Okategoriserade

Tankevurpa 5: Ät mindre om du vill gå ner i vikt

En stor missuppfattning inom kost och viktminskning är att man ska äta mindre mat när man ska gå ner i vikt. Eller tankevurpa blir det egentligen först när man tolkar det som att det ska vara mindre mängd mat. Det är kalorierna som ska vara färre, inte mängden mat. Mängden mat ska ofta vara mer om du frågar mig. Massor av mat som mättar bra utan att för den delen innehålla massor av kalorier.

I bilden nedan ser du en dubbel hamburgare från en välkänd kedja, 500 kcal. och en kycklingwok bestående av  150 g kycklingfile, 300 g wokgrönsaker, 1,5 dl råris och en näve cashewnötter – även det 500 kcal.
Vilket tror du att du kommer vara mättast av? Näringsmässigt går de inte att jämföra på samma dag.

hamburgare wok

Nästa exempel. 500 gram godis… vilket låter mycket, men kolla bilden. Det är inte så mycket. Det täcker botten i en stor påsen från typ karamellkungen. Det är 2100 kcal (och nästan 500 g socker).

godis 500 kcal

2100 kcal är ungefär vad en kvinna med stillasittande jobb och lite fysisk aktivitet behöver på ett helt dygn.

Och kan också vara följande:
Frukost: havregrynsgröt (1 port) med hallon och mjölk + 2 ägg
Mellamål: 1 dl Keso med äpple och kanel
Lunch: Kycklingwok (se ovan)
Mellanmål: kesella med mango + rawfoodboll på nötter, torkad frukt och kakao.
Middag: 175 g laxfilé, rostade rotfrukter och yoghurtsås.

2100 kcal

Så, vill du gå ner i vikt så ät inte mindre mängd mat. Ät mer, men mat som är kalorisnålare. Grönsaker, frukt ger stor volym och därmed mättnad. Protein mättar bra och så behöver du naturligtvis lite kolhydrater oxå. Rotfrukter är smarta kolhydratkällor eftersom de är förhållandevis kalori och kolhydratsnåla dvs du ”får” äta mycket av dem innan det blir mycket :)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply