Okategoriserade

Torka, ångkoka eller tryckkoka?

Jag fick en fråga här i kommentarsfältet som jag tycker var värd att lyfta.. Det handlade om vad jag anser om torkad mat, tryckkokt eller ångkokt.

Ångkokt mat, ex. ångkokta grönsaker, är helt outstanding vad gäller hälsa. Du tillagar maten i viss utsträckning vilket gör att näringen som annars kan vara instängd i växtcellerna blir tillgänglig MEN samtidigt slipper du ev. näringsförlust som kan ske i form av att näring försivnner ut i kokvattnet. Motsvarigheten när det kommer till kött, fisk etc. skulle jag säga är att laga det på låg temperatur och länge i ugnen. Helst ej över 100 grader. Använd stektermometer så blir det perfekt.
Att torka maten är också bra. Här blir dock temperaturen en viktig faktor. ”Riktig” torkning görs på rel låg värme och återigen under lång tid. Detta är inget dåligt på något sätt. Vill du ha inspiration till allt härligt i vår natur som man kan torka så rekommernderar jag boken ”Torkad mat” av Eric Tornblad.
Tryckkokare är jag däremot inte något fan av. Den stora påfrestningen som trycket utgör kommer ex. att göra att livsmedlet får ett högre GI.

 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Lotti
    2 november, 2012 at 08:51

    Intressant! Jag som trodde att tryckkokaren var bra och bevarade näringsämnena!?!? Önskade mig en sådan i julklapp förra julen efter att ha lyssnat och inspirerats av Anna Skipper på förra årets hälsomässa. Grrr…

    Det är svårt att sålla bland alla råd vad gäller hälsa, men dig litar jag alltid på!

  • Reply
    Susanne
    1 november, 2012 at 16:15

    Tack för ditt svar!! Då vet jag vad jag ska satsa på. Hade inte kopplat ihop tryckkokning med GI, men det låter ju logiskt. Tack också för att du uppmärksammar oss på den s k ”mjölken” som många kaffeautomater innehåller. En dold fälla som är lätt att missa.
    Trevlig Alla Helgons Helg!

  • Leave a Reply