Bok

Frossar du innan din nystart?

Bild från Stark inifrån och ut på 12 veckor, foto: Karl Nordlund.

På tal om sötsug… här kommer ett litet avsnitt från ”Stark inifrån och ut på 12 veckor” av mig och Erika Kits Gölevik (nyutgåva av Äta Träna Leva) som en reminder inför höstens nystart.

Stark inifrån och ut Kristina Andersson

Mitt hetaste tips om det är så att du har byggt upp ett sötsug under sommaren är att ta två veckor utan sött, där du inte försöker begränsa kalorierna samtidigt. Kanske är det just det du ska göra semesterns sista vecka/veckor. Utesluta sött men i övrigt inte begränsa ditt intag. Behöver/vill du begränsa kalorierna så gör det sen när sötsuget är minskat – då blir det betydligt lättare, enklare och ökar dina chanser att lyckas!

Bli kvitt sötsuget tips: 

  • ät regelbundet (låt det inte gå för långt mellan måltiderna)
  • ät mer protein, mättar bra
  • undvik finfördelade kolhydratkällor (mjölmat etc)
  • undvik även drycker etc. sötade med sötningsmedel
  • rör på dig! – vi får samma belöning i hjärnan av fysisk aktivitet som av sött. Vi verkar ha ett visst behov av denna belöning varje dag och när vi rör på oss ber inte hjärnan om den belöningen via maten på samma sätt. (du kanske själv har märkt att när du är i ett tränings-flow så är du mindre sötsugen?)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply