Okategoriserade

Kostmyt 4: rensa ut socker

Så här i början på året är det många som ger oss tips på hur man ska detoxa och ”rensa ut socker”. Hela resonemanget kring att vi kan ”rensa ut” eller detoxa genom att äta vissa saker saknar ju vetenskaplig bevisning .. men om vi lämnar det just nu och bara håller oss till just ”rensa ut socker”. Varför är detta helt omöjligt? – jo, av den enkla anledningen att socker inte finns ansamlat i kroppen. Det ligger inte högar av socker som vi kan rensa ut. För det först – det som vi kallar ”socker”, sackaros på kemispråk, kommer aldrig in i vår kropp (om du inte petar in det genom ett öppet sår i huden…  ) enligt samma resonemang som enzymerna eller laktosen. Sackaros är en så kallad disackarid (precis som laktos), vilket innebär att den består av två byggstenar som sitter ihop (glukos och fruktos). Disackarider kan vår kropp inte ta upp. De måste brytas ner till enkla byggstenar, sk. monosackarider, för att kunna tas upp. SÅ, när du äter sackaros/vanligt socker så är det glukos och fruktos som kommer in i kroppen. ”ja, men det är väl samma sak.. där är det ju det man rensar ut..petigt att märka ord” kanske någon kontrar med.. men nej, inte ens det stämmer. Vi har inte en massa sånt heller som ligger och skräpar för att vi har ätit mycket socker eller druckit läsk. Vi har en viss mängd glukos i blodet (blodsocker) men det ändras konstant över dygnet beroende på hur du äter och lever och är inget du ”rensar ut” under en period. Äter man mycket socker eller snabba kolhydrater så kommer mängden glukos i blodet att stiga. Men bara en kort stund senare är överskottet borta från blodet (om man är frisk), för då har vi tagit upp denna glukos in i cellerna. I cellerna kan vi antingen använda det som energi (för att täcka vårt basala behov av energi eller om vi rör på oss), eller lagars i våra glykogenförråd. Vi kan även bygga om det och lagra som det som fett om det blir för mycket. Så, NEJ, du kan inte ”rensa ut” socker som du har ätit. Det enda stället du kan rensa ut socker ifrån är ditt skafferi, din handlarlista och från din tallrik – DET däremot är en bra hälsosam åtgärd :).

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Eva-Lotta
    10 februari, 2015 at 21:10

    Hej
    Ang flera myter som behöver spräckas. Det här med gluten som ger ”läckande tarm” (hos friska individer förstås) att man kan vara känslig för gluten och må bättre eller sämre av det är väl en sak men som jag har förstått det så finns det inget vetenskapligt belägg för att gluten ger läckande tarm. Snälla red ut begreppen här så jag har argument nästa gång jag sitter på middag och hör vänner prata om att det är bevisat att gluten är FARLIGT!
    Tack

  • Leave a Reply