Okategoriserade

Fråga: viktnedgång vid amning?

Jag fortsätter med frågorna från er:

”Jag har en dotter som snart är tre månader, jag helammar och har börjat träna för drygt en månad sedan. Jag har fortfarande några extra kilon kvar och skulle vilja jobba bort dom. Jag har svårt att äta så att jag orkar med amning, bebis och träning. Har du tips hur jag kan tänka kring kost och viktnedgång under amning? Äter idag frukost, lunch, middag och två- ibland tre mellanmål. Promenerar dagligen, styrketränar två ggr/vecka och går på spinning 30 min) en gång i veckan.”

 

Hej!
Jag vill börja med att säga att gå på strikt diet eller banta under amning är inte att rekommendera. Man bör komma ihåg att det mamman äter, dricker och utsätter sin kropp för, kommer att avspeglas i bröstmjölken. Vi vuxna har fått i oss en hel del genom livet. Bland annat tungmetaller och miljögifter som tyvärr finns ansamlade i vår natur och därmed vår mat. De flesta gifter lagrar kroppen i fettväven eftersom det är det tryggaste stället att ha dem på. Där kan det ligga utan att göra någon större skada. Men om man går ner kraftigt i vikt så blir vi ju av med fettet och dessa gifter frisätts i kroppen. Ammar man då riskerar dessa att gå över till barnet via bröstmjölken. Så att göra någon strikt insats, där man ”rasar i vikt” skulle jag avråda från.

Nu låter det inte som att det är det du är ute efter. Det låter oxå som att du äter bra med avseende på måltidsupplägget men det jag reagerade på var att du inte riktigt orkar med allt. Jag tycker att du ska äta mer då. Lägg krut på att äta riktigt bra, näringsrik mat och fortsätt att röra på dig så är jag övertygad om att det kommer att släppa. Se till att du får i dig ordentligt med mättand mat på huvudmålen ex. havregrynsgröt med bär och ägg till frukost, kyckling/lax/bönor/ägg etc. med exempelvis rotfrutker eller quinoa och massor av grönsaker till lunch och middag. Glöm inte fettet; avokado, nötter, olivolja etc. Kör sen frukt och ägg, en näve nötter, bananpannkaka eller liknande till mellanmål. Fokusera på rena råvaror och att se till att du orkar – både träna och vara mamma. Skulle det finnas några kilo kvar när du slutat amma så kan du om du vill göra en punktinsats då men oftast har det löst sig innan dess. Kom ihåg att det är en kort tid av ditt liv men väldigt viktig tid för din dotter.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply