Okategoriserade

Proteinmuffins (isomuffins)

Här kommer ett recept på proteinrika ”muffins” som funkar ypperligt som mellanmål. De är hämtade ur ”Diabetes – du kan själv påverka!” men passar lika bra för dig som följer isodieten eller dig som bara vill ha ett gott och smidigt mellanmål. De går jättebra att frysa in.

OBS!! Om du förväntar dig smaken av ”riktiga” muffins så finns risk att du blir besviken. Dessa blir betydligt kompaktare men är fortfarande riktigt goda. Dessutom nyttiga :). Nu när jag skriver detta så funderade jag på om man kanske kan bryta ner riktigt mörk choklad och blanda i smeten för att ”hotta upp” dem lite. Det kommer dock innebära mer kalorier men å andra sidan även mer antioxidanter :).

Foto: Bianca Brandon-Cox

Banan- och choklad muffins
(8 muffins per sats, 1 muffin = 1 mellanmål)

1 – 2 bananer
2 dl proteinpulver (naturellt sojaprotein ex. twin lab ”vege fuel” eller ”pro soy” från Dalblad
1 ägg
2 msk kakao
ev. en skvätt mjölk
ev riven kokos

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa bananen och blanda med övriga ingredienser. Blanda ev i en skvätt mjölk för att få lite geggigare konsistens (beror lite på typ av proteinpulver). Klicka ut smeten i bakformar. Toppa ev med riven kokos. Grädda i ca 10- 15 minuter (kortare gräddtid för ”geggigare” muffins)

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Protein muffins.. | Lev Ditt Liv
    21 maj, 2012 at 12:12

    […] Länken finner du här http://blogg.topphalsa.se/kostpepp/2012/05/21/proteinmuffins-isomuffins/ […]

  • Leave a Reply