Försök sätt ord på känslan, hitta något du kan göra som får illustrera målbilden. Se beyond själv vikten. Oftast är det inte bara vikten som är ett problem när man har mycket fett på kroppen. Livsstilen som lett till övervikten påverkar även hälsan och känslan i kroppen. De enda jag kan komma att tänka på som med rätta har siffran på vågen som huvudsakliga mål är de som deltar i tävlingen Biggest Loser. För där handlar det verkligen om siffran på vågen i första hand.

Men okej, låt oss komma till frågeställningen i rubriken. Vad behöver man göra för att gå ner i vikt? Svaret är som vanligt det beror på! Det beror på vad du egentligen är ute efter…

Gå ner i vikt: 
– få i dig färre kalorier än du gör av med (hur du gör kvittar: pulver, sluta äta, äta ensidigt. kyssa någon med magsjuka etc…)

Gå ner i vikt och bli hälsosammare:
 – få i dig färre kalorier än du gör av med
– få i dig näringsrik mat (rena råvaror: grönsaker, rotfrukter, bär, fisk, ägg etc.)

Gå ner i vikt, bli hälsosammare och lyckas hålla det!: 
– få i dig färre kalorier än du gör av med
– få i dig ordentligt med näringsrik mat
– hitta rutiner du trivs med och kan upprätthålla utan ansträngning
– fokusera på mättande mat
– bygg en kropp som kostar energi.

 

Det bråkas ofta om huruvida dieter och olika kosthållningar ”funkar” eller inte… jag skulle säga att även detta på samma sätt ”beror på”, dvs vad man menar med funkar och vad man egentligen är ute efter.

Vilken strategi jag rekommenderar hoppas jag att du förstår :)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply